Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 8,5 mnd. Han har sovet hele natta fra 19.00-07.00 ca fra han var 5 mnd. Han har som regel våknet, da ga jeg han sutten, og han sovnet med en gang.

For 2-3 uker siden ble han sjuk, med mye våkning i løpet av natta, og rutiner som ble brutt, da fikk han melk slik at han roet seg ned og sovnet igjen.

Men, nå er han altså frisk, men denne oppvåkningen på natta har han fortsatt med. Klokka 3 våkner han, og han roer seg ikke med sutten. Han står i senga og roper, jeg står opp, legger han ned, gir han sutten, før jeg legger meg igjen. Da går det slik ca et halvt minutt, og han står opp igjen, samme greia om igjen, og om igjen, til jeg "gir opp" rundt 03.30, og gir han melk.

Jeg har prøvd å drøye det, for å se om han legger seg ned og sover videre, men det gjør han ikke, han begynner heller å gråte.

Jeg har også prøvd med bare vann, men det er ikke interessant, så det tyder jo ikke på at han er tørst heller...

Han får godt med mat på dagtid. Spiser 4 måltider med fast føde + ca 400-600 ml med mme.

det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer, og/eller tips å dele?

Jeg måtte ikke avvenne han med nattmåltid da han bare var 5 mnd. Er det det jeg må gjøre nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Hva med å gradvis tilsette mindre og mindre mme-pulver i nattflaska? Og ikke koseprat med ham når han får melken; vær heelt stille ;) Om det er mulig så sett ham gjerne i vippestol når han får melk, slik St han ikke får kosen det er å sitte på fanget.

Så får vi håpe at han snart sover natta gjennom igjen :)

Skrevet

Takk for svar og gode tips. Det med å tilsette mindre melkepulver var lurt. Ellers har jeg vært en ganske streng nattmamma ;) snakker aldri. Men vippestol, har du prøvd det med positiv effekt? Jeg tenker at han kanskje hadde våknet mer av det, litt sånn "hva skjer nå?".

Skal prøve i natt, også ser jeg hvordan det går etterhvert.

(Har lest om disse snille sovebabyene som forvandles til nattmonstre litt senere i det tidligere livet. Håper ikke det er slik det skal bli.)

Skrevet

Da gutten min var 8mnd så måtte han ha 600ml, eller 3 flasker med 200ml hver dag i tillegg til de faste måltidene, (altså tre og ikke fire måltider), hvis han ikke fikk det så våknet han på natt og roet seg ikke før han fikk melk...! (og pleide og sove gjennom natta hver eneste natt)

Og selvom jeg prøvde å bytte ut den ene flaska med f.eks en brødskive og frukt eller noe annet, og økte f.eks middagen i tillegg, så hjalp det ikke... først nå har han begynt å kutte ut dagflaske selv og sover greit uten tre flasker om dagen, men gått ned til to og noen dager 1, nå er han 10,5 mnd.

Har du lagt merke til om han sover anderledes når han har fått i seg 600 og ikke 400 ml? hmm :) bare en tanke :)

Lykke til! :)

Skrevet

Du er ikke alene. Her er vi mye oppe om natta nå, før dyttet vi smokk ca 5 ganger hver natt, så begynte han å våkne skikkelig og da begynte vi å gi flaske igjen for da snudde han seg og sov videre... Nå er han våken i et par timer hver natt hvor han står i senga og det funker ikke i gi flaske lenger i tillegg dytter vi fortsatt smokk ca 5 ganger. Skal du nattavvenne funker det å ha mindre mme i flaska. Vi har nå 1 skje i 150 ml vann. Hvis jeg var deg hadde jeg gitt den flaska og sovet videre ;)

Skrevet

Ja, baby og våkne netter er vel ingen unikum :) Jeg har jo hatt det ganske greit til nå, så bør vel egentlig ikke klage..

Interessant å høre om like erfaringer. Skal prøve å gi han mere melk på dagtid. Kan ikke si at jeg har lagt merke til det, men så har jeg heller ikke tenkt over det.

Egentlig har jeg hatt en filosofi om å ta perioder som de kommer, uten å stresse med det (for da har jeg inntrykk av at perioder ofte kan eskalere), bare følge lillemann i gjennom det som måtte komme. Men akkuratt nå er jeg litt sliten, og føler nattoppvåkningen kommer vedig ubeleilig, siden jeg studerer fulltid, og pappan jobber freelance, og lillemann lever et slags lappeteppeliv, mellom oss og besteforeldre. Vi trenger søvnen...

Takk for svar :)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Veldig fin filosofi du har om å ta ting som det kommer :) De første par årene av et barns liv, er det som regel perioder med mye nattevåk, med mindre man har vært svært heldig og fått utdelt et harmonisk og "enkelt" sovebarn :) Og ofte virker det som om man får en av hver; ett barn som sover mye, og ett som har et langt mer utfordrende temperament :) Virker for mange som om det "topper" seg litt rundt ett-årsalderen, med barn som på død og liv skal opp kl 04-05 :P hehehe...

Her funker vippestol godt på natta; det er denne vi gir måltidene i på dagtid også (selv om vi hvert øyeblikk skifter til stol). Da blir det jo mindre og mindre stas å våkne; utvanna melk, ikke noe koseprat og ikke noe varmt fang ;)

Her har vi hatt strikte rutiner hele veien da, uten at det har hjulpet, så jeg sier ikke at rutiner fungerer. Ei heller at de fungerer mer enn noen uker, da barnas behov endrer seg kontinuerlig. Som du sier; best å ta ting som de kommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...