Zara84 Skrevet 7. november 2011 #1 Skrevet 7. november 2011 Huff, ikke kjekt. Kjenner jeg håper lillegutt ikke får dem da han bare er 7 uker...
Zara84 Skrevet 7. november 2011 Forfatter #2 Skrevet 7. november 2011 Postet det visst før det var ferdig. Noen som har opplevd at baby ble smittet av vannkopper/evt. ble utsatt for smitte uten å bli smittet? Håper sånn han slipper...
Billie Jean Skrevet 7. november 2011 #3 Skrevet 7. november 2011 Storesøster her i huset fikk vannkopper den samme dagen vi kom hjem fra sykehuset:p Jeg fullammet og har hatt vannkopper selv, så leger/helsesøstre jeg snakket med mente lillegutt ikke kom til å få vannkopper. Og det fikk han heller ikke, men jeg var ganske spent i ukene som fulgte. (Opp til 21 dagers inkubasjonstid, og hun hadde smittsomt utbrudd i nesten to uker) Håper han slipper unna!
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 7. november 2011 #4 Skrevet 7. november 2011 instämmer med Billie Jean : har du haft vattenkopper och fullammar ska inte barnet få det heller :0) MEN om din lille skulle bli sjuk när den bara är 7 veckor är det viktigt att du följer nog med på vätske nivået. Vi har precis överlevt 4,5 dagar med feber som gått i jo-jo här... Hatt både tur på legevakten som sände oss på ullevål för säkerhets skull. Har fått besked om barn under 3 månader som får feber SKAL ha tillsyn och bli tatt prover av. Detta pga att oavsett om de bara har 38 i feber kan allmäntillståndet ändras väldigt snabbt, samt att det inte på så små barn alltid visas uttrycksmässigt om de är väldigt dåliga så därför skal de tas prover av. Massa god bedring så hoppas vi det går bra!! Kram
Zara84 Skrevet 7. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2011 Takk for svar! Kommer til å bekymre meg i 3 uker... Huff, ikke kjekt...
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Regelen om fullamming og ikke smitte gjelder ikke her i huset ;-) Her fikk lillebror vannkopper rundt 3 uker etter at storesøster hadde utbrudd. Det er likevel storesøster som var absolutt mest plaget siden hun ikke gjorde annet enn å klø. Lillebror får ikke klødd på samme måte og dermed klør det også mindre. Men er veldig greit det er ferdig ;-) Helsesøster sa det kun var de nyfødte som ikke burde få vannkopper (i den grad man kan unngå det), utover det er det som regel mildere symptomer jo yngre de er.
Billie Jean Skrevet 8. november 2011 #7 Skrevet 8. november 2011 PS: Fikk ikke tatt med at helsepersonellet mente at hvis en liten baby først fikk vannkopper, ville symptomene i de aller fleste tilfeller være ganske milde og ikke farlige. Men forstår at du er spent. På den annen side nytter det ikke å skjerme heller, når storesøster har det. Husk at det er veldig liten sannsynlighet for at han får det dersom du fullammer og har hatt utbrudd selv!
AnneM81 Skrevet 8. november 2011 #8 Skrevet 8. november 2011 Hei Her fikk storebror vannkopper når lillesøster var 10 uker. Siden jeg har hatt vannkopper selv og fullammet, regnet jeg med at hun ikke ville bli smittet. Men ca to uker etter at storebror fikk dem, fikk også lillesøster blemmene. Storebror på 2 år fikk veldig mange blemmer, og var også ganske syk med feber noen dager, mens lillesøster fikk det veldig lett. Hun hadde bare litt blemmer her og der, og det virket ikke som om de plaget henne. Hun hadde heller ikke feber. Når jeg snakket med legen på helsestasjonen sa hun at det ikke var noen regel som sa at barna ungikk smitte når de ble ammet, men at jo yngre man er, jo lettere får man det som oftest. Så jeg er egentlig veldig glad hun ble smittet, så er vi ferdig med vannkoppene. Så selv om han skulle bli smittet tror jeg du kan ta det med ro, da får han det sannsynligvis ganske lett.
lillenims Skrevet 9. november 2011 #9 Skrevet 9. november 2011 Amming gir en viss beskyttelse mot vannkopper, men ikke full beskyttelse, sannsynligvis er det ikke beskyttelse mot viruset som sådan, men den generelle slimhinnebeskyttelsen som antistoffene i melka gir. Mest beskyttelse mot 'denne typen* smitte får man via morkaka, denne beskyttelsen virker opptil 6-8 mnd etter fødsel, men går altså nedover i denne perioden (dermed har alle spedbarn en viss beskyttelse). Se http://www.kellymom.com/health/meds/vaccine-protection.html for litt mer informasjon. Kort forklart så er det IgG som gir langtidsbeskyttelse, dvs den typen beskyttelse man får via vaksiner og etter å ha gjennomgått en sykdom man blir immun mot (feks. barnesykdommene), mens morsmelk inneholder mest av immunstoffet IgA, som beskytter på en annen og mer kortsiktig måte. Lite IgG overføres via morsmelk, derfor er ikke amming erstatning for vaksiner.
Zara84 Skrevet 10. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 10. november 2011 Du som unngikk at babyen ble smittet.... Holdt du dem unna hverandre/forsøkte å skjerme babyen på noen måte? Er jo ikke lett...
Billie Jean Skrevet 10. november 2011 #11 Skrevet 10. november 2011 Jeg skjermet ikke babyen fra storesøstera. Det hadde blitt veldig vanskelig (umulig) å holde seksåringen unna lillebroren hun hadde ventet så lenge på Og når det er innen samme hus ville han blitt utsatt for smitte uansett. Det går sikkert bra:) Han vil jo være 9-10 uker og relativt godt rustet til å takle vannkopper hvis han får det, og som de skriver over her: det har gått bra selv om de små har fått det. Håper storesøster er i grei form trass i koppene og at lillebror unngår dem:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå