Gå til innhold

I skolen har vi ikke penger til bøker, papir, kritt eller penner

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da tror jeg kanskje at din skole eller din kommune har veldig dårlig økonomistyring.

Ved vår skole har vi både blyanter, penner, kritt, papir, blekk, datamaskiner til elevene, svømmebasseng, en velfylt gymhall med en helt ny klatrevegg osv.

Hm, på skolen der jeg jobber har vi nok av kritt, bøker, penner osv. Vi har også fått pusset opp skolen, og installert Smartboard i alle klasserom. Det jeg savner mer ressurser til er flere assistenter. Alle klasser burde hatt en-to faste assistenter som alltid var med læreren. Det fins knapt en eneste klasse uten en eller annen elev som trenger litt ekstra oppfølging, og en assistent hadde vært verd sin vekt i gull.

Merkelig.. Jeg er lærer, men har aldri manglet kritt, penner eller papir. Selvsagt har vi ikke råd til nye bøker hvert år - samfunnsfagbøkene våre er 11 år, og hadde nok lett kunne ha vært mer "up to date", men har blitt lovd nye bøker til neste år:)

Lønninger!

Det er ikke mange land i verden som har høyere lønninger enn norge. Det betyr jo selvfølgelig også at alt fra lærere, kontotorpersonalet, renholdere og andre annsatte på skolene koster mer enn i nesten alle andre land, men det betyr også at snekere, rørlegere, murere, arkitekter, kontrolører og alle andre som skal til for å bygge skoler, skal ha mye betalt. Så lenge vi har et så høyt lønnsnivå som vi har i Norge må vi også regne med at ting koster mye.

Hahaha!

Dette innlegget og HI gjetter jeg kommer fra FrP-ere med meninger om skolen - ikke skoleansatte.

De andre svarene er tydeligvis fra lærere.

Ved min arbeidsplass (skole) har vi det vi trenger og mer til av materiell og digitale tavler. Savner mer assistentoppdekning, selv om jeg har en tilgjengelig 50% av tiden, og er kontaktlærer for 16 stk. Alltid godt med en voksenressurs ekstra.

Lærer

Annonse

Hi her, jeg er lærer, og er aktiv APer. Jeg bare satt og leste en oversikt over hvor mye penger man bruker på skole i diverse land. Og med manglene jeg listet opp i tittel satte jeg det selvsagt på spissen.

Jeg er ikke FrP-er og jeg burde muligens forklart at vi heller ikke her har det slik at det ikke finnes bøker eller annet materiell, men jeg ønsket å svare på hvorfor det koster mye å drive skole i Norge. Man får rett og slett ikke så mye for pengene her som i mange andre land.

Vi har også 28 elever i fulle klassen. De fleste har klassen alene. Noen velger å gå sammen to om kontaktlærerstillingen. Koster ikke mer for kommunen, men er lettere for læreren. Da blir du kontaktlærer for halv klasse.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...