kinaputten Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 holder på å strikke marius heldress og er kommet til hvor jeg er ferdig med å felle "skrittet" og skal starte med å felle masker på midten og legge nye masker oppå der til å klippe i, men her plages jeg med å forstå mønstret :/ Fell av de 5 midterste maskene foran =merkem+2 masker på hver side av denne. Legg opp 4 nye masker til å klippe i over de 5. Hm, noen som kan forklare dette litt nærmere?
helene0: jan09+jun11 Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Hm.. jeg ser ikke helt for meg hvordan dressen strikkes, men er du nå i bunnen av en knappestolpe, kanskje? Jeg trtor nok det menes at du skal felle 5 m på denne omgangen, for så å legge opp 4 m på neste omg. Da vil du få et hull der de 5 felte maskene er bunnen av knappestolpen og de 4 nye er der du starter å klippe. Kan det høres fornuftig ut?
kinaputten Skrevet 3. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2011 ja det er begynnelsen av knappestolpe ja Men hva tror du menes med de 2 maskene på hver side, hvor kommer de inn?
helene0: jan09+jun11 Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Du skal felle 5 m det er den midterste masken og to på hver side av denne. Noen ganger synes jeg de skriver både for lite og for mye i strikkeoppskrifter. Lett å gå seg litt vill..
helene0: jan09+jun11 Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Mariusdress hørtes koselig ut Kanskje jeg skulle strikket en når arveulltøyet etter storebror blir for smått?? Hvor har du oppskriften fra?
kinaputten Skrevet 3. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2011 takk for at du trår hjelpende til Men sitter her med mamma, vi er to hoder som forsøker og forstå det her og vi blir ikke klokere og mamma er kjempeflink til å strikke, hehe. HUn spør, hvorfor kan vi ikke bare felle 9 masker med det samme? Mønsteret er fra sandnes og jeg strikker den i brun med hvitt og blått
helene0: jan09+jun11 Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Sånn jeg forstår det skal du lage ett hull. dvs felle 5 m på en omgang og legge opp 4 m på neste. Da får du en skikkelig slutt i knappestolpen og slipper å sy nederst når du klipper opp midt foran.
Barbamilla Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Jeg har akkurat strikket Marius-heleress til klumpen min, og slet litt med å forstå det der jeg også. Men det stemmer sånn som noen har forklart over her. Jeg for min del slet litt med å montere dressen. Det ble ikke akkurat kjempefint, men det er bare stas at man ser at den er hjemmelaget.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 om det er litt ekkelt å skulle klippe i dressen, så fåreslår jeg at man strikker frem og tilbake. Da blir det elastisk og fint. Jeg hater å skulle sy og klippe. Synes det blir klumpete og lite god passform. Velger bare mønster med raglanfelling eller som strikkes frem og tilbake
helene0: jan09+jun11 Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 også handler vel ikke dette om sau, så da heter det vel foreslår...
kinaputten Skrevet 3. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 3. november 2011 hm, blir nødt å forsøke det, blir smågal her jeg sitter, har gått i gang med en arm for å ha noe å gjøre mens jeg venter på svar fra kloke strikkedamer eneste jeg ikke skjønner er hva det menes med at det skal felles 2 masker på hver side av merkemasken. hm, skal jeg kanskje først felle av fem, så legge opp 4 og så felle av 2 på hver side av dette igjen?
helene0: jan09+jun11 Skrevet 3. november 2011 #12 Skrevet 3. november 2011 hehe, neida. det er ikke så vanskelig. Gjør sånn her: 1. fell de 5 midterste maskene foran (dette er 2 m foran merkemasken + merkemasken + 2 masker etter merkemasken) 2.Strikk videre rundt til du kommer dit de felte maskene er 3. legg opp 4 masker 4. strikk videre rundt og rundt
kinaputten Skrevet 3. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 3. november 2011 hihi, skulle hatt deg på tlf nå Ok, skal jeg da først felle 2 m foran merkemasken+merkemasken, strikke til slutten av pinnen også felle de siste 2??? Hilsen forvirret ikke fullt så flink strikkemamma
helene0: jan09+jun11 Skrevet 3. november 2011 #14 Skrevet 3. november 2011 hehehe Dersom merkemasken er i starten av omgangen gjør du det sånn ja Ellers er det jo ikke omgangene så høye, så det spiller sikkert ikke så stor rolle om du tar alle 5 maskene rett etterhverandre, selv om det i teorien blir på ulike omganger Det viktigste er jo at de 5 maskene er rett etter hverandre, da Hilsen trøtt strikkemamma som hopper i loppekassa
Barbamilla Skrevet 3. november 2011 #15 Skrevet 3. november 2011 Fell to masker foran merkemasken, fell merkemasken, fell de to neste etter merkemasken. Det blir fem. Etter det strikker du resten av pinnen. Når du kommer til samme sted på neste omgang, legger du opp fire masker over de fem du felte av.
kinaputten Skrevet 3. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 3. november 2011 hihi der skjønte jeg det barbamilla Nå har jeg felt og skal strikke rundt og legge opp 4 også får vi se hvordan det går gleder meg til dressen er ferdig så jeg kan gå igang med noe enklere Tusen takk begge to for at dere bistod desperate meg. Ha en super kveld/natt
Barbamilla Skrevet 3. november 2011 #17 Skrevet 3. november 2011 Så bra. Lykke til, og ha en fin kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå