Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 Samboer og jeg skal kjøpe hus.(selveier) Han vil at vi skal begge ha forkjøpsrett dersom vi går fra hverandre og det må selges. Men hvem av oss får forkjøpsretten? Er det slik at vi da må kjøpe til høyeste bud? Hva skjer om begge vil ha den?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 det har jeg aldri hørt om...... hvis dere går fra hverandre må den ene kjøpe den andre ut.. skjønner ikke hvor forkjøpsrett kommer inn i bildet?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Når man eier 50% hver av et hus vil jeg tro man allerede har forkjøpsrett dersom en part velger å selge og flytte? eller...?
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 Samboer mener at man kan melde inn ved tinglysning av vi har gjensidig forkjøpsrett på boligen, dersom det blir brudd. Altså, at huset må ut for salg, og den ene parten kan benytte seg av forkjøpsrett. Så tenker jeg, hvis begge vil ha det da, og kan kjøpe det til høyeste bud. Hva skjer da? HI
Anonym bruker Skrevet 5. november 2011 #5 Skrevet 5. november 2011 Dere kan jo ende i budkrig med hverandre. Dere trenger ikke tinglyse noe forkjøpsrett. Det er et sameie, regulert av sameieloven, og dere har forkjøpsrett etter reglene der. Det er også regler om å løse opp sameie. lovdata.no og sameieloven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå