Gå til innhold

Dere som har eldre barn som bæsjer i buksa, hva gjør dere med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 7 år gammel gutt som går inn i 3. året med bæsjing i buksa. Jeg er dritlei. Har prøvd alt av forslag som folk har kommet med, men ingenting fungerer. Prøvde å ta kontakt med helsesøster på skolen, men får ikke tak i henne. Prøvde å dra ut til skolen da hun har kontortid, men var ikke der. Har lagt igjen beskjed, men hun har ikke tatt kontakt tilbake.

Går til BUP 1 gang i mnd. Har bestilt time hos legen for å kanskje sjekke om han har forstoppelse eller noe. Jeg vet lenger ikke hva jeg skal gjøre. Er så dritlei av å plukker bæsj etter han. Hver gang jeg går inn på badet, så ser jeg alltid etter svarte uttørket bæsjklumper. Og nå har jeg begyng å finne slike ute i stuen også.

Jeg er så frustrert at jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre lenger. Dette er 3. året og det blir ikke bedre. Han er 7 år!

Skrevet

Dytter. Er skikkelig frustrert og desperat. Hi

Skrevet

Men hva sier gutten selv da?

Skrevet

Han sier at han vet ikke hvorfor han bæsjer i buksa.

HI

Skrevet

Høres ut som om han egentlig er en kanin...?

Skrevet

Ja, han er sikkert det. Bare jeg som ikke ser det.

HI

Skrevet

Har aldri vært borti noe slikt, men purr etter helsesøster på skolen, og forbered deg til legetimen, skriv ned alle dine problemer og ta med huskelappen, sånn at du ikke glemmer noe mens du sitter hos ham. Du skulle også ha bestilte dobbelttime, siden det her tydeligvis er behov for både samtale og uttredelse av diverse fysiske tilstander.

Skrevet

Her ligger det sikkert noe annet under... Hvorfor er han på BUP, er det bare pga at han gjør i buksene? Tror jeg neppe.. Først nå , etter tre år har du bestilt time hos lege??

Hvis du ikke er et troll, så våkne opp! Dra ned på BUP og KREV mer hjelp, du kontakter rektor og spør hvor helsesøster er, og du ber om en prat med terapeuten han snakker med på BUP hver måned og krever hjelp!

Skrevet

Jeg skal skrive ned en huskelapp. Det var en god ide. Visste ikke at man kunne få dobbeltime hos legen, men skal sjekke det med kontoret i morgen.

Takk for svar.

HI

Skrevet

Jeg synst barnet bør undersøkes av lege. Det er jo godt mulig at han ikke kjenner at han må på do. Det kan være så lett som vitaminmangel eller en allergi. Kan ikke være lett for barnet å ha det slik.

Går ut fra at du har prøvd belønning for dobesøk.

Skrevet

For det første så er han hos BUP for utredning av ticks. Og dette har vi bare nettopp begynt med, siden det er for 6 mnd siden han fikk disse ticksene. Men psykologen syns ikke dette er så alvorlig ennå, så derfor går vi bare 1 gang i mnd. Vi tok opp dette med bæsjingen, men siden bæsjing kommer og går, så har han ikke tatt tak i dette ennå.

Vi har vært i kontakt med legen før, men har fått beskjed om at det kan være forstoppelse og fikk noen råd som vi fulgte. Det fungerte en stund, men så var det på'n igjen. Slik er det hver gang vi har vært hos legen. Fått råd, fulgt etter det og funket bare en liten stund.

Skal ta kontakt med rektor på skolen ang. helsesøster, men fordi skolen har fått ny rektor, er det heller ikke lett å få tak i han heller.

Høres dette virkelig ut som troll 20.26?

HI

Skrevet

Har prøvd belønning, har prøvd trussler (selv om jeg vet at man ikke skal gjøre det), har prøvd å la han gå på do og sitte på do i 5 min., har prøvd klistermerkemetoden, smilefjes etc. Syns jeg har prøvd det meste. Det funker i kanskje par ukes tid, men så begynner han å bæsje igjen.

Har også prøvd å prate med skolen og sfo om at dem skal minne han på å gå på do.

Han tar vitamin og omega3 hver morgen. Spiser bra med frukt, spiser varierte måltider...ja....det er det jeg kommer på akkurat nå.

HI

Skrevet

Hei HI

Gutten min hadde samme problem. han bæsjet på seg hver dag nesten han er 7 år nå og det opphørte for ca 6 mnd siden.

Han hadde helt enkelt ikke tid til å gå på do. det skjedde i bhg og da han bebgynte p skolen.

Han var redd for å miste noe av det de adre holdt på med hehe..det er helt sant.

kan hende han bare har dårlig tid til å gå på do og ikke rekker det? ikke stress med han, for han merker dte. men jeg vet hvordan du har det , jeg var i samme sko som deg. men jeg sluttet å mase og være stresset så han merket det og da plutselig gikk det ovr en dag.

Og det regner jeg med det gjør det hos deg også.

Vet som sagt at dette er frustrerende til de grader men ha litt is i magen.

Min sa også at han ikke viste hvorfor han gjrorde i buska men vi fant selv ut hvorfor. det tok lang tid.

Lykke til:):)

Skrevet

Det er fult mulig at det er grunnen. Jeg spør han nesten 1 gang i timen om han må på do eller om han har bæsjet i buksa. Eller det har jeg begynt med nå, ikke før. Var ikke stresset før.

Men jeg skjønner ingenting. Han begynte i bhg siden han var 2 år, var bleiefri siden han var 3 år. Ikke hatt en eneste uhell i buksa fra han var 3 år til han var nesten 5 år. Så begynte bæsjingen. Jeg skjønner ingenting, for hvorfor skjer det plutselig?

Da han begynte på skolen, så skjønner jeg at det var noe nytt. Så stresset ikke med det. Men nå har han begynt i 2. klasse og jeg skjønner ikke hvorfor han ikke har kontroll på denne bæsjingen.

Hvorfor sluttet han ikke da vi ikke stresset med det? Hvorfor begynte han å bæsje? Jeg skjønner ingenting. Blir bare sint når jeg tenker på det.

HI

Skrevet

Jeg forstår det at du blir sliten og lei.

Som sagt er det godt mulig han har det probemet min hadde altså å ikke ha tid til å gå på do.

Det er en ovrgang å begynne på skolen og alt er nytt og selv om han nå går i 2 klasse så er han fortsatt liten husk på det.

Ikke mas på han om han må på do eller har bæsjet på seg osv...

jeg merker det fort nå om han prøver å holde igjen eller promper for da ber jeg han løpe på do så fort han kan og det hjelper her ihvertfall.

Kanskje han holder igjen så som min,følg litt med på det.

hilsen hun over

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg har en venninne som slet med det samme med sin datter til hun var 9 år, tror jeg.

Det som tilslutt hjalp dem, etter endeløse undersøkelser hos lege, psykolog, sykehus osv, var å bo en stund (tror det var tre uker, med permisjon i helgene) på BUP, med tett oppfølging. Akkurat hva behandlingen gikk ut på, vet jeg ikke, men mor sier at det var først da barnet fikk en opplevelse av at det var HENNES problem, og ikke morens, at det var hun selv som kunne gjøre noe med dette, og ikke alle andre, hun klarte å ta tak og stoppe problemet.

Du må bare stå på og kreve at du blir tatt på alvor. Ta kontakt med lege og helsesøster, legg frem problemet og forlang handling! Først må det jo utelukkes at det er noe fysisk galt, og så kan dere se på årsaken til problemet. Min venninnes datter var/er en åpen og glad jente uten noen synlige problemer, og derfor var det så vanskelig å få bukt med problemet.

Men det finnes en løsning, ikke gi opp håpet, og husk at gutten gjør det ikke av "vond vilje" - det er helt sikkert et større problem for han enn for dere.

Masse lykke til!

Skrevet

Tusen takk 21.06 :)

Jeg skal prøve så godt jeg kan. Jeg merker ellers ingenting før jeg lukter en skikkelig stram bæsje lukt. Som om han har holdt igjen lenge.

Men skal gjøre som du nå rådet meg til. Å kutte ut stressen og la være å mase sånn.

Tusen takk igjen. Jeg setter stor pris på svarene dine :)

HI

Skrevet

Bare hyggelig HI :)

Ja et råd er å følge med hvis han prøver å holde igjen, som regel vil unga gjemme seg litt når de prøver å hold igjen altså gå et annet sted at du ikke skal se dem.

Følg med så er jeg helt sikker på at dette løsner snart.

Klem til deg:)

Skrevet

Tusen takk. Har nå sendt en mail til legen om å få time der, så får vi ta det derfra.

Men i mellomtiden skal jeg slutte å stresse, slutte å bli sint og prøver å være litt mer tålmodig.

Jeg setter stor pris på de seriøse svarene jeg har fått her inne. Det hjalp virkelig å få gode råd og forståelser her inne. Jeg setter veldig pris på det.

Hi

Skrevet

Jeg vet av erfaring at å kutte ut stress hjelper veldig..kan hende han bæsjer på seg fordi han merker at du stresser og kan vet ikke hvor han har deg ikke sant,kanskje du blir sint osv..og han vet ikke hvordan han skal gjøre det. gir du har tid og null mas og stress vet jeg at han vil bli en annen gutt om kort:):)

hilsen igjen hun over hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...