Gå til innhold

Kan dette være brystbetennelse? Pliis svar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har smerter i ene delen av brystet, men ingen kuler, og får tømt brystet. (smerten er som tette melkeganger, men det er ingen kuler...) Ikke rødt eller hovent heller, men meget vondt når jeg kommer borti. Noen som vet hva det kan være? Fullpumper....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får det alltid litt sånn hvis jeg har pumpet istedenfor å amme.. Men nå er ikke jeg en erfaren pumper som du sikkert er da du fullpumper.

Det var vel egentlig ikke til stor hjelp, men kanskje andre også opplever dette når de har pumpet istedenfor å amme? Sånn at det kan være det bare er det og ikke betennelse..

Skrevet

Jeg har hatt brystbetennelse og da hadde jeg klumper og fikk ingenting ut. Brystet ble rødt og jeg fikk feber. Noen ganger får jeg smerter i brystet uten at det er noe betennelse på gang og da går det bare over etter litt hvile. Kan du ha pumpet litt for mye??

Forts god lør kveld!

Skrevet

Har hatt brystbetennelse 5 ganger denne gangen. Får alltid veldig høy feber, og brystet gjør drittvondt. Får melk ut da, men noen ganger har det vært litt puss i det dersom jeg har gått lenge uten å få bukt med betennelsen.

I "fasiten" står det at brystet blir veldig rødt og hovent, det kan jeg ikke si at jeg så. Og derfor var legen litt skeptisk til at dette var brystbetennelse første gang jeg var der. Hun ville ta en crp for å se om det var noen vits i å gi penicillin.

Crp'en lå på 196...... så brystbetennelse var det gitt!

Pumper hver 2. time(også om natta) Er påpaselig med å tømme brystet helt hver gang. Ikke frys på bryst, hender og føtter. Håper det ordner seg:-)

Skrevet

takk for svar. 7569, KAN DET VÆRE ET RESULTAT AV AT JEG HAR HATT FOR STERK STYRKE PÅ PUMPINGEN....? KAN MAN PUMPE FOR MYE? kan jeg ha ødelagt en melkegang?

Får liksom ikke helt inntrykk av at det er betennelse, for ingen kuler, ingen rødt eller hevelse, og ingen puss eller feber. Får se hvordan det går i natt, skal pumpe med lav styrke før jeg legger meg.

Skrevet

Og du Trønderline:, fikk du kuler når du hadde betennelse? hadde du vondt i hele brystet?

Skrevet

Ja, ved brystbetennelsene får jeg kuler ja. Men disse masserer jeg bort. Sitter tilbake med en veldig øm og vond pupp.

Er det ikke "bare" tette melkeganger da? Vær forsiktig, det kan utvikle seg.

Går du med bh med spiler? Husk at disse kan klemme over og forårsake tette ganger.

Masser brystet forsiktig utover, gjerne under en varm dusj. Tøm brystet skikkelig hver eneste gang. Tror det er vanskeligere med bare pumpe enn hvis barnet får tømt det innimellom.

Håper du finner ut av det, men brystbetennelse er ihvertfall vondt.....

Skrevet

Jeg har opplevd å få ganske vondt i brystet etter pumping og da hadde jeg på full guffe på styrken.. :) jeg pumpet ikke på noen dager etter det og smerten gikk helt bort. Jeg ville tatt det litt roligere med pumpingen og sett an formen. Er det betennelse så tror jeg at febern kommer raskt og du vil føle deg dårlig..

God bedr!!

Skrevet

Jeg er ammehjelper (ammehjelpen.no), og har pumpet mye selv.

Smertene an absolutt skyldes at du har hatt for høy styrke på pumpa. Hvor lenge er det siden fødselen, dvs hvor lenge har du pumpet? Du har sannsynligvis ikke ødelagt noe, men du kan ha strukket vevet slik at det er blitt ømt. Det vil i såfall gå over i løpet av noen dager, kanskje en ukes tid. Det vil jo fortsette å bli litt irritert når du pumper, men så lenge det ikke er direkte vondt er det ikke farlig å fortsette å pumpe (om du slutter å pumpe så vil du nesten garantert få verre problemer).

Prøv å skru ned styrken på pumpa, og pass på at du har riktig størrelse på pumpskjoldet. Brystet skal ikke suges inn, det er bare brystknoppen som skal være inni der, om du skjønner (altså ikke som ved amming, at en stor del av brystet skal inn i barnets munn).

En tommelfingerregel er at du skal skru opp styrken så mye at det gjør litt vondt, så skrur du litt tilbake. Du bør også pumpe med lav styrke eller med "oppstartprogram" (hurtig på lav styrke) i starten for å stimulere utdrivingen, når melkespruten kommer i gang så skrur du opp til normalt høy styrke. Om du bruker manuell pumpe så pumper du raskt og svakt i starten, og langsommere og kraftigere etterhvert. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/123/Pumping for flere tips. Pump gjerne litt etter at melkespruten har gitt seg, men ikke mer enn et minutt eller så. (En gang innimellom kan det være lurt å pumpe kanskje 5-10 minutter ekstra, for å se om du har en melkeflyt som gjør at det kommer masse melk igjen etter et par minutter. De fleste kvinner har ganske like melkeflyt fra gang til gang så du trenger ikke sjekke det så ofte. Finner du ut at det kommer masse melk feks etter 2 minutt mer med pumping så pumper du selvsagt i 2 minutter til selv om det ikke kommer mer. Skru evt ned styrken om det føles ubehagelig, så kan du skru opp igjen styrken når det kommer melk.)

Brystbetennelse ledsages som regel av klumper/kuler, og ofte av feber. Man kan også få en type brystbetennelse uten klumper, men da får man høy feber og veldig hurtig forverring (slik at du overhode ikke er i tvil om at du er veldig syk). Det høres ikke ut som du har noen av delene. Derimot bør du være obs på klumper og tilstoppinger, da dette er lettere å få når du pumper enn når du ammer. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger og http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt

Skrevet

tusen takk for gode råd lillenims. er ikke blitt verre, så jeg antar at det er strukket vev som du sier, pleier få i gang utdruvningsrefleksen før jeg starter, men holder ofte på litt lenger, føler at jeg må det for å få tømt.

regner m dette går over i løpet av uken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...