siz85 Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 Snuppa har nettopp fylt 1 år og fikk da endel penger til sammen. Er veldig usikker på om vi burde spare eller bruke disse. Lurer litt på om vi skulle kjøpe årskort i Dyreparken, er forsåvidt gratis for barn men vi ønsker jo at begge foreldre skal være med og da er det jo nestetn 2000. Hvis man sparer, når er det ok at barnet kan begynne å bruke disse? Vi sparer til henne hver mnd (litt i ford og litt på vanlig sparekonto) som vi tenker hun kan få til førerkort når den tid kommer Hvordan gjør dere det?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 Om det ikke er noe spesielt hun trenger så sparer jeg alle gavepengene på konto. Har så langt spart alt hun har fått av penger.
abella Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Vi har god økonomi så her går pengegavene inn på barnas sparekonto, men mindre de gis til et spesielt formål. Hva de bruker pengene til når de blir store kommer jeg ikke til å blande meg borti, det får de avgjøre selv! :-)
togutter-08og10 Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Du må se ann økonomien i familien syns jeg. Spar litt og bruk pengene på det hun evt trenger som vinterdress etc. Hvis barna får for mye på konto så får det konsekvenser senere v. f eks studielån (får mindre lån og ikke stipend, tror det er maks 100 000 de kan ha) Vi har brukt litt, og spart litt. Spør de som gir penger om de syns dere kan bruke litt og spare resten. Årskort i dyrehagen er sikkert fint det. Koselig å gjøre sammen som familie.
mamsen30 Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 Her blir alle pengegaver spart på kontoene til barna.
Noregsgard Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Jeg har barnets konto i mitt navn, så tror ikke det gjør noe om han får mye på kontoen sin da, eller? Alle pengene gutten min har fått i dåp og bursdag blir satt inn på konto utenom penger fra min farmor og faren min som de sa SKULLE brukes på vintersko og vinterdress De kunne gått å kjøpt det, men de ville jeg skulle velge ut selv så da ga de meg bare pengene.
Gjest ♥ JuniGull10 ♥ Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 Vi forsøker å spare alt han får, men i starten ble vi nødt til å bruke noen av pengene på f.eks. babycall og vinterpose. Dette er jo noe nestemann vil arve også, men hvis jeg får solgt det etter bruk så går nok pengene tilbake på kontoen til eldstemann. Jeg tror vi har klart å spare ca 90% av pengegavene. Vi har for øvrig en konto som står i mitt navn som er merket sønnen vår. Han skal få sin egen konto etterhvert (kanskje når han er ca 4 år?), men vi kommer nok til å beholde denne kontoen ved siden av i lang tid uansett. Vi sparer en fast sum til han per år og det kommer vi til å gjøre på denne kontoen. Jeg er opptatt av at barn og unge skal lære seg økonomi og da må de selv lære hensikten av å spare. Og det er jo lettere å lære det når de får overlevert en tom konto og ikke en full? ;-) (Det har iallfall fungert på meg.. Jeg betalte billappen selv da jeg tok den. Jeg måtte sette opp budsjett og lage en plan. Når mamma så at jeg behersket dette, så var hun mer enn villig til å føre over en sum da jeg skulle ta oppkjøringen. Slik har hun gjort det på mange områder).
Lemonia Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 Vi sparer alle pengegaver de får. De får nok av gaver uansett så de får alt de ønsker seg og mer til likevel så vi har ikke behov for å bruke pengegaver. Pengene skal fortrinnsvis brukes på bolig. Det er ikke slik at de får tilgang på kontoen straks de fyller 18 og kan sløse pengene bort på hva som helst, dette er gaver og penger vi sparer hver måned som skal hjelpe dem på vei når de blir voksne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå