Gå til innhold

"skjulte utgifter" ved huskjøp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva koster det egentlig å eie? Bortsett fra avdrag på lånet mener jeg.Jeg har lyst til å kjøpe noe, men er så redd for å binde meg til masse utgifter og renteøkning og alt mulig...men betaler jo 9500 ut av vinduet i leie i dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Strøm, det koster mye mer med strøm til et helt hus enn en leilighet.. Viktig å se på oppvarmingsmulighetene i huset du vurderer å kjøpe, mulighet for vedfyring etc

- Forsikring, i tillegg til innbo forsikring må du ha villa forsikring eller forsikring av selve boligen

- boligkjøperforsikring, kan være lurt om du støter på problemer med boligen i ettertid..

- eiendomsskatt, ikke alle kommuner har det, sjekk i kommunen du vurderer å kjøpe

-renovasjon, alle kommuner

- viktigst av alt - sett av utgifter til vedlikehold!!! Det skal males, vindu skal skiftes etc etc.. Blir fort VELDIG dyrt..

I forbindelse med kjøpet kommer også utgifter til :

-dokument avgift på 2,5% av boligens kjøpssum.. Skal betales til staten

-tinglysingsgebyr, vanligvis et par tusenlapper.

- utgifter til flytting

Trooor det var alt.. Alt i alt koster det mer enn man tror å eie..

Skrevet

- 2,5 % dokumentavgift til staten (beregnes av kjøpesummen)

- Tinglysningsgebyr ved etablering av gjeld med pant i eiendommen

- Festetomt utløser årlig festeavgift

- Alle må betale kommunale avgifter som dekker bl.a. renovasjon

- Forsikring

- Vedlikehold

Blant annet

Skrevet

Vær obs på at kommunale avgifter er forskjellig fra hus til hus og event. leilighet.

Min mor betaler bare halvparten i avgifter enn vi, hun har større hus, men annen kommune:P

Hos oss ligger avgiftene på nesten 20 000 kr i året:( Hvis man har lite penger kan det være ganske stort innnhugg i økonomien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...