A_K Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Jenta mi er snart 6 mnd og har bikket 9 kg. Hun har spist grøt 2 g per dag siden hun var 4 mnd, og har nå også begynt å gi grønnsaker midt på dagen. Jeg ble rådet å amme etter hvert fastmåltid, i stedet for å gi vann. Men hun er ikke så interessert i pupp da, hun er jo mett... Synes heller ikke hun er spesielt interessert i pupp ellers på dagtid. Kun på kvelden(men da har jeg lite melk), pånatten og om morgenen. Hvor ofte ammer dere?
april2011mamma Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 hei:) jenta vår på snart 7 måneder spiser grøt morgen og kveld og frukt etc midt på dagen... jeg tilbyr pupp flere ganger iløpet av dagen men hun er ikke alltid like interessert for å si det sånn hehe men hun spiser endel på natten og et godt måltid pupp midt på dagen.. ellers drikker hun mye vann... jeg tenker at jeg tilbyr henne pupp etter hvert måltid og flere ganger om dagen så får hun ta det når hun vil... men det blir vel ikke mer enn amming sånn 4 ganger iløpet av dagen (08-19) men da skal det sies at det er vel kun to av de hvor hun spiser myyye... men om natten spiser hun gjerne 2-3 ganger
A_K Skrevet 4. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2011 Gir du vann til måltidene bare, eller også ellers på dagen? Jenta mi gulper mye mer når hun får vann til maten...
tre små knotter Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Jeg fikk høre på helsestasjonen at man skulle gi pupp før mat... Men kanskje hun mente når mat skulle introduseres. Jeg har en liten på snart 5 mnd, har ikke begynt med grøt enda. Men har dere hørt om det? Hun er ganske ny denne helsesøsteren...
A_K Skrevet 4. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2011 Jegvet ikke. Spurte helsesøster om jeg måtte gi vann til grøten, og da sa hun at det holdt å amme etter måltidet..
april2011mamma Skrevet 4. november 2011 #6 Skrevet 4. november 2011 jeg gav aldri pupp før jeg introduserte mat... men tilbydde henne det ca 20-30 min etter at hun hadde samkt på mat... helsesøstrene er noen ganger altfor firkantet dessverre... spesielt når det gjelder amming....! jeg gir vann til maten og ellers på dagen også ..... hender hun sutrer litt av og til og da viser det seg at hun er tørst og vil ha vann faktisk:) Du trenger ikke tilby pupp FØR maten.. det har aldri vi gjort og jenta vår er helt fin, aldri hatt mageproblemer eller noe... og vi ammer fortsatt... je gbare tilbyr pupp nå og da jeg... tenker ikke på tidspunkt osv..... når hun sutrer sjekker jeg alltid om puppen fungerer som trøst først... og om det ikke gjør det prøver jeg noe annet:) Om morgenen f¨år hun tilbud om pupp men da blir hun sint og sutrer helt til hun får grøt og vann heheh
Maewin Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 Det er jo greit at det går fint for folk å ikke tilby pupp før mat, men det rådes faktisk å gjøre det fram til 10 månedersalder om man vil fortsette amming. Har ei veninne med en sønn som mistet helt interessen for pupp etter hun begynte å gi mer fast føde, og hun hadde nok fortsatt ammet hadde hun tilbydd pupp før måltidene. Uansett er dette et personlig valg, men jeg synes du skal gi henne pupp først iallefall halvparten av måltidene om du ønsker å fortsette å amme. Jeg gir alltid pupp før mat, ikke alltid rett før, men iallefall under en time før måltidet. Nå spiser ikke min jente så mye fast føde da, hun klarer seg med mest morsmelk selv om hun er 8 måneder gammel om 2 uker. Hun spiser 1-2 måltid per dag (og de er vanligvis halv porsjon siden hun er liten og småspist).
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Jeg har gitt pupp etter hver soving, dvs om morgenen, etter dagsovingene, før legging på kvelden og så en eller to ganger til i løpet av "natten". Det har fungert bra for oss. Så slipper jeg en supersulten baby mens jeg tilbereder mat, eller en baby som ikke vil ha fordi den er mett
SuperMoM <3 Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Du bør amme mer enn du gir fast føde..! Om babyen ikke er 6mnd engang og du gir 3 faste måltid allerede? Det er ikke bra! Og det er ikke anbefalt å gi babyer under 6mnd fast føde så lenge man ammer. Mine knøtt er straks 5mnd og får 1 fast måltid per dag. Starta med grøt da de var 4mnd,siden de får mme og magen dere tåler det mer. Ikke rart den lille ikke vil ha morsmelk (viktigste de kan få og skal ha mm/mme til de er 1år,4-5 ganger daglig) om du gir så mye fast føde.
A_K Skrevet 7. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. november 2011 Nå har det seg slik at verden er ikke svart-hvit:) jeg har slitt med litt lite melk helt siden snuppa ble født, og hun har vært og er veldig stor og trenger mye mat. Hun er 9 kg nå. Ved 4 mnd spiste hun nesten hver time, så på HS sa de jeg måtte begynne med grøt - derfor så tidlig. Det er ingen regel som tilsier at man skal gjøre slik og slik, barna er jo så forskjellige! Jeg var bare nysgjerrig på hvor mye dere andre ammet når innføring av grøt har startet. Jeg har ikke sluttet å amme, men sliter med å få henne til å ta pupp etter et grøtmåltid.
jaaada Skrevet 7. november 2011 #11 Skrevet 7. november 2011 nei verden er abslutt ikke svart-hvit:) og takk gud for det!! med begge mine har jeg fått beskjed om å starte med mat ved 4mnd alder da de er veldig sultne og vokser fort, har hatt masse melk men det har rett og slett blitt for slitsomt med amming minimum hver 2dre time. jeg tilbyr pupp etter måltidet, eller- blir nesten mellom hvert måltid. minsta på 6 mnd får grøt morgen og kveld og gjerne litt frukt midt på dagen. Jeg har nettopp sluttet med nattamming og da spiser hun også mer om dagen:) gjør også som april2011mamma og tilbyr pupp om hun er utilpass, trøtt eller bare litt sutrete. gjorde det samme med eldste og han ammet jeg til han var 10-11mnd. og-må bare tilføye- de lærde strides om man bør fullamme så lenge som til 6mnd da de fleste babyer trenger mer næring enn kun mm fra fylte 4mnd.. men "regler" endrer seg jo hele tiden som hvem vet hva som er riktig... ?
Skaubinna Skrevet 7. november 2011 #12 Skrevet 7. november 2011 Dette kjenner jeg meg veldig godt igjen i!! Her ble vesla fullammet til hun var ca 6 mnd, begynte da introdusere litt og litt. Gikk greit så lenge det var fruktnettet, men i det øyeblikket jeg begynte med noe via skje, ble puppen BORING for henne. Var veldig rart. Fra å være fullstendig puppoman, til å aldri ha tid. Prøvde å amme før måltider, i stille rom, i mørke, men hun bare bler sinna. Var kun på nettene og til kvelds (mest for kosen) hun gjorde det. Jeg reagerte nok veldig rart tror jeg.....for jeg hatet i grunn hele ammeperioden. Syns det var ubekvemt og følte meg bundet, særlig fordi hun ikke ville ha flaske heller. Men da hun brått sluttet, ble jeg faktisk lei meg......! Syns 6 mnd var tidlig å slutte med MM siden jeg hadde så mye...så jeg la henne til brystet flere ganger for å se om det bare var en fase, men nei. Begynte å pumpe...fem ganger pr dag. Og samtidig med maten, tok hun plutselig flaska som om hun aldri hadde gjort annet....! Jeg har pumpet meg frem til nå faktisk, hun er nå 10 mnd.....vært veldig slitsomt, men likevel stolt jeg gjennomførte det jeg hadde bestemt meg for. Anbefaler det imidlertid ikke ;-) Kanskje ikke noe direkte svar på spm ditt, men en erfaring. Leste en del i den perioden at det er flere babyer som går gjennom en fase ved introduksjon av mat, at plutselig blir puppen litt kjedelig. Ofte går det over etter en liten stund igjen, gjør det ikke det, er jo MME et fullverdig alternativ og det ER mye kos med flaske også :-) Jeg tenkte på det på den andre måten da jeg var litt lei meg, at da slapp jeg i alle fall "avvenningen" når hun ble eldre. Det tror jeg at jeg hadde syntes vært fælt. Lykke til, hun får nok i seg mer MM enn du tror de gangene hun legges til :-)
jaaada Skrevet 7. november 2011 #13 Skrevet 7. november 2011 glemte helt men min vil heller ikke ha pupp rett etter måltid så derfor venter jeg litt. (hun får vann til måltidet men det skal visst ikke være nødvendig da det er mye vann i grøten men hun liker det) og ammer jeg FØR grøt blir hun mett av mm så... ergo midt imellom;)
Maitrollet Skrevet 7. november 2011 #14 Skrevet 7. november 2011 De fleste grøttypene inneholder jo melk, så det er ingen krise om hun ikke vil ha pupp da så lenge hun får noe å drikke. Her ble vi anbefalt å gi mm før hvert måltid så lenge jeg ønsket å opprettholde produksjonen. Dersom du sliter med at hun ikke vil ha grøt etter pupp går det for eksempel an å koble av/tilby bare ene puppen før hun er helt ferdig for så å gi fast føde etterpå? Alternativet er å ha egne ammemåltider som hun bare får mm, dersom du klarer å opprettholde nok produksjon på den måten. Eventuelt pumpe når hun får fast føde dersom det skulle vise seg helt håpløst hvis du fortsatt ønsker å opprettholde produksjonen...
A_K Skrevet 7. november 2011 Forfatter #15 Skrevet 7. november 2011 takk ja jeg tror nok også hun får i seg mer enn jeg tror de gangene hun får pupp. Men merker at f eks om morgenen så kan hun spise i 15-20 min, mens ellers på dagen er det gjort unna på 2-10 min får vel bare fortsette å legge henne til, så får jeg håpe ikke all melken forsvinner enda Forsøkte å droppe nattmåltidet i natt, og det fungerte utmerket ! så kanskje hun blir mer sulten på dagen da... Har forresten merket meg at hun sover nesten mer nå på dagtid enn hun gjorde ved 3-5 mnd alder. Hun har minst 3 lengre soveøkter per dag. Flere som har lagt merke til dette? Kan det ha med utviklingen å gjøre - at det skjer mye i denne perioden?
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 7. november 2011 #16 Skrevet 7. november 2011 Hei:) Hører ikke til er inne men svarer likevel:) Jeg fikk tips av hs at jeg burde amme før jeg gav fast måltid I'm jeg ville holde på ammingen:) Da mistet hun ikke interessen for hun var sulten. Trenger jo ikke å amme så mye,men litt før maten så hun får i seg litt? Evt gi pupp før noen måltider f. Eks og en gang tilby vann så hun også blir vant til vann? Nå fikk ikke datteren min så mye fast føde v 6 mnd alder så litt vanskelig å svare egentlig.. Men prøv deg frem så finner dere nok ut av det:)
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 7. november 2011 #17 Skrevet 7. november 2011 Her ammet jeg på èn pupp etter hvert måltid med fast føde (4 ggr pr dag; men mer "smaksprøver" enn måltider bortsett fra morgen- og kveldsgrøten)+ 1 gang på kvelden før legging og 2 ganger per natt. Muffin har jo alltid vært et matvrak, så han tok puppen uansett om han allerede hadde spist fast føde... Hehe
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 7. november 2011 #18 Skrevet 7. november 2011 Her var forresten Muffin helt uinteressert i vann før han begynte med grøt. Etter å ha spist seg gjennom en grøtporsjon ble han jo tørst, og da drakk han godt Nå drikker han mer og mer vann; ca 2 dl per dag i tillegg til alle måltider/melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå