♥tosmåtroll♥ Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Har hatt sopp nå i 2,5 uke som ikke går vekk! Brystvortene er enda såre, og på det ene brystet spesielt blir brystvorta helt hvit når disse smertebølgene kommer. Det eneste som hjelper er å gå med superstore ullinnlegg, og ha varmepute på når jeg er hjemme. Klarer ikke overhode å amme fra dette brystet, og blir derfor ikke bedre på det andre heller.Har kommet frem til dette må være Raynauds fenomen. Ufattelig smerter både under og etter amming! Som rier som kommer og går! Vurderer å delamme en stund, men er så redd for at produksjonen vil stoppe opp...kan jeg klare å fullamme igjen om jeg blir bra!??? Må gi disse puppene litt hvile tror jeg...blir aldri bra dette...har prøvd ALT! Til og med vondt med ammeskjold på!! gush...dette ammestyret setter veldig preg på hverdagen, og klarer ikke å kose meg med lillegutt som bare er 3,5 uke nå!!
Håpefull77 Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 Jeg kan ikke hjelpe deg med Raynauds fenomen, men har et råd: Søk hjelp NÅ, ammepoliklinikk, fastlege eller helsesøster. Ikke slit deg ut, men samtidig ikke gi opp for tidlig. Jeg slet veldig med ammingen. Det var ikke mulig å få nok melk, fikk veldig fin hjelp av fastlege og helsesøster. Det hjalp jo ikke for å få opp melkeprodusjonen, men hjalp meg til å innse at det var sånn og at jeg ikke kunne sitte å amme/pumpe hver 1-2 time. Jeg prøvde for lenge på egenhånd. Om barnet ditt blir flaskebarn så er ikke det verdens undergang. Dagens morsmelkerstatning er en god erstatning. Det er bare mer tungvint, selv om en lærer seg knep etterhvert. Det positive er at far får mer kontakt med barnet sitt da han kan avlaste matingen mye mer. Håper virkelig du får hjelp og finner ut av det:)
magpie Skrevet 4. november 2011 #3 Skrevet 4. november 2011 Hei! Jeg slet også en del med Raynauds fenomen men den artet seg litt annerledes hos meg. Brystknoppene ble hvite når det gjorde vondt sånn som du sa og jeg hadde anfallsvis intens smerte inni puppen på en måte (litt vanskeli å forklare). Legen var ikke sikker om de dype smertene egentli hadde noe med raynauds å gjøre men det ble bedre etter en kur med ganske sterk smertestillende. Ellers hjalp det å holde føtter og hender og puppene varme og generelt ikke å fryse. Kunne ikke vaske hender med kaldt vann en gang uten å få vondt..Men hos meg var det heldigvis ikke vondt å amme så det gikk seg til etter at jeg ble kvitt den aller verste smerten. Ta kontakt med HS eller fastlege så dåkker kan finne ut hva det egentlig dreier seg om. Selv om jeg fikk beskjed fra ammehjelpen at noen ganger finner man aldri ut hva det er som årsaker smertene..jeg ble no ihvert fall bedre, så det er håp! Masse lykke til!
Pix Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Jeg hadde brystvorter som var i oppløsning, blødde og var så utrolig sår. Pluss at jeg fikk dette raynauds syndromet. Da hadde jeg slitt med ammingen i seks uker og fikk høre at dette syndromet kanskje ikke ville gi seg før de neste seks ukene. Det var så smertefullt at jeg orket ikke mer. Så har dessverre ingen tips, men jeg føler med deg!! Lykke til uansett hva du bestemmer deg for!
♥tosmåtroll♥ Skrevet 4. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2011 off, ja jeg kjenner jeg er på randen til å gi opp! Så lei av å ha smerter, pluss det å grue seg til å amme!! Holder på å daue når jeg såvidt er borti brystene selv..off! Hadde ikke trodd at jeg skulle ta dette så tungt...tanken på å slutte gjør meg så lei!
Runi Skrevet 5. november 2011 #6 Skrevet 5. november 2011 Hei du! Har litt erfaring med sopp. Du skiver du har prøvd alt, men hva har du prøvd? Har du vært hos lege? Uten behandling vil det bare bli verre om det er sopp, og det er j...... vondt! Er du påpasselig med hygiene? alt som er i kontakt med brystene bør vaskes på mer enn 60 grader. Du skal heller ikke buke ull, da soppen stortrives i ull! Legen sa til meg at det bare var å ta smertestillende. Etter starta behandling gikk det 3-4 dager hos meg før det ble bedre (grein ikke når jeg amma mer), men ca 3 uker før det var helt bra.. Lykke til, uansett hva det er!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå