Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Hva koster det egentlig å eie? Bortsett fra avdrag på lånet mener jeg.Jeg har lyst til å kjøpe noe, men er så redd for å binde meg til masse utgifter og renteøkning og alt mulig...men betaler jo 9500 ut av vinduet i leie i dag...
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 -Strøm, det koster mye mer med strøm til et helt hus enn en leilighet.. Viktig å se på oppvarmingsmulighetene i huset du vurderer å kjøpe, mulighet for vedfyring etc - Forsikring, i tillegg til innbo forsikring må du ha villa forsikring eller forsikring av selve boligen - boligkjøperforsikring, kan være lurt om du støter på problemer med boligen i ettertid.. - eiendomsskatt, ikke alle kommuner har det, sjekk i kommunen du vurderer å kjøpe -renovasjon, alle kommuner - viktigst av alt - sett av utgifter til vedlikehold!!! Det skal males, vindu skal skiftes etc etc.. Blir fort VELDIG dyrt.. I forbindelse med kjøpet kommer også utgifter til : -dokument avgift på 2,5% av boligens kjøpssum.. Skal betales til staten -tinglysingsgebyr, vanligvis et par tusenlapper. - utgifter til flytting Trooor det var alt.. Alt i alt koster det mer enn man tror å eie..
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 - 2,5 % dokumentavgift til staten (beregnes av kjøpesummen) - Tinglysningsgebyr ved etablering av gjeld med pant i eiendommen - Festetomt utløser årlig festeavgift - Alle må betale kommunale avgifter som dekker bl.a. renovasjon - Forsikring - Vedlikehold Blant annet
Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Vær obs på at kommunale avgifter er forskjellig fra hus til hus og event. leilighet. Min mor betaler bare halvparten i avgifter enn vi, hun har større hus, men annen kommune:P Hos oss ligger avgiftene på nesten 20 000 kr i året:( Hvis man har lite penger kan det være ganske stort innnhugg i økonomien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå