Gå til innhold

Har dere akvarium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på et lite et, kunne tenkt meg kjøpe et slikt. Er det best med bolle eller sånn med lokk? Hva trengr jeg utenom? Og har noen et å anbefale?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, ja det syns jeg også men både jeg og barna har lyst på et likevel.

Hadde satt pris på noen konstruktive tilbakemeldinger også;)

Skrevet

I bolle kan du kun ha ekte gullfisk. Ikke de slørhalene eller noe, men kun de som ser ut som fisk(når du ser på halen).

I et lite akvarium med lokk, pumpe og lys kan du ha alt det du kunne hatt i et stort, bare du tilpasser etter størrelsen :)

Men gullfisk er en trygg fisk å starte med uansett, for den tåler mer enn "pyntefisker" :) Og den tåler meget fint godt stell, som pumpe og lys og alt det der :)

Skrevet

Husk at jo mindre akvarium, jo mer rensing krever det. Vil anbefale deg å begynne med en bolle med maks 2 gullfisker. Minst mulig dill oppi, da dette også forurenser.

Da må du skifte ca halvparten av vannet 1 gang i uken. Gi fiskene lite mat, de aller fleste gir altfor mye, noe som forurenser vannet. Gullfisk har pellets, de er enklere å tilpasse i mengde enn flakfor.

Husk at du først kjøper bollen, sand og noe som heter aquasafe. Sistnevnte er en vanntilsetning som hindrer usunn bakterieflora. Så må bollen stå med vann i minimum 3 dager før fisk tilsettes. Gullfisk trenger ikke varmekolbe.

Pass på at fiskene er kvikke og raske i butikken, altså alle i det gjeldende akvarium! Dersom noen ser syke ut, ikke kjøp!

Lykke til med fisk!

Skrevet

Tropehagen zoo har biorb. Jeg har selv biorb, bare rektangulært. Veldig bra!

Skrevet

Ellers har jeg bestillt direkte fra den siden du viser. Det fungerte veldig bra.

Skrevet

Ok, her var det myyyye å ta tak i:

Altså: Hvor i huleste har dere det fra at akvarium er "harry"??? Hva med katt da? Eller hund? Hamster?? Undulater - de er kanskje også litt harrye?? *rister på hodet i stum forundring*

Og så: FOR GUDS SKYLD - ikke bolle!!!!!! Bolle er til potetgull, eller kanskje popcorn. Det er direkte dyremishandling å ha fisk i bolle. Når jeg i tillegg ser noen anbefale gullfisk blir jeg helt oppgitt: Gullfisk blir store og trenger store kar.

Det aller, aller beste du kan starte med er et akvarium på minimum 50 liter. Du finner gode, rimelige pakkeløsninger på de fleste dyrebutikker, men på finn.no, nettakvariet eller akvaforum f.eks kan du gjøre scoop! Regelen er jo større akvarium jo lettere drift (renhold osv)

Det du trenger av utstyr er som følger: Akvarium og du må ha tenkt ut hvor det skal stå. Ikke like ved et vindu, og ikke et sted sola skinner på det da du vil få enorm algevekst av sollys. Så trenger du et akvariefilter (rensepumpe), varmekolbe og lys (de fleste pakkeløsninger har lokk med lysrør). Så trenger du et termometer, hov, akvariegrus, noen planter og kanskje en rot. Jeg ville også kjøpt en enkel filmbakgrunn til å ha på bakveggen av akvariet, det skaper dybde og det ser lekkert ut.

Kjøp dette først, dra hjem og sett opp hele greia: Skyll grusen godt, og fyll oppi grus, kaldt vann fra springen og monter filter og varmekolbe. Når vannet har fått ønsket temperatur (ca 24 grader) kan du plante, men husk å fjerne evt plastpotter og ull som plantene står i. Vær forsiktig med røttene. Når du så har fylt vann til toppen er det bare å la akvariet stå å godgjøre seg, og her kommer det som er utrolig viktig og der veldig, veldig mange dyrebutikker synder grovt ved ikke å fortelle ivrige akvariekjøpere: Du må IKKE kjøpe fisker før akvariefilteret har dannet bakterier som er livsnødvendig for riktig "kultur" i vannet!! Dette er helt avgjørende for om fiskene skal ha det bra eller ikke, og jeg anbefaler deg å gå inn på f.eks nettakvariet og lese om dette. Der vil du kunne lese om at akvariet må stå uten fisk i minst 1 måned før du kjøper de første par fiskene. Den første tiden er det viktig å måle nitritt-nivået i vannet, det er dette som bakteriekulturen "bearbeider", og jo lengre tid akvariefilteret får stå å jobbe, jo bedre er det. Nitritt er dødelig for fiskene.

Jeg har hatt akvarier i 30 år, og jeg håper inderlig du avstår fra bolle med gullfisk UANSETT fra salgskåte ekspeditører i akvariebutikken forteller deg!

Akvariehobbyen er fantastisk, og et velfungerende og velholdt akvarium er et nydelig skue! Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...