Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #26 Skrevet 8. november 2011 Jeg vil legge til at V&H er et bra for for hunder som jobber mye, men det er ikke optimalt for den vanlige "familiehunden". Jeg er utdannet hundetrener og har hunder med adferdsproblemer som hovedfelt. Jeg kan si at 99 av 100 hunder som det er problemer med, går på V&H.. Dette er fordi hunden får for mye energi i forhold til hva familien klarer å bruke på hunden.. det resulterer i en såkalt "problemhund".. Når det er sagt så er V&H et bra og naturlig for og hundene elsker det.. men det er ikke optimalt.. det mest optimale er vel å fore 50/50..
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #27 Skrevet 8. november 2011 Okej. Så du anbefaler meg å fore 50% med V&M og 50% med tørrfor for en berner sennen tispe da? Hi
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #28 Skrevet 8. november 2011 Du burde ikke hatt den i løpestreng nei. Er du inne selv, så har du da null kontroll på hva som skjer utendørs. Høres helt dumt ut for meg dette du sier, jeg har selv en hund som ikke kan omgås andre, og den er da aldri ute alene!
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #29 Skrevet 8. november 2011 50% vom og hundemat og 50% Royal Canin er det jeg anbefaler. man må allikevel huske at hunder er individer og ikke alle kan gå på samme for.. men dette er det de fleste hunder fungerer optimalt på Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #30 Skrevet 8. november 2011 Har ikke noe å si at hunden var i DIN hage. Du burde vite hva du hadde, og passe på i forhold til det. Med mindre du hadde en helt sikret hundegård, så er du ansvarlig for hva din hund gjorde, uaansett om det var i din hage.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. november 2011 #31 Skrevet 8. november 2011 Tja, det er jo flere i ditt distrikt, men jeg kjenner jo ikke alle personlig. Men de jeg vet noe om og kan si jeg kjenner personlig er bla Caspario Nellyvill Melkebart Tiviniro og Vegamo Ikke alle i Trøndelag, men ikke altfor langt unna deg, hvertfall. Ellers er det jo flere i Norges land jeg kan "anbefale" hvis du vil ut og reise. Det viktigste er uansett at du setter deg inn i hva oppdretteren står for, sjekker linjene de har avlet på- ikke minst ang levealder, for fryktelig mange bernere dør altfor tidlig pga kreft, og mye av dette er arvelig. Og selv om det er viktig at det avles etter retningslinjene når det gjelder HD og AA, så er det jo faktisk sånn at en hund kan leve fint med svak HD, mens kreften dreper dem... Ikke alt man kan gardere seg mot, men ved at du sjekker, spør oppdretter og er påpasselig selv, så har du hvertfall gjort ditt. Ta gjerne en tur på en utstilling også, og sett deg ringside og se på hundene, snakk med de på sidelinjen og be gjerne om en prat med oppdretter. Evt ta en tlf og sett deg inn i hvem de er. En seriøs oppdretter vil være mer enn villig til å svare på spørsmål. Det er faktisk viktig å ha kjemi med oppdretteren også, det er en person du kanskje skal ha et forhold til resten av hundens liv. Greit å vite at det er noen som følger opp og er der for deg og hunden om du har behov for det. Lykke til!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. november 2011 #32 Skrevet 8. november 2011 Ja, hunder er forskjellige, og vår hund har det best på kun v&h, helsemessig sett. Andre kan selvsagt ha godt av annet for, eller en kombinasjon. Men det er som med barn, man finner utav slikt etterhvert, og må gjøre det som kjennes best for sin hund.
Anonym bruker Skrevet 8. november 2011 #33 Skrevet 8. november 2011 Man kan jo også påføre HD på hunden sin da, det er ikke kun arvelig.. Om du lar en berner valp løpe opp og ned trapper, hoppe ut og inn av biler osv. så er du nesten garantert HD som voksen.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. november 2011 #34 Skrevet 8. november 2011 Her: http://www.berner-sennen.no//index.php?c=22&kat=Oppdrettere&p= finner du liste over oppdrettere som avler etter klubbens retninsglinjer. Ikke alle der jeg kjenner så godt til, men du finner altså navn, adresse, tlf og e-post til dem som står bak. Endel har også hjemmesider. På siden for valpeformidling vil du finne aktuelle kull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå