Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Ble litt bekymret da sjefen min sa dette. Hun visste ikke sikkert reglene for det, men sa selv at det er urettferdige regler for vikarer og sykdom. Hun mente at selv om jeg stod oppført på vakter, så vil jeg ikke få betalt for disse hvis jeg blir syk. Da er det jo rimelig utrygt å jobbe som vikar... Er sjelden syk, men vet jo aldri hva som kan skje...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Jeg jobber i kommunal barnehage og tilkallingsvikarer får ikke lønn om de er syke. Om du er i et fast vikariat for noen et par dager i uka er det noe annet.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Et såkalt "tilkallingsvikariat" er null verdt, skjønner ikke at de gidder sløse papir på kontrakten engang. Man har stort sett ingen rettigheter eller goder eller noe, skulle ønske ALLE sa blankt nei til slike kontrakter.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 kontrakter?? De fleste tilkallingsvikarer har da ingen kontrakt?
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Det er veldig praktisk å ha tilkallingsvikarer også da. Utrolig dårlig holdning 19.04
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Hvis jeg blir syk eller gravid og skal ut i perm da? Jeg jobber ca 70 - 80%, men er likevel bare tilkallingsvikar...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Praktisk for bedriftene, ja, men helt verdiløst for arbeiderne. Og jo, jeg er tilbudt en slik "kontrakt", så de finnes, uten at jeg vet hvorfor.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Da bør du finne annen jobb om du planlegger barn. De som takker ja til tilkallingsvikar timer er gjerne studenter, forl som ikke vil jobbe så mye og de som ikke får annen jobb.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 Fra nav.no: Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt. Og såvidt jeg vet kan det ikke gå mer enn 14 dager mellom hver "jobb".
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 om du jobber så mye blir både sykepenger og permisjonspenger beregnet utifra det, men du får nok ikke mye i arbeidsgiverperioden. Vil anbefale deg å organisere deg, så får du virkelig kyndig hjelp, du har muligens krav på en stilling om du har jobbet lenge nok. Du har også muligens krav på sykepenger for avtalte vakter, om du har jobbet lenge nok. Nå husker jeg ikke hvor lenge det er, men vil tippe et par mnd.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #11 Skrevet 3. november 2011 Hei, grunnen til at sjefen din sier dette er nok fordi det er slik "alle" tror at det er sånn. Men slik er det faktisk ikke. Når du er ansatt (som du da er i kommunen), har du som alle andre krav på sykepenger. Selv var jeg ansatt som tilkallingsvikar i en kommune, og hadde jevnlig med vakter i en og samme barnehage. En og en halv mnd før jeg skulle ut i permisjon ble jeg sykmeldt, og ble fortalt at jeg ikke hadde rett på noe. Da måtte jeg isåfall ha forhåndsavtalte vakter, og det hadde jeg ikke. Men slik det faktisk er - er at når du blir syk som tilkallingsvikar, har du krav på den forventede lønnen i den perioden du er syk. Altså - har du gjennomsnittlig tjent 3000 kr i uka der du jobber, er det dette du skal ha om du er sykemeldt en uke. Får du ikke dette igjennom, kan du klage til klagenemda for sykepenger. Når jeg fikk avslag etter x antall tlf til lønningskontoret (hvor hun ene mente jeg var kunnskapsløs), sendte jeg til slutt en mail med lenke til diverse artikler om temaet og sa jeg kom til å anke saken om ikke pengene mine ble utbetalt straks. Alle pengene kom og de unnskyldte seg fælt og sa de hadde misforstått meg (yeah right), også for arb.giver periode (som barnehagen heldigvis fikk refundert pga det gjaldt graviditet). Så JO, du har krav på sykepenger som alle andre Men så klart, reglene for hvor lenge du har mått være ansatt for å benytte henholdsvis sykemelding og egenmelding gjelder jo. Hadde jeg ikke vært jusstudent på fjerde året og spesielt interessert, hadde jeg nok bare gitt meg på det hele og trodd det var riktig (som mange gjør), men viktig å holde på sin rett Ikke gi deg om situasjonen skulle oppstå! (teoristoffet orker jeg dessverre ikke lete etter igjen, men google it om det skulle trengs)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #12 Skrevet 3. november 2011 Takk for at det finnes slike som deg, jusstudent:D Dette skal jeg lagre, og ha i bakhånd! Nå følte jeg meg utrolig mye tryggere! HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #13 Skrevet 3. november 2011 Det er helt avgjørende hva kontrakten sier vedr sykepengeretten. Har man er kontrakt som har en varighet på under 6 mnd så har man kun rett på sykepenger så lenge man har kontrakt. Når denne går ut endres sykepengegrunlaget. I de fleste tilfelller til dagpengegrunnlag. Jmf § 8-30 femte ledd. Det kan ikke ha vært mer enn 14 dager siden forrige vakt. Er det lenger enn det har man ikke rett på sykepenger som arbeidstaker. Evt kan man søke etter § 8-47. Jmf § 8-15. Når det gjelder i arbeidsgiverperioden så kan det være som jusstudenten skisserer. Retningslinjene til § 8-28: "Fjerde ledd slår fast at det for timelønnede arbeidstakere skal fastsettes en dagsats ved å fordele den aktuelle ukeinntekten i beregningsperioden på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i den samme beregningsperioden. For fastsettelse av beregningsperioden vises det til merknadene til § 8-28 tredje ledd bokstav e. " Så konklusjon: sykepengeretten din avhenger også av hva kontrakten din sier og når du var i arbeids før sykemeldingen.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #14 Skrevet 3. november 2011 Men ang Ftrl §8-30 femte ledd, så er ikke dette snakk om sykepenger ETTER hun har sluttet i en jobb, så den er urelevant. Det er snakk om hvis hun skulle bli syk og ikke kunne ta vakter.. Og som tilkallingsvikar har man sjeldent en tidsbegrenset kontrakt.. Men nei - sykepenger er ikke avhengig av kontrakten din, da er det isåfall avhengig av om du har en kontrakt eller ei (om en tidsbegrenset kontrakt har gått ut, så har du jo ikke noen). Om du er i en kontraktsperiode har man alltid krav på sykepenger så lenge du har jobbet lenge nok til å oppfylle bestemmelsene fastsatt for å kunne levere sykemelding eller egenmelding.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #15 Skrevet 3. november 2011 ... og at man har rett på "forventet inntekt" er flere ganger fastslått i norsk rettspraksis, om man skulle trenge å ha kilder å vise til..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #16 Skrevet 3. november 2011 Hørt sånt tull. Jeg har jobbet i kommunen i 20 år, de 10 første som tilkallingsvikar og du har full rett på egenmelding, sykepenger osv osv, når du har vært ansatt i 2 mnd. Det må ikke gå 2 uker mellom hver gang du jobber, da "nullstilles" du i forhold til rettigheter. Du skal også ha krav på dagpenger dersom det blir mindre jobbing på deg enn hva du har pr i dag, da skal arbeidsgiver gi deg et skriv på hvorfor det er mindre vakter som du skal levere til nav. Har opplevd et hav av sjefer som ikke kan reglene for dette, og vi på jobben min undersøkte fakta selv da vi fikk så mange forskjellige beskjeder om dette.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #17 Skrevet 3. november 2011 Det er absolutt relevant at det er aktuelt i etterkant av et arbeidsforhold. Det er mange tilkallingsvikarer som har kortvarige kontrakter, og som i løpet av kontraktsperioden blir gravide og sykemeldt. Mange kommuner operer med 4 mnd kontrakter, noe som fører til at de gravide sykemeldte kommer dårlig ut med tanke på resten av sykemeldingsperioden og i foreldrepengeperioden. Jeg jobber med klager på sykepenger og det er et velkjent problem. Og i og med at vi er på et forum som DiB og BiM er det sannsynlig at det er sykemelding pga svangeskap det er snakk om her. Forøvrig så kan hverken du, jeg eller noen andre her inne bastant si at HI har rett på sykepenger. Vi sitter ikke med alle sakspapirer og det kan være ting i saken som gjør at utfallet kan bli annerledes enn det vi tror. Dersom du har satt deg inn i reglene omkring sykepenger så vet du sikkert at det bla a er av betydning hva HI har tjent tidligere år. Dersom man har jobbet kort tid som vikar og blir sykemeldt er det ingen automatikk i at man får grunnlaget man hadde i lønn.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #18 Skrevet 3. november 2011 Dette er absolutt ikke riktig i alle saker. Jeg er selv jurist og jobber med klager på sykepenger. Hva slags rettspraksis er det du viser til? Foreslår at du leser trygderettskjennelser som går på fastsettelse av grunnlag (§ 8-30). At man får forventet inntekt avhenger av mange faktorer, og det er ingen automatikk i at man får et sykepengegrunnlag som tilsvarer det man forventer å tjene frem i tid.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #19 Skrevet 3. november 2011 Så fordi du har jobbet i kommunen i 20 år så kan du si at andre kommunere ikke opererer med kortvarige kontrakter til tilkallingsvikarene? Og dagpenger har man kun rett på dersom inntekten reduseres med mer enn 50%.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #20 Skrevet 3. november 2011 Der jeg jobber (kommunalt sykehjem) får man betalt for vakter som er avtalt når man blir syk. Blir man langvarig syk er det NAV som utbetaler variabel lønn, og de gir gjennomsnittet for de foregående 3 månedene...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #21 Skrevet 3. november 2011 "Problemet er at mange tilkallingsvikarer arbeider mye og jevnt hos en og samme arbeidsgiver, men tilkallingen skjer nesten alltid på svært kort varsel. Den dagen du blir syk, er det gjerne få eller ingen konkrete avtaler om vakter å vise til. Ankenemnda for sykepenger har i slike tilfeller slått fast at beregningen av sykepenger skal bygge på sannsynligheten for at du ville ha arbeidet om du ikke hadde blitt syk. Sykepengene skal da reflektere hva som har vært normal intensitet i arbeidsforholdet tidligere".. Såklart vil det være forskjellige faktorer.. Men jeg forutsetter her at hun f.eks faktisk arbeider og da ikke bare går og er ansatt, ettersom jobben da sikkert ikke ville vært et alternativ.. Men at det faktisk er en sannsynlighet for at hun ville arbeidet her.. Trygderettskjennelser skal helt klart leses, men jeg forutsetter her som sagt at hun ikke er noe særtilfelle, men en typisk tilkallingsvikar som jobber for å forsørge seg, med jevnlige vakter, og ikke bare takker ja innimellom for å "komme seg litt ut" f.eks. En slik arbeidstaker som jeg her beskriver, burde det være automatikk i at får sykepenger fastsatt etter sin forventede inntekt i perioden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå