Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 jeg hadde forhøyet leverprøver for en tid tilbake (alat og gamma gt lå begge noe over normalen). må tilbake for sjekk om noen mnd. hva kan dette bety? hva kan være galt? eller er det helt normalt å ha forhøyet leverprøver til tider? jeg er ikke gravid:)
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Helt normalt. Leververdiene kan øke ved f.eks infeksjon. Hva var grunnen til at du sjekket? Hva var verdiene?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Jeg har hatt daglige smerter i brystet/mellomgulvet en lengre periode og legen sendte meg til røtgent av lunger og ul av lever, urinveier osv,,, I tillegg ble det tatt en utvidet blodprøve. Røntgen, ul og blodprøvene ser fine ut, men alat viser 77 og gamma gt er 62.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Det er ikke særlig høyt, referanseområdet er (iallefall her) 10-45 ALAT, og 15-45 Gamma GT. Leververdiene kan svinge, også hos friske folk. Om alt annet ser greit ut, og du ikke skal inn igjen før om noen måneder, ville jeg tatt alt med ro og evt. ringt legen om du er veldig bekymret. Men igjen, det er ikke veldig høye tall, når de er oppe i 6-700, da snakker vi forhøyede leververdier, da Håper alt går bra, og at du blir kvitt magesmertene.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 Gamma GT kan vise galleproblemer. Tett gallegang om økningen er liten. Jevnlig høyt alkoholforbruk kan vise liten økning også. Økt ALAT viser til leverskade. Kreft og skrumplever(alkohol) gir liten stigning. Gallestein kan gi stigning hvis galleganger er tilstoppet. Og en kan se stigning ved hjerteinfarkt. Finnes sikkert andre mulige årsaker, med dette er det jeg har her og nå. Det kan være betennelse i galleblæren også...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 PHUUUUU,,,, Tusen takk for svar:) og takket være deg så kan jeg nå slappe av fram mot neste prøve (om 2-3mnd) <3
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 Du, alvorlig talt...snakk om å skape unødige bekymringer! Om de ikke har funnet noe på andre undersøkelser, så er det nok ingenting galt. Man kan ha økte leververdier uten at det er noen som helst sykdom eller skade som er årsaken. Det er jo de færreste som tar leverprøver hver dag, men hadde vi normale friske mennesker gjort det ville vi sett forandringer fra dag til dag. Infeksjon kan, som jeg sa tidligere, gi en midlertidig økning av ALAT. Og som jeg også sa, de tallene HI har fått er så marginalt forhøyet at sjansen for at det er noe galt er uhyre liten.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Jeg skal ikke uroe deg, men jeg synes det er merkelig at legen har bedt deg vente så lenge med å ta nye prøver. Jeg har selv vært til utredning for økte leververdier, og da var legen klar på at det ikke skulle gå mer enn maks 3-4 uker før nye prøver ble tatt.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 Hei, HI. Har du nylig slanket deg?
Anonym bruker Skrevet 6. november 2011 #10 Skrevet 6. november 2011 21.23, hvor høye var dine leververdier? Igjen, forhøyningen til HI er marginal, og det sett sammen med ingen funn på andre undersøkelser er nok grunnen til at legen ikke trenger å se henne igjen før 2-3 mnd.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #11 Skrevet 7. november 2011 For et år siden ble jeg mamma så iløpet av dette året har jeg gått ner de 18 kg jeg la på meg i svangerskapet. Jeg spiser normalt og er i mye fysisk aktivitet,,, så kg har gått av uten at jeg har behøvd å slanke meg. (men ja, jeg har jo tatt av,,, hvis det er spørsmålet:) )
Anonym bruker Skrevet 7. november 2011 #12 Skrevet 7. november 2011 Virker vekttap på leververdiene kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå