Minnimina Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Jeg skal ta mitt tredje keisersnitt om noen få uker og vil gjerne ha tips fra dere angående det å få et finest mulig arr. Det første keisersnittet jeg tok var et katastrofesnitt og ble av en eller annen grunn utført vertikalt, altså fra navlen og nedover. Det ble brukt agraffer til å lukke såret med i stedenfor nål og tråd. Jeg fulgte sykepleiernes anbefalinger om hvordan jeg skulle te meg for at arret skulle bli finest mulig, men det ble likevel ganske stygt. Det neste keisersnittet ble tatt i samme retning, i det gamle arret, og legen som utførte det gjorde så godt hun kunne for å sy meg sammen pent. Men denne gangen var jeg ikke like flink til å følge rådene jeg fikk. Babyen måtte til diverse kontroller med en gang, og ble innlagt på en annen avdeling enn meg, noe som førte til at jeg ikke tok de samme hensynene til meg selv. Satt for eksempel mye i en pinnestol den første uka. Arret mitt ser veldig annerledes ut enn andre tilsvarende arr jeg har sett. Det har en helt glatt og stram overflate, litt som en vannblemme, og i tillegg er det mørkerødbrunt. Nå som jeg er høygravid er det ekstra strukket, og det er vel ca 2-3cmx15cm stort. Legen på sykehuset sa at det er noen hudtyper som "lager sånne arr" og at det ikke er noe å gjøre med det. Men vet dere om noen triks som kan hjelpe? Ville det hjulpet å stripse såret en mye lenger periode enn andre får anbefalt? Finnes det noen sårsalve som kan hjelpe? Jeg vet at arret er en bagatell, og at det er et godt minne om at alt har gått så fint, men likevel har jeg lyst til å prøve å gjøre det så pent som mulig denne gangen.
*stjernebaby ønskes* Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Du kan evnt prøve Mepiform, det er ett plaster som vil hjelpe til med å jevne ut og få arret til å vokse mer jevnt. http://www.molnlycke.com/patient/no/Products/Wound-care-products-with-Safetac/Mepiform/ Men om det vil fungere optimalt på deg er jo vanskelig å si og evnt hvor lenge du bør bruke det. Det er jo litt kostbart så du må jo være villig til å betale det det koster å bruke over en god periode. ellers så må det jo være å passe på slik at du ikke får noe betennelser og at det voker fint. du kan jo prøve strekkmerkekrem for å se om de kan bleke det noe? feks dr greve sin fra apoteket.
ahelene Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Nå fikk jeg snittet vannrett så blir en helt annen strekking vil jeg tru, samtidig som man kan gjemme det siden det er så langt nede. For nå som jeg er gravid ser det like pent ut. Kun en tynn hvit strek. I tillegg er det aldri utsatt for sol eller noe annet, siden det ligger nedenfor bikinikanten. Men fikk også høre på sykehuset at jeg hadde veldig god grohud, så kan jo ligge noe i det at noen får værre arr enn andre. Jeg vet jeg ble sydd, i tillegg som jeg hadde stifter i 5 dager. Men gikk med strips veldig lenge etter det. De sa til meg 3 mnd, men 6 mnd for best resultat. Trur jeg kanskje brukte i 8-9 mnd. (syns strips i Norge var veldig dyrt, så hadde det ikke vært for at jeg hamstret for en billig penge i Sverige hadde jeg nok ikke brukt så lenge)
Minnimina Skrevet 6. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2011 Tusen takk for gode tips begge to! Jeg brukte ikke strips i mer enn vel 14 dager ved noen av keisersnittene, etter raad fra lege og jordmor, saa der er det nok endel aa hente. Huden dras mer fra hverandre ved vertikalt snitt, som du ahelene sier, og det skjer veldig gradvis over lang tid. For etter 14 dager saa arret ganske fint ut, men det endret seg veldig etterhvert. Skal ogsaa kjoepe inn silikonplaster. Har hoert mye positivt om det ved brannskader. Verdt et forsoek. Det skal bli spennende aa se om det blir merkbart bedre. Haaper det. (beklager amerikansk tastatur...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå