Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten her fikk beskjed av helsestasjonen om at han kunne begynne med grøt fra 3 mnd. Vi har startet rolig og er ikke helt oppe i full porsjon enda. Har nå fått smaksprøver i 2 uker! Jeg syns han har blitt mer urolig etter dette. Hylgråter hver gang han skal legges på dagtid(før sovnet han med en gang på en av oss eller ved litt rugging i vogna), vil ikke ligge alene lengre og mye syting gjennom hele dagen! Noen som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken grøt får han da?

Her ble lillemor mye urolig og utilpass når vi innførte grøt med gluten. Og hun var da vant med glutenfri grøt og frukt/grønnsaksmos.

Eller er jo det en omveltning for tarmene å få fast føde å jobbe med. Og din er jo bare 3 mnd, så kan jo være at tarmene ikke her helt modne enda.

Er det en mulighet å trappe ned med/kutte grøt og kanskje gi frukt og grønnsaker kanskje? Det er lettere for tarmene å jobbe med.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Enig med Babyønske her.

Jeg vet ikke hvorfor helsestasjonen ga klarsignal allerede ved 3 mnd, men regner da med at du har en urolig baby som sover svært lite, som vil henge i puppen/flaska hele tiden (minimum hver 2. time), og som viser stor interesse når dere voksne spiser.

Ellers bør man faktisk respektere at små babyer har umodne tarmer og nyrer, og at dersom man gir fast føde prematurt, så må man regne med magesmerter, mer søvnproblemer, samt forbigående allergier pga for tidlig eksponering av ulike matsorter som gluten, laktose osv.

Her startet vi med smaksprøver på grøt da babyen var 4 mnd. Han var allerede fra nyfødt av svært urolig, hadde store søvnproblemer og ammet særdeles hyppig uten å vise særlig tilfredsstillelse av puppen.

Som Babyønske foreslår; dersom det er helt nødvendig med fast føde til veslebebisen, så prøv med frukt eller grønt i stedet.

Skrevet

Hørtes rett og slett ut som at systemet ikke er grøtklar... Barn er forskjellige der, noen kan få tidlig andre ikke.

Hvilken grøt får han? Kan være noe i grøten han ikke tåler, så prøv med disse pureene som anbefalt over :)

Skrevet

Han har spist risgrøt med banan! Har prøvd med fruktpure, men de likte han ikke. Grunnen til at de sa jeg skulle begynne med gråt var for det da drakk mellom 1 - 1,2 liter mme i døgnet. De syns det var litt mye! Han sover mellom 10-12 timer sammenhengende på natt og ca 2 timer på dagtid fordelt på 3 lurer!

Skrevet

Du kunne evt forsøkt en annen risgrøt. F eks Holle.

Nestle sin inneholder vanillin (kunstig vaniljearoma) og mange barn reagerer med uro på det.

Men uansett, jeg ville forsøkt mer med frukt og grønnsaker. At de ikke liker det på første forsøk er ikke så uvanlig. De må ofte smake ting opptil 10 ganger før det faller i smak.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Evt tilsett 1-2 måleskjeer for lite MME i hver eneste flaske han får for å redusere døgnmengden med MME; det gjør jeg med min baby :)

Skrevet

Her i gården skjedde det mye akkurat rundt 3 måneder, blandt annet endret søvnmønster og starten på en periode med "nekte å ligge i vogna", så det kan jo være andre ting enn grøten som er årsaken. Så hvis du mistenker grøten, gi bare mme en dag eller to og se hva som skjer. Går det brått over kan du jo prøve annen kost.

Skrevet

Mulig det er tenner også, for han klør veldig i munnen. Han virker sulten hele tiden syns jeg, Er det ikke mange som sliter med luft hvis man tilsetter for lite melkepulver i forhold til væske?

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Du trenger ikke å være redd for at babyen skal slite med magesmerter dersom du tilsetter mindre MME i vannet. Jeg har selv vært i kontakt med Nestlè, og det eneste som skjer, er at melken blir mindre næringstett. Men dersom babyen begynner å spise mindre så må man så klart justere igjen, slik at bebisen får i seg nok næring <3

Ja tenner kan dukke opp tidlig, flere bebiser her inne som fikk tenner når de var 3 mnd :) Hos gutten min dukket de første to opp når han var 4 mnd og 1 uke gammel <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...