Gå til innhold

Personlig egenhet= personlig trynefaktor fra sjefen??

Anbefalte innlegg

Er vel i bunn og grunn ingen som kan fortelle hva de legger i personlig egenhet for stillingen, når mange sjefer ansetter folk etter bekjentskap, og hvor godt de liker vedkommende.

Om personen driter fra tid til annen i jobben, dvs ringer seg syk når man har vært på fylla, ringer inn sykt barn når ikke dette er tilfelle, får sykemelding og i mellomtiden kan man lese på facebook at personen har vært på 2 dagers fest hos noen venner!!

Jaja det er jo flott enkelte sjefer vil betale for og ha slike ansatte gåend hos seg!

Fortsetter under...

Hæ?

Personlig egenhet hos oss betyr at man skiller seg positivt ut fra mengden, tør å stå for sine meninger og si ifra, er selvstendig og tilpasningsdyktig, omgjengelig og engasjert. Med mere.

Jeg tror kanskje du roter litt her nå...?

egenhet? heter det ikke egenskap? eller går det an å bruke begge kanskje,...bare ikke hørt det før...

klart sjefer ansetter utfra hvor godt de liker en person, de må jo kunne omgås personen. Men ikke alltid det lønner seg å ansette kjente nei

Har selv en venn som sjef, og det er en type sjef som aldri ville ha ansatt en småbarnsmor som meg om jeg ikke var en venn

He he, her er det full forvirring hos alle forstår jeg :).

Personlig egnethet og personlige egenskaper er to HELT forskjellige ting!

Ingen bedrift kan stille opp ett sett personlige egenskaper som nevnt over av 14:29, og mene at alle ansatte burde inneha disse. For det første krever ulike stillinger helt ulike egenskaper og ferdigheter (det er derfor det ofte benyttes ulike metoder for å finne ut hva disse er i en stilling), og i tillegg viser forskning at bedrifter er langt mer lønnsomme og produktive når de har stor variasjon blant personalet.

Personlig egnethet regnes i rekrutteringssammenheng gjerne som en "ferdighet", og kan f.eks. bety at vedkommende tross manglende erfaring og formell utdannelse har håndtert noe svært bra, at han/ hun har personlig engasjement på fritiden som er et pluss for stillingen, at har et stort sosialt nettverk som kan spille en stor rolle i stillingen osv.

Her er egenskaper underordnet, med mindre de er direkte relevante, som f.eks. "kommuniserer bra med ungdom".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...