Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Tar dere ekstra forhåndsregler for å ikke smitte barna deres med herpes/forkjølelsessår? Er jo veldig smittsomt, og en stygg infeksjon å få for et lite barn. Lar dere være å kysse dem osv?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Jeg har ikke dette selv, men dere må starte raskt med behandling på såret (f.eks Zovirax), og plastre såret. For all del, kyss ikke barnet. Herpes kan gi fatale konsekvenser for de minste.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Ohh my god for en uttalelse 23:04!!! Det er da virkelig ikke dødelig å få herpes, de aller fleste smittes nettopp i førskolealder (mellom nyfødt og 6 år), og jeg har til gode å høre om noen som dør. Initierende infeksjon kan gi feber, men ellers er det ikke så mye værre enn et senere utbrudd. Til HI: beskytt deg gjerne med munnsårplaster fra compeed (de fra antix er møkkdårlige og vises veldig godt), og smør med antix (zovirax har nokså begrenset virkning på herpes). Men å være hysterisk redd for at barnet skal få det er lite vits. Ofte får de det uansett, og får ofte ikke første utbrudd før langt opp i tenårene.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Er det ikke dødelig å få herpes som baby? Da må du spør barnelegene hva de sier. Vet om barn som har dødd av dette og barn som er skadet for resten av livet, prøvde bare å svare litt generelt. Babyer tåler dette veldig dårlig, men mange av dem har jo fått antistoffer før de ble født, heldigvis. Større barn stiller seg helt annerledes enn babyer. 23:04
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 At et fåtall nyfødte med primærinfeksjon, på verdensbasis, rammes av en etterfølgende meningittfeksjon eller øyeinfeksjoner vil fortsatt ikke gjøre herpes dødelig, om man sammenligner hvor mange som faktisk blir smittet i barneårene. Blir litt som å rope ut "Dere må slutte å kjøre bil med en gang for det er fatalt for små barn!"
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Hehe, takk for svar. Jeg har heldigvis ikke noe sår selv, jeg lurer mere på om folk generelt passer på å ikke smitte ungene. Om de bruker håndsprit osv. Er tannlege, og behandler stadig folk for herpes. Virker ikke som om de tenker over hvor smittsomt det er. Nysgjerrig hva de med små barn tenker, bare. Men gode svar her, gode svar. Andre?
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 Hvor har du det i fra at Zovirax virker dårligere enn Antix på herpes? Begge deler inneholder Aciklovir 5%, altså de inneholder det samme! Vectavir derimot har et litt annerledes virkestoff (penciklovir 1%), og må brukes hver 2. time i stedet for hver 4. time som ved de andre for å oppnå samme effekt. Enkelt pg greit skal man la være å kysse på ungene sine fra man kjenner den første prikningen/kløen i leppa, til utbruddet er helt over. Det smitter mindre når såret har skorpe på, eller man har plaster på, men det er ikke helt smittefritt. Dessuten er det viktig med god håndhygiene. Fort gjort å ubevisst klø seg på leppa for så å ta barnet i ansiktet etterpå.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 De færreste med genital herpes får i dag keisersnitt, og må føde vaginalt fordi de mener risikoen for smitte er liten. Hadde de ment at det var dødelig, hadde de nok ikke latt kvinner føde vaginalt med utbrudd. Risiko ved graviditet Har den gravide tidligere hatt herpesutbrudd på kjønnsdelene, er det ingen spesiell risiko i forbindelse med graviditet og fødsel. Tidligere foretok man keisersnitt hvis den gravide hadde herpesutbrudd på fødselstidspunktet. I dag vet vi at risikoen for at det nyfødte barnet smittes i forbindelse med fødselen, er meget liten, og de fleste føder normalt. Har man hyppige utbrudd under graviditeten, kan tablettbehandling overveies de siste uker før forventet fødselstidspunkt. Hvis den gravide får et førstegangsutbrudd av herpes på kjønnsdelene i siste tredjedel av graviditeten, kan det være større risiko for å smitte barnet ved fødselen. Kvinnen bør da kontakte lege eller jordmor med henblikk på diagnose og behandling. Hentet fra: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/herpes-i-svangerskapet-16417.html Herpes 1 og 2 forekommer både på leppene og på kjønnsorganene, så man vet ofte ikke hvilket herpesvirus man er smittet med, bare hva som er vanligst, og hadde det vært veldig farlig for barnet hadde helsestasjonen/leger vært mye mer frampå for å forhindre smitte. Ikke i noen av mine tre svangerskap/barselperiode har der vært nevnt.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Kysser ingen så lenge eg har sår på leppa Har hatt herpes (på munnen) i 10 år, og har utbrudd et par ganger i året. Er då veldig forsiktig i min omgang med sønnen min. Ingen kyssing, eller bruk av samme bestikk, glass eller frukt.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #10 Skrevet 7. november 2011 Er jeg syk tar jeg ekstra forbehold for å ikke smitte barna uansett hva det er. Så nuss får da vente.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #11 Skrevet 7. november 2011 Jeg tenker at folk med herpesutbrudd rundt munnen ikke bør holde andres spedbarn. Dersom barnet ikke har en mor med herpes, så mangler barnet antidtoffer. Hilsen hysteriske 23:04
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #12 Skrevet 7. november 2011 Det er et stykke fra å holde til å nusse på... Du har rett i at du er hysterisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå