Frk Ludvig Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Var hos jordmor denne uken og fikk beskjed om at jeg hadde lavt blodtrykk, 95/55 og at dette var mye av grunnen til jeg er dårlig. Hun sa ikke noe mer om det, så nå i etterkant begynner jeg jo å lure på om det går an å gjøre noe med det...? Kjerringråd mot lavt blodtrykk er jo å spise lakris, og det passer jo fint siden jeg elsker lakris! Men så har jeg hørt at lakris frarådes gravide... Noen som vet noe om lavt blodtrykk, lakris osv...?
Up&Go Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 Heisann! Jeg er i samme kategori som deg, men har ikke vært særlig plaget av det lave blodtrykket før nå (31 uker på vei nå). Har hatt fire heftige blodtrykkfall denne uka, - det vil si at jeg blir svimmel, skjelver, føler jeg holder på å besvime og begynner å kaldsvette. Går over om jeg setter eller legger meg, varer ca. 20 minutt. Veldig skummelt første gangen det skjedde, men nå vet jeg hva det er og jeg vet det er ufarlig, bare ubehagelig. Tenkte jeg skulle si fra om dette til deg, da du sikkert også er en av de som kan få det, så trenger du ikke bli kjemperedd om det skulle skje Saltholdige ting som lakris gjør jo at blodtrykket går opp, men jeg tror (er ikke lege, så vet ikke) at det bare er midlertidig og ikke noe varig. Tror ikke du bør gjøre noe for å høyne blodtrykket, - det er jo forsåvidt bra at det er lavt og ikke høyt! Blodtrykket vil gå litt opp mot slutten av svangerskapet, det er visst veldig normalt. Sist jeg var gravid lå jeg på 95/55 (som deg) helt til uke 34, etter det steg det til 120/70 på slutten av svangerskapet. Har ikke noen råd å komme med videre, men artig å høre jeg ikke er alene ,-)
fresh Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 hei forrige sv.skap ble jeg sykemeldt pga lavt BT, jeg ble svimmel av alt, og siden jeg jobbet som hjelpepleier med mye stell, så fugerte jeg ikke i jobben. Husker ikke helt hva det var, men husker at undertrykket var på 45, så jeg var ganske svimmel:P Det var ingenting å gjøre med det, desverre..
Frk Ludvig Skrevet 5. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. november 2011 Takk for svar Greit å vite om dette blodtrykksfallgreiene. Hørtes jo litt ekkelt ut, så greit å vite hva det er om det skulle inntreffe. Nå er jeg så "heldig" å ha en stillesittende jobb, så fungerere ganske greit på jobb. Men så fort jeg begynner å bevege på meg merker at jeg svimler og blir dårlig... så hadde håpet det fantes en vidundermedisin som f.eks lakris slik at jeg slipper å ligge på sofaen hele kvelden. Ja ja, skal vel være glad for at det ikke er høyt blodtrykk og jeg kommer meg vel tidsnok opp av sofaen når den lille kommer :-P
Mammaen til Turid Skrevet 5. november 2011 #5 Skrevet 5. november 2011 har i utgangspunktet lavt blodtrykk til vanlig, så nå har jeg 90/60 akkurat nå.. fikk beskjed av legen at den beste medisin er masse mat, drikke, hvile og gjerne spis litt ekstra salt så jeg ble fullt sykemeldt i noen dager, men tviler på det er "over" til over helga, så regner med den blir forlenga. Har jo ikke nubbesjangs å fungere på jobb, konsentrasjonen erlik null, og bruker 3-4 ganger så lang tid på oppgavene mine. (og vel, er postbud og sorterer post, så jeg har et lite tidspress på meg akkurat der.. ) ("du er i en situasjon som du i utgangspunktet bør være forsiktig med salt, men akkurat nå så trenger du ikke være fullt så forsiktig.." sitat legen etter han sjekka blodtrykket mitt )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå