Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere det, men "skuffet" er kanskje det rette ordet. Har vært sykemeldt noen uker nå, og sykemeldingen min går ut denne søndagen. Skal på samtale til legen i morgen, for å høre om jeg får lov til å jobbe mer eller ei (har risikosvangerskap). Uansett, jobben ringte meg i går, og var da på høytaler på et møterom. Der informerte de om at i tillegg til sjefen satt en ny ansatt der. Hun hadde tatt over min stilling. Jeg tenkte at det var flott at de hadde fått inn en vikar, og hjalp dem alt jeg kunne over tlf. I dag var jeg innom for å overføre mange av mine dokumenter til henne, slik at hun kan komme raskere inn i arbeidet. Dette er dokumenter og prosedyrer jeg har lagt, som ikke fantes da jeg kom inn i systemet. Problemet er at jeg i dag fant ut at hun var blitt fast ansatt i min stilling. Hadde hele tiden trodd at hun bare var leid inn, men slik var det ikke. Hun hadde i tillegg tatt over mitt kontor, og alle mine ting var lagt ned i et skap. Jeg har full forståelse for at de selvsagt må få inn noen når jeg har vært borte i flere uker. Men jeg synes det var litt "skuffende" at de hadde ansatt henne fast. Problemet blir da at hvis jeg kommer tilbake på mandag, så har jeg verken et kontor eller en stilling. Og dette er i følge min kontrakt helt lovlig tror jeg. Dette er et meget stort internasjonalt konsern, og jeg kan bli plassert i en annen avdeling eller et annet prosjekt. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, måtte bare få det ut et sted fordi jeg ble ganske lei meg. Trives jo godt i den avdelingen jeg har vært i, og synes det var trist at jeg ble "erstattet" så raskt. Er også redd for at jeg blir plassert på en annen lokasjon når jeg kommer tilbake fra sykemelding eller permisjon. Jaja, sånn er livet noen ganger!
Apriltroll Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Det er det verste jeg har hørt! Dette kan da umulig være lov? Skjønner godt at du er skuffet. Fly forbanna ville jeg vært. Hvor lenge har du vært sykmeldt? Arbeidsgiver har faktisk en del forpliktelser overfor sykmeldte. Sammen med lege og Nav skal man se på hva som kan tilrettelegges for at den sykmeldte kan komme tilbake i arbeid. Å kaste deg ut av kontoret og ansette en ny i din stilling kan neppe kalles tilrettelegging. Jeg hadde ikke villet jobbe for et sånt firma. Hadde sett meg om etter noe annet, hvis jeg var deg. Kanskje ikke så lett nå, men i framtida....
muffinsdronningen Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Hei Jeg er ikke sikekr på om de gjør riktig her. er du fast ansatt? jeg ville sjekket opp med tillitsvalgt og noen som har greie på dette for synes ikke det høres riktig ut. sjekk arbeidsmiljøloven kap 12 og 13... ev. hovedavtale på jobben (stat/kommune/...)
muffinsdronningen Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 10 rettigheter: http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/Regjeringen-Stoltenberg-I/bfd/Veiledninger-og-brosjyrer/2001/smabarnforeldres-rettigheter/10.html?id=275217 altså man regnes som vanlig sykemeldt, og da kan ikke arbeidsgiver ansette en ny i DIN stilling før det er gått et år (eller du har sagt opp) men de kan skaffe vikar. permisjon er jo ikke sykdom så permisjonen spiller ikke inn her. her er litt info ra nav: http://www.nav.no/Arbeid/Oppf%C3%B8lging+av+sykmeldte/Sykmeldt+-+hva+n%C3%A5%3F.282572.cms
litekreativtbrukernavn Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Forstår at du er skuffet! Var selv innom egen jobb her om dagen, og de har lyst ut vikariat i min stilling (vi får ikke jobbe etter uke 16), og kjente at jeg ble litt "satt ut" bare av det, selv om jeg visste at det ville skje... Om du kommer tilbake på mandag, har du iallefall krav på å få tilbake ditt kontor og stilling. Lykke til!
nyttårsprins Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Selv om det er et internasjonalt konsern, er de forpliktet til å følge norske lover. Spesielle "klausuler" i egne kontrakter vil aldri kunne tilsidesette norsk lovgivning. Etter norsk lov er dette ulovlig. Så du har krav på stillingen din og kontoret ditt tilbake dersom du ikke er sykemeldt lenger. Om du er organisert ville jeg tatt dette opp med fagforening.
3 gleder Skrevet 4. november 2011 #7 Skrevet 4. november 2011 Dette kan da umulig være lovlig fremgangsmåte? Hva er ditt alternativ? I utgangspunktet skal du på jobb på mandag, men en annen person er fast ansatt i din stilling og har tatt over ditt kontor? Å ansette den nye som vikar hadde jo vært det naturlige, ikke fast ansettelse ved sykemelding. Jeg synes du burde snakke med personalsjefen og forklare oppfatning og få en forklaring på fremgangsmåten her. Selvfølgelig reagerer du, det har du all grunn til. Skjønner godt at du oppfatter dette som leit. Håper det er tilrettelagt for en åpen og ærlig dialog rundt dette på jobben din så dette ikke skal gå å tynge deg fremover! Lykke til!
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 4. november 2011 #8 Skrevet 4. november 2011 Tusen takk for svar alle sammen;) Har vært på samtale med legen i dag, og fikk beskjeden om at jeg ikke får lov til å jobbe mer før fødselen. Så det var kanskje like greit! Uansett, orker ikke ta sorgene på forskudd, så tar heller en eventuell kamp den dagen permisjonen min er ferdig. Ettersom jeg jobber innenfor olje-og gassbransjen vet man ikke hvordan markedet ser ut til neste år, så tar det som det kommer. Men er fast ansatt, så har jo rettighetene på min side. God helg folkens;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå