Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jenta mi har nå blitt 2 mnd, og nå skal det snart være julebord med jobb, bursdagfeiringer med venninner o.l., men jeg føler meg ikke klar for å reise fra snuppa.. jeg føler ikke for å drikke, men heller ikke for å være borte med henne uansett.. Er dette rart siden hun har blitt 2 mnd?

Har kanskje en liten grunn?

Svigermora mi tok med snuppa på en trilletur (ho fikk gå en liten tur) OG besøk (uten at ho sa i fra, eller spurte..) var sikkert borte i 2-3 tima..

Og hun innrømte at hun hadde vært missfornøyd hele tiden på besøket.. Jenta skreik når hun kom innigjen.. Var kjempesulten!

Før dette her var det snakka om at både jeg og samboeren min skulle på dåpssamtale, men jeg sa at jeg ikke ville at noen andre skulle passe henne, da sa hun bare at jeg ikke måtte være så sta, også sjedde dette her noen dager etterpå :/

Føler at jeg ikke kan stole på henne når det gjelder jenta vår..

Håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke samboeren din ha babyen da?

Skrevet

Jeg har ikke vært noe særlig ute etter vi fikk minien. Stort sett snakk om forening med venninner og noen bursdager. Jeg har ikke drukket noe når jeg har vært ute, for det har jeg ikke hatt behov for i det hele tatt.

De første gangene med forening hadde jeg minien med, fordi vi ikke hadde rutiner og han måtte både ha pupp og sov så litt i bilstolen før vi reiste hjem igjen. Så det ble ikke lange turene da. Etterhvert har faren passet ham og jeg har reist ut etter at han har sovnet. Det har funket fint, men så har vi også hatt en liten som har sovet greit på kveldene og nettene. Faren har da hatt flaske med mm i bakhånd dersom det skulle være nødvendig.

Jeg forstår deg veldig godt. Da mini her var 2 måneder hadde jeg knapt nok vært utenfor døren siden han ble født, så julebord hadde ikke vært aktuelt i min verden.

Nå er mini 9 måneder og vi har fremdeles ikke hatt barnevakt, det har jeg ikke følt behov for. De få gangene jeg er ute på noe passer faren og de få gangene han vil ut på noe passer jeg. Er egentlig glad vi ikke har hatt behov enda. Begynner å kjenne at kommer det opp noe nå, så kan godt mormor og morfar få komme hit og passe ham, men jeg tror ikke jeg klarer å gå før han sover enda. :-)

Lytt til magefølelsen din. For meg har det aldri vært et must å komme seg på julebord, men bursdag med venninner kan jo være koselig bare for å komme seg ut en tur. Du trenger litt luft også hvis du bare orker. :-)

Skrevet

Jenta mi er 3 mnd og jeg vil ikke være fra henne enda så jeg synes ikke det er det minste rart at du ikke vil det når hun bare er 2. Og når du fikk den erfaringen i tillegg at du måtte tenke på at hun hadde grått uten deg og var sulten så skjønner jeg godt at du blir skeptisk. Vet ikke hva som er vanlig i forhold til når folk har kvelder borte fra babyen og hvor gamle de er, men synes man bare må kjenne på det selv og hva man ønsker. Det er jo heller ikke noe kos for deg å være borte en hel kveld og uroe deg. Men er det evt noen andre som kan passe henne som du føler deg tryggere på? Kan du de første gangene du skal være fra henne gjøre det når pappaen er med henne? Jeg tenker at akkurat nå vil ikke jeg at både jeg og pappaen skal være fra henne en hel kveld, mulig jeg er en smule hysterisk som tenker slik, hehe, men er redd hun skal savne oss :P

Har vel egentlig ikke noe godt råd, men ville bare si at jeg skjønner deg godt!

Skrevet

Takk for svar:)

Bra det ikke bare er meg.

Føler igrunn ikke noe behov for å drikke i det hele tatt..

Og tar jo hun med ut/shoppe/jentekvelder o.l.så er jo ikke inne hele tiden liksom... da er det ivertfall ikke bare jeg som ikke vil gå i fra enda:)

Husker du zassy, hvor kvalme vi var? Tror jeg har fortrengt den tiden igrunn...

Skrevet

Da jenta mi var liten (eller mindre, da;))stresset jeg veldig med sånt som det du skriver. Alle ville passe, nærmest presset oss ut av huset for å være barnevakt osv. Det kom så mange kommentarer. Jeg tenkte veldig mye på når det var vanlig å la andre passe og sånt, men så fant jeg vel ut at jeg ikke bryr meg om hva som er vanlig. Jeg VILLE ikke gå fra henne, og da gjør jeg det ikke, samme hva svigers eller alle andre måtte mene. Jeg går ikke ut på byen bare fordi noen har lyst til å være barnevakt!

Det er godt å komme seg ut litt, men jeg ventet til jeg kjente at jeg faktisk hadde lyst. Første gang var hun 4 måneder, da ble det 2 timer før jeg måtte hjem og klemme henne:) Neste gang gikk det bedre. Men da var pappaen hjemme, barnevakt har vi aldri hatt. Hun er 6 mnd og foreløpig har vi ikke hatt noe ønske om barnevakt. Vi tar det når vi føler oss klar for det:)

Jeg synes ikke at du trenger noen grunn, du trenger ikke å rettferdigjøre avgjørelsen din dersom du blir hjemme. Det er du som er mammaen, svigermor har ikke noe hun skulle ha sagt. Du har en liten baby som du vil være sammen med, bedre grunn finnes ikke etter min mening.

Skrevet

huff ja jeg husker dessverre det ;) åhh jeg er såå glad jeg ikke er gravid lenger !! :-D For å si det sånn så tar jeg minipilla mi presist hver eneste dag, og enda er jeg litt redd den ikke skal virke :P skal du ha flere barn?

Jeg føler heller ikke behov for å drikke enda, men jeg gleder meg litt til å ta en venninnekveld snart med kanskje litt vin, men mest for det sosiale, men har enda ikke kjøpt meg pumpe så må vel uansett gå gjennom noen dager først der jeg ser hvor mye melk hun spiser og vite at hun blir mett, kanskje bare med å gå meg en tur mens samboer har henne en kveld til å begynne med bare for å gjøre megselv trygg før jeg tar en bortekveld.

Hvilken pumpe har du hvis du har?

Skrevet

Håper du ga beskjed til svigis etter den hendelsen der, jeg hadde klikket om min hadde gjort noe sånt, hehe..men så er jeg en skikkelig overbeskyttende hønemor!

Vet du hva, jeg hadde nok ikke latt noen gå trilletur med henne engang, men småen her hadde en periode hvor hun ikke likte vognen.

Jeg er av den oppfatningen at jeg ikke har fått barn for å la andre passe henne, bare for å passe. Når hun blir større (2-3++)kan hun gjerne være på liggebesøk annenhver helg om hun og andre vil, men det er hun for liten til nå (6,5 mnd). Jeg og sambo var på et kurs hs hadde, 2 kvelder på rad fra 17-21, midt i leggetiden! Grøss og gru tenkte jeg, men et par dager før slappet jeg av med tanken fordi jeg lot min søster og far passe henne hver sin dag fordi hun er trygg på de. Vi var glemt da vi gikk ut døren, og hun storkoste seg:) Ellers er jeg hjemme med henne om sambo skal noe, og omvendt:)

Skrevet

Samme her, kjempeglad jeg er ferdig!!!

Missunner ingen som er gravid nå altså.

Vi har lyst på ett til barn etterhvert... Der da?

Men tror vi venter litt.. husker litt for godt hvor dårlig jeg var, men husker heldigvis ikke helt hvor forferdelig dårlig jeg var..

jeg har avent manuell brystpumpe, men har igrunn aldri brukt den.. Bare en gang for å få vekk verste sprengen..

Burde vel kanskje begynne å pumpe litt så vi har noe liggede?

Skrevet

Skulle virkelig sagt i fra,ble så utrolig forbanna.. !!!!!!!Hun hylgrein når hun kom innigjen med henne, og de hadde vert borte lenge... Fikk helt vondt i mammahjerte mitt..Og jeg sa jo i fra for ikke lenge siden at jeg ikke ville at noen skal passe henne, også gjør hun noe sånt...

Gikk nok desverre litt utover samboeren min :/

Synest han kunne ha sagt noe, men da hadde hun sikkert skjønt at det var jeg som "sto bak" .. Er kanskje veldig rar, men føler at jeg ikke kan stole på henne når det gjelder jenta vår, når hun gjør sånne ting altså...

Føler meg kanskje litt som hønemor, men hun er jo bare 2 mnd..

Har heller ikke noe behov for å være uten henne..

Og hun sover bra om natta, og er grei om dagen-så trenger liksom ikke "avlastning".. Heller når hun blir større tenker jeg..

Skrevet

jeg er så glad at det ikke "bare er meg"...

virker som om mange vil passa, spesielt svigermora mi, men har fått hun helt oppi halsen etter det som skjedde..hun bare "jeg kan godt komme igjen snart å trille igjen"... jeg tenkte bare AS IF!

hun holder jo henne hele tiden når hun er på besøk, men virker som om det ikke er bra noke.. jeg vil faktisk ikke gå fra jenta mi, ikke så tidlig ivertfall...

Skrevet

Tror vi har lyst på et til ja, men bare tanken på å bli så dårlig igjen..uff.. legen sa til meg at sjansen er stor for at jeg blir like dårlig neste gang så det var jo lyse utsikter..tenk å være så dårlig og i tillegg skulle passe et barn? det går jo ikke. Men ikke noe å tenke på enda da..

Tenkte å bare kjøpe manuell jeg også for ser ikke for meg at jeg trenger å bruke den så veldig mye så gidder ikke bruke så mye penger på det, kjøpte du den på apotek og er den dyr?

Aner ikke om man burde pumpe opp et lager? Hm, da må man vel øke sin egen melkeproduksjon, eller den blir vel automatisk økt hvis man pumper i tillegg til amminga?

Uff får vondt i mammahjertet mitt av å lese det du skrev om svigermoren din, hvis jenta mi hadde kommet hylskrikende hjem :( jeg får dårlig samvittighet bare hun skriker i 5 minutter uten at jeg skjønte at det var sulten hun var. Men går det ikke an å ta det opp med svigermor på en god måte? Si at "jeg er kanskje litt hønemor, men jeg greier ikke slappe av når folk skal passe tulla mi når jeg ikke vet helt sikkert at hun har det bra. Du får gjerne passe henne igjen men da må vi lage klare avtaler på hvor lenge og jeg må vite at du ringer meg eller kommer hjem med henne hvis hun gråter veldig" f.eks eller noe slikt? Kan være lurt å ikke legge det fram at du tviler på henne som barnevakt men heller si at du synes det er vanskelig å være uten henne f.eks? Jeg synes også det er lurt å si at "helsesøster sa.." til folk som stadig kommer med råd, da tier de som regel stille. Si at helsesøster sa at så små barn ikke bør gråte lenge pga sult (det bør de jo ikke heller) eller ikke bør være fra mammaen lenger enn så og så lenge, eller noe annet kreativt? hehe :)

Skrevet

Merker faktisk at jeg ble skikkelig provosert. Jeg er ikke noe overbeskyttende selv føler jeg. Har en sønn på 4 mnd nå. Svigerinna mi passet han bla da han var 2 mnd, men hadde da pumpet meg og gitt instrukser på hva som roer han.

Så små barn har jo ikke alle rutine inne, og kan plutselig bli sulten. Jeg er av den mening at små barns selvfølese utivkles mye den første tiden, og utvikles ved at de får dekket sine behov, blir sett og hørt. Og da er det absolutt ikke noe bra dersom barnet er sulten og lei seg uten å bli hørt når det "sier ifra", Og dere som foreldre er jo også mest var på barnets signaler og klarer å se hva barnet trenger og ønsker.

Synes faktisk din svigemor var utrolig frekk som kunne gjøre noe sånt. Og i tillegg ikke respekterte deg da du sa ifra er jo rett og slett helt uakseptabelt.

Skjønner om det ikke er så lett å si ifra, men synes din mann bør si ifra på sine egne vegne også... hvis han synes hun gikk over streken da?

Uansett, om han ikke gjør det er det kanskje lurt å si ifra neste gang, samme om hun synes det er teit. Bedre det enn at barnet skal lide..

Skrevet

Hei, jeg er motsatt av deg, og synes det er herlig å komme meg ut en kveld i ny og ne uten babyen. :) Men så har jeg en gutt fra før også, det er kanskje litt annerledes da, og uansett er jo mennesker forskjellige. Når jeg er borte på kvelds/nattetid (har bare vært en gang hittil, da ;)) er det samboeren min som passer på Prompeline (og storebror), men på dagtid har mamma eller svigers også passet i korte perioder (f.eks. når jeg skulle på 6-ukerskontroll til legen). Men de spør selv om hvordan ting skal gjøres osv. og jeg stoler på at de gjør det slik som jeg skal, og da er det jo noe annet enn det du beskriver.

Men angående julebord og bursdager; kan ikke samboeren din passe på jenta di mens du er borte? Det er jo lov å mure seg litt inne etter fødselen, men jeg tenker det kanskje er godt å komme seg ut litt også, i hvert fall hyggelig å treffe kolleger på julebord? Jeg skjønner godt at du ikke vil at svigermoren din skal passe etter at hun oppførte seg slik hun gjorde; hun har ingen rett til å bli borte lenger enn avtalt når jenta di er liten og blir sulten. :(

Skrevet

zassy :

uff, sa legen det? legane sa til meg at det kan godt hende jeg blir like dårlig, men ingen garanti (heldigvis) for at jeg kommer til å bli det...

men så hadde jeg verdens slemmeste lege også da,. han har heldigvis slutta!!!

jeg kjøpte den på apoteket, tror den kosta 500 eller noe sånt.

jeg gidder heller ikke å bruke masse penger på noe sånt, viss jeg nesten ikke får bruk for den...

Tror melkeproduksjonen blir økt når en pumper, så frista lite.. Siden jeg har så mye bare jenta suger.. Føler meg sprengt nok som det er :P

Ja burde ha sagt noke sånt, men vet ikke....

Får bare se..

Får ivertfall ikke ta hun med på trilletur alene på veeeldig lenge...

Føler jeg ikke kan stole på henne mer når det gjelder jenta vår.. Sikkert overdramatisk, men er sånn jeg føler det...

Skrevet

Du er mamma`n og du bestemmer. Jeg har en svigermor som er helt gal etter småunger, hun er barnepleier men hva hjelper det? Jeg er ikke klar for å sende lillegutt avgårde med henne, hun har fått trille en tur med han en gang og var borte i mange timer, jeg klarte ikke slappe av i det hele tatt. Hun spurte et par uker etterpå om å få ha han på overnatting, men da sa jeg pent i fra om at jeg ikke var klar for hverken overnatting eller å sende han bort uansett, etter dette har vi ikke hørt eller sett snurten av henne, det har nå gått 3 uker. Lillegutt er 6 mnd, og jeg er ikke en "forstyrret" førstegangsmor som noen gjerne kaller mødre som ikke vil sende de små bort, men ei godt voksen dame med 3 barn. Når tiden er moden og jeg føler jeg kan stole på henne i forhold til hva jeg bestemmer så skal hun selvfølgelig få passe, inntil da er hun mer enn gjerne velkommen hit eller vi dit slik at hun kan bli kjent med den lille, men det er visst ikke så interessant tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...