Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan fungerer dette med barselgruppe? Er dette noe som skjer automatisk etter fødsel, eller må jeg gjøre noe selv? Jeg har kun vært til kontroller hos fastlegen, og ikke jordmor da jeg ikke har følt behovet. Vet ikke om dette har noen betydning.

Er fra Oslo. Håper noen har svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være forskjellig fra by til by, men slik som det har vært når jeg fikk de to største så var det helsestasjonen som satte igang barselgrupper der.

Helsesøster tar kontakt med deg etter fødsel, for de får opplysninger om at du har født fra sykehus/fødested. Så kan du velge om du vil ha hjemmebesøk eller om du vil komme på helsestasjonen første gangen og deretter ruller det på seg med kontroller (der man veier og måler babyen og etterhvert vaksinerer) og barselgrupper o.l.

Du velger hele tiden hva og hvor mye du vil være med på, men det er lurt å være med de første gangene hvis du ikke kjenner så mange andre med små babyer i nærheten.

Skrevet

Du og babyen din kommer til å få tilhørighet til en helsestasjon etter fødselen. Der skal dere komme på jevnlige kontroller. Helsestasjonen setter i tillegg sammen grupper med damer som har født omtrent samtidig, som passer sammen enten etter alder eller etter geografi/bosted. Første treff i denne gruppa pleier å dreie seg om fødselen og opplevelsene på sykehuset. Det første er i regi av helsestasjonen. Etter dette er gruppa "på egne ben", og må treffes på eget initiativ. Noen ganger er det full klaff, andre ganger ikke. Jeg vet om barselgrupper som alltid drar på sommerferier sammen, som feirer nyttår sammen osv, mens i andre grupper blir det med det første møtet. Førstegangsfødende på 22 har ikke alltid så mye utbytte av å treffe 4-barnsmødre på 40. Og omvendt.

Håper du får "tildelt" en fin gjeng! Lykke til med alt!

Skrevet

Helsestasjonen ordner for det, ja, så det trenger du ikke å tenke på. Vi hadde dessverre en helsesøster som ble syk, så fikk aldri noen samling, men da var det en 2. gangsmamma som ba om å få kontakt med oss som skulle vært i barselgruppa, så vi fikk oss en gruppe likevel (bor også i Oslo).

Skrevet

Tror dette kommer litt an på helsesøsteren du får. Der jeg bodde da jeg fikk jenta vår var dette litt forskjellig fra helsesøster til helsesøster! Kjente noen som fikk barn omtrent samtidig med meg og deres helsesøster hadde gruppetimer på helsestasjonen der gruppen ble en barselgruppe. Min helsesøster hadde individuelle samtaler med "sine" mødre og gjorde ingen tiltak for å lage barselgrupper. Men på venterommet på helsestasjonen møtte jeg igjen ei som var samtidig med meg på føden. Hun kjente noen andre mødre som også ville være med på barselgruppe og så var det iorden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...