Gå til innhold

noen flinke strikkere her?? Hjelp! samme som skravle

Anbefalte innlegg

Skrevet

holder på å strikke marius heldress og er kommet til hvor jeg er ferdig med å felle "skrittet" og skal starte med å felle masker på midten og legge nye masker oppå der til å klippe i, men her plages jeg med å forstå mønstret :/

Fell av de 5 midterste maskene foran =merkem+2 masker på hver side av denne. Legg opp 4 nye masker til å klippe i over de 5.

Hm, noen som kan forklare dette litt nærmere? :)

Skrevet

Hm.. jeg ser ikke helt for meg hvordan dressen strikkes, men er du nå i bunnen av en knappestolpe, kanskje?

Jeg trtor nok det menes at du skal felle 5 m på denne omgangen, for så å legge opp 4 m på neste omg.

Da vil du få et hull der de 5 felte maskene er bunnen av knappestolpen og de 4 nye er der du starter å klippe. Kan det høres fornuftig ut?

Skrevet

ja det er begynnelsen av knappestolpe ja :)

Men hva tror du menes med de 2 maskene på hver side, hvor kommer de inn?

Skrevet

Du skal felle 5 m det er den midterste masken og to på hver side av denne.

Noen ganger synes jeg de skriver både for lite og for mye i strikkeoppskrifter. Lett å gå seg litt vill..

Skrevet

Mariusdress hørtes koselig ut :)

Kanskje jeg skulle strikket en når arveulltøyet etter storebror blir for smått??

Hvor har du oppskriften fra?

Skrevet

takk for at du trår hjelpende til :) Men sitter her med mamma, vi er to hoder som forsøker og forstå det her og vi blir ikke klokere og mamma er kjempeflink til å strikke, hehe.

HUn spør, hvorfor kan vi ikke bare felle 9 masker med det samme?

Mønsteret er fra sandnes og jeg strikker den i brun med hvitt og blått

Skrevet

Sånn jeg forstår det skal du lage ett hull. dvs felle 5 m på en omgang og legge opp 4 m på neste. Da får du en skikkelig slutt i knappestolpen og slipper å sy nederst når du klipper opp midt foran.

Skrevet

Jeg har akkurat strikket Marius-heleress til klumpen min, og slet litt med å forstå det der jeg også. Men det stemmer sånn som noen har forklart over her. Jeg for min del slet litt med å montere dressen. Det ble ikke akkurat kjempefint, men det er bare stas at man ser at den er hjemmelaget. ;)

Skrevet

om det er litt ekkelt å skulle klippe i dressen, så fåreslår jeg at man strikker frem og tilbake. Da blir det elastisk og fint.

Jeg hater å skulle sy og klippe. Synes det blir klumpete og lite god passform. Velger bare mønster med raglanfelling eller som strikkes frem og tilbake :)

Skrevet

også handler vel ikke dette om sau, så da heter det vel foreslår... ;)

Skrevet

hm, blir nødt å forsøke det, blir smågal her jeg sitter, har gått i gang med en arm for å ha noe å gjøre mens jeg venter på svar fra kloke strikkedamer :)

eneste jeg ikke skjønner er hva det menes med at det skal felles 2 masker på hver side av merkemasken. hm, skal jeg kanskje først felle av fem, så legge opp 4 og så felle av 2 på hver side av dette igjen? :D

Skrevet

hehe, neida. det er ikke så vanskelig.

Gjør sånn her:

1. fell de 5 midterste maskene foran (dette er 2 m foran merkemasken + merkemasken + 2 masker etter merkemasken)

2.Strikk videre rundt til du kommer dit de felte maskene er

3. legg opp 4 masker

4. strikk videre rundt og rundt

:)

Skrevet

hihi, skulle hatt deg på tlf nå :)

Ok, skal jeg da først felle 2 m foran merkemasken+merkemasken, strikke til slutten av pinnen også felle de siste 2??? :D

Hilsen forvirret ikke fullt så flink strikkemamma :)

Skrevet

hehehe :)

Dersom merkemasken er i starten av omgangen gjør du det sånn ja :)

Ellers er det jo ikke omgangene så høye, så det spiller sikkert ikke så stor rolle om du tar alle 5 maskene rett etterhverandre, selv om det i teorien blir på ulike omganger

Det viktigste er jo at de 5 maskene er rett etter hverandre, da :)

Hilsen trøtt strikkemamma som hopper i loppekassa :)

Skrevet

Fell to masker foran merkemasken, fell merkemasken, fell de to neste etter merkemasken. Det blir fem. ;) Etter det strikker du resten av pinnen. Når du kommer til samme sted på neste omgang, legger du opp fire masker over de fem du felte av. :)

Skrevet

hihi der skjønte jeg det barbamilla :) Nå har jeg felt og skal strikke rundt og legge opp 4 også får vi se hvordan det går :)

gleder meg til dressen er ferdig så jeg kan gå igang med noe enklere :D

Tusen takk begge to for at dere bistod desperate meg.

Ha en super kveld/natt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...