Gå til innhold

Er man flink hvis man går på jobb med feber, bihulebetennelse, lungebetennelse etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv syns jeg det høres ut som rene idiotien! Men det virker som folk anser seg selv som flinke da og vil ha cred for det. Tenker man overhodet ikke på smittefaren?

Fortsetter under...

Skrevet

Helt enig. Er man syk så holder man seg hjemme, særlig om deter noe smittsomt.

Jeg er dårlig til å holde meg hjemme fra jobb, men fikk nå bihulebetennelse og har vært hjemme hele to dager (!)...men satser på å komme meg på jobb mandag:)

Skrevet

Er enig. Folk som går på jobben når de er syke er egoister. Innrømmer at jeg også gjorde det før for ca. 10 år siden, men jeg hadde en sjef som forlangte at jeg skulle være på jobb uansett form. Heldigvis så hadde jeg ikke barn den gangen.

Nei, hold dere hjemme hvis dere er ordentlig syke. Dere vil ikke få noe kredit for det utenom dårlig samvittighet overfor deg selv og jobben. Du blir utbrent og en dårlig mor.

Skrevet

kommer ann på hvor man jobber...

men jobber man et sted der man kan smitte andre, må tenke klart og ikke kan gjøre en slappere jobb og ha en roligere dag enn vanlig bør man være hjemme..

personlig hadde jeg blitt hjemme !!

Hadde blitt irritert om mine kolleager kom på jobb syk..........

Skrevet

Hvorfor skal man gå på jobb syk? Er da ingen som takker deg for det etterpå..

Skrevet

På det ene stedet jeg var sjef, så måtte jeg tilslutt ta et oppgjør med en ansatt som var sånn "flink" som du beskriver. Hun skrøt av at hun aldri skoftet jobben, uansett, og mente at hun var klippen på arbeidsplassen. Etter at hun ved et par anledninger kom på jobb med omgangssyke, og utsatte både brukere og personale for smitte, så måtte jeg pålegge henne å holde seg hjemme, fordi slik oppførsel både var risikabel og dyr. I etterkant så var det jo flere som ble syke, men jeg kan jo ikke bevise at det var hennes skyld, men det er stor sannsynlighet for det.

Jeg synes det er idioti å dra på jobben når det er stor smitterisiko. Kollegene dine fortjener ikke å bli påført sykdom bare fordi du vil føle deg som en helt. Det er ikke "flinkt" i det hele tatt!

En annen side av det er at når man har en infeksjon, så trenger kroppen ro for å bli frisk. Man risikerer for sin egen del å dra ut sykdommen og ende opp med å måtte være borte i tre uker i stedet for i tre dager, og her snakker jeg av erfaring...men jeg har lært!

Annonse

Skrevet

jeg er sjelden syk så bare spør; er bilhulebetennelse og halsbetennelse smittsomt?

Skrevet

HI her. Ærlig talt aner jeg ikke, men forkjølelse med febersyke er jo hvertfall smittsomt.

Skrevet

Er man syk så er man syk. Du har ingenting igjen for det. Arbeidsgiver setter neppe pris på det alikevel.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og velger å holde meg hjemme om jeg har noe smittsomt. Det finnes mange basselusker i barnehagen og det er ingen vits i å komme med flere dit, så de små blir syke.

Jeg sliter en del med bihulebetennelser, har et par av de i året, og da holder jeg meg også hjemme rett og slett fordi jeg ikke klarer å yte mitt beste. Man blir mindre tålmodig og fortere sliten og det er ikke barna eller assistentene mine tjent med.

Å gå på jobb med smittsomme sykdommer er rett og slett uansvarlig, dette koster bedriften masse penger fordi flere blir syke. Alle har et ansvar om å forvalte arbeidsplassen sin på riktig vis og da er de bedre tjent med at syke holder seg hjemme.

Skrevet

Jeg var liksom "flink" en periode, og gikk på jobb uansett. Men så tenkte jeg: Hva er egentlig vitsen? jeg får ikke igjen en dritt for det, og jeg blir fortere frisk ved å holde meg hjemme.

Så er jeg syk, så er jeg hjemme.

Skrevet

Nei! Man er heller ikke "flink" kunde, om man dukker opp til avtaler dritforkjølet og full i snørr!

Jeg kan ikke fatte at folk ikke ser det selv.

Annonse

Skrevet

Jeg hater at folk går på jobb når de er syke - javel, det faller mer på meg om de jeg jobber sammen med er syke (lærer) men det går... alt går... Det som ikke går i min situasjon er å bli syk, jeg har en kreftsyk mor som går på cellegift med null - NULL - imunforsvar, og om jeg blir syk så må jeg holde meg (og datteren min) unna. Barnebarna er den store gleden som får henne til å glemme sykdommen for en liten stund, så jeg vil gjerne holde meg frisk.

Så slik min situasjoen er nå så blir jeg rett og slett litt muggen om folk går på jobben når de skulle holdt seg hjemme.

Skrevet

Bihulebetennesle er vel ikke veldig smittsomt?? Det er vanlig forkjølelsesvirsu/bakterier som har satt seg. SÅ man smitter vel FØR man får det.:Og desstuen blir man ikke nødvendigvis veldig syk av det, gjør bare fryktelig vondt (og jeg får bihulebetennelse 4-5 ganger hver vinter, så det vet jeg..Men får ikke antibiotika såfremt den ikke varer i 2 uker, eller lenger)

OM man har feber, men demper det med paracet og drar på kontorjobb hvor man ikke er i direktekontakt med "Hele verden"...Har man en slik jobb, med sine oppgaver, som INGEN gjør mens man er borte, så vet man at det hoper seg opp for hver sykedag..Og det er bedre og dra litt urven på jobb og få gjort LITT; da dette litt gjør at første FRISKE arbeidsdag ikke trenger og bety timer med overtid, ja kanksje første UKA etter en sykdomsperiode fører til overtid..

Dessuten så kjeder jeg med hjemme, og hater og sitte i sofaen og kjenne på ubehaget..VI er bare voksne mennesker i et kontorlandskap, og mange som drar på jobb tross litt feber, forkjølelse osv..Kun diare/oppkast vi holder oss hjemme, da det er langt til do :o) Men ikke fordi vi hverken blir påkrevd det, eller for å være flinke.:Men vi trives på jobb, vi har arbiedsoppgaver vi vil gjøre så bra som mulig, og de blir ikke og KAN ikke bli gjort av andre enn oss selv, da er det mye om og men og overføring av fullmakter osv som må til..Skjer kun ved lengre tids sykmelding/permisjoner....

Noen drar litt urvne på jobb, fordi vi TRIVES der, og derfor vil vi gjøre jobben så bra som mulig for våre kunder OG vår arbeidsgiver.....Og man smitter like mye FØR man er blitt syk, som når man er syk...Fleste forkjølelser sprees før selve utbruddet starter..

Skrevet

09:36. Det er stort sett voksne mennesker på jobb. Det betyr ikke at folk har familier hjemme.

Når du da velger å gå syk på jobb, risikerer du å smitte en av dine kollegaer. Denne smitter da mest sannsynlig sin partner og sine barn.

Da har du satt igang en ond sirkel. Hva om partneren er lege? Som så risikerer å smitte sine pasienter?

Og hva om noen av barna i barnehagen har luftveisproblemer? Da tåler de muligens dårligere en forkjølelse/influensa enn deg?

Syns det er egoistisk å ikke se ringvirkningene av at du er "flink" pike.

Skrevet

nei, jeg syns det er idiotisk og egoistisk å reise på jobb da..

smittefare for kunder og kolleger. !

Skrevet

Hjemme med bihulebetennelse?? Har jeg aldri vært. Det er ikke smittsomt! Halsbetennelse smitter sjelden mellom voksne da vi ikke drikker av sammme flaske ol

Jeg blir forbanna på pysete kolleger som er hjemme i 3 uker pga bihulebetennelse. Da blir det ekstra arbeid på meg

Skrevet

Kommer helt an på allmenntilstanden forøvrig. Mange er på jobben med lettere feber, andre føler seg veldig syke i samme situasjon. Bihulebetennelse behøver ikke følges av feber, men smerter, så da avhenger det av smerteterskel om jobben kan gjennomføres eller ei. Hverken bihulebetennelse eller lungebetennelse anses som veldig smittsomt - begge deler skyldes ofte virus, men også bakterier. Har man feber pga. virus, er man ikke mer smittsom enn om man går og hoster og harker på jobben. Det kan man jo gjøre i ukesvis, men ingen mener at man skal være hjemme da?

Selvfølgelig må man vurdere hva slags syk man er før man går på jobb, men det er ikke egoistisk å gå hvis man mener at man kan utføre jobben sin på en ordentlig måte, og at jobben ikke krever at man er veldig forsiktig.

Skrevet

Vel,d et funker på jobben min. VI har barn alle mann, men veldig sjelden syke, i alle familier....BÅde voksne og barn holder vi oss nesten uforståelig friske, når vi hører sykefravær hos andres barn og på andre arbeidsplasser..Igjen, vi er ikke "flinke mennekser";- vi trives på jobb, vi føler ikke vi ofrer noe med og være hjemme. Og herregud, har man 39/40 i feber og skikkelig influensa, er vi hjemme...Men en vanlig forkjølelse e da ingenting, og dagen etter oppkast er heller ikke noeproblem. Vi spiser ikke av samme matpakke eller drikker fra samme kopp..VI vasker hender før mat og spritvask står på matrom....ALDRI hatt "omgangssykeepidemi" her jeg jobber..ALDRI!!!!...Selv om flere av oss har kastet opp på natta, følt oss ok på morgenen dagen etter og dratt på jobb...Har ikke hendt at to av oss har hatt det i samme UKE en gang!!!! (og et er mitt 7.år på denne plassen)

Så normal hygiene, trivsel på arbeidsplassen, og ikke direktekontakt med pasienter/kunder, så kan man dra på jobb når man vil..SNørrete eller ei. Det blir MITT problem i såfall..SKryter ikke av at jeg har feber, men drar på jobb alikevel...Men jeg skal være veldig syk før jeg ikke har LYST til å dra på jobb:...Men selvsagt, hadde våre kontorrutiner ført til "epidemier" med forkjølelse og sykdom på jobbe/Hjemme hos oss,- så hadde vi tenkt smitte på jobb.:Men det er ærlig talt ikke et problem.....Igjen, voksne folk, med normale hygienerutiner....

Skrevet

Jeg irriterer meg over kollegaer som kommer på jobb med feber og dårlig allmenntilstand. Du ser de er blanke i øynene og virkelig ikke i form, men på jobb skal de liksom. Sitter i åpent kontorlandskap og snufser og hoster og harker og knasker febernedsettende. Hadde selv kraftig halsbetennelse en gang, og da hadde jeg ikke vært i stand til å jobbe, for det er noe av det vondeste jeg har opplevd bortsett fra fødsel, så vurderte det ikke en gang før antibiotikaen begynte å virke. Ellers har jeg ikke lav terskel for å være hjemme. Grensa går ved feber, omgangssyke eller dårlig allmentilstand. Var for eksempel ikke borte en dag da jeg var gravid bortsett fra med sykt barn.

Skrevet

Det er ikke alle sjefer som "godtar" at man er syk. Jeg har vært på jobb med alt du nevner i overskriften fordi at det ikke er akseptert å være borte. Dermed er jeg ikke borte dersom jeg klarer å karre meg på jobb. Jobber i skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...