Gå til innhold

Dere som bruker bæresjal... har noen spm:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Hvor lenge kan babyen sitte i sjalet? (4 uker gammel)

- Skal bena være INNI sjalet eller henge utenfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte moby wrap-sjal de første månedene - der skal iallefall beina være INNI sjalet- baby skal sitte i "froskepositur". Først når de blir eldre skal beina utenfor.

Hvis du går inn på youtube og søker på det sjalet du har, så får du nesten helt sikkert opp flere ulike instruksjonsvideoer :-)

Hvor lenge du kan bære er jeg ikke 100 % sikker på, men tror du kan bruke sjalet så lenge du trenger og ønsker:.) Jeg brukte det selv mest i transportøyemed, men vet jo at det er "redningen" for mange som har babyer med stort nærhetsbehov.

Skrevet

Fysioterapauten på helsestasjonen sa at man bør begrense all bruk av "hjelpemidler" som bæresjal og vippestol.

Bæresjal helst ikke mer enn 30 min av gangen da babyen ikke får endret stilling.

Skrevet

Jeg tror kanskje at fysio mente Babybjørn-selen, for den skal ikke brukes mer enn 30 min av gangen (dette fordi babyen henger etter hofta, mens i sjal ligger de veldig ergonomisk korrekt- med noe krummet rygg og knærne høyere enn rumpa). Så sjalet kan du bruke så lenge du vil, og så lenge babyen er fornøyd såklart:) Min yngste klarte ikke å være alene i mer enn ett sekund eller to før hun begynte å hyyyle, så hun nærmest bodde oppi bæresjalet mitt de første 4 månedene (og hun har forresten utviklet seg akkurat som hun skal, både sosialt og motorisk:)

Skrevet

Neida, han mente bæresjal. Vi mødrene ble ganske overrasket også siden de som selger bæresjal sier nettop det du sier.

Men fysioterapauten mente at det ikke er bra å sove i bæresjal utover ca 30 min da babyen ikke får endret sovestilling. Han ba oss tenke på hvor mange ganger vi selv endrer posisjon i søvne, og babyen har samme behov. Og så var det det jeg skrev om motorisk utvikling.

Det er mye som går bra selv om det ikke er anbefalt selvfølgelig. Men det betyr jo ikke at det er heldig eller at det går bra med alle.

Skrevet

Her står det litt om dette;

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/article494408.ece

http://www.babyverden.no/en/Nyheter/Baring--et-godt-alternativ/

Det viktige er såklart å variere litt i løpet av dagen, slik at baby får utfolde seg på gulvet når det er våkent (men de færreste går vel med baby i sjalet absolutt hele dagen uansett, så det er sjelden et problem tror jeg..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...