Gå til innhold

Ville dere gjort dette? Ang. ta ut BSU pengene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært skikkelig dårlig på å spare på bsu kontoen min. Jeg har 9000 der og er 27 år. Jeg har to andre sparekontoer. Den ene er det 30.000 på (den er jenta vår sin) og den andre er det bare noen få tusen på, men legger av det vi kan.

Vi har blitt flinkere til å spare i det siste siden vi har større mulighet til det nå. Samboeren kurser seg til å jobbe offshore og har en stor omgangskrets der ute og er "nesten" sikret jobb. (Han har jobb nå på land). Da får vi en god økonomi og kan kjøpe hus. Vi har kausjonist så vi trenger egentlig ikke noe stort egenkapital.

Vi har blitt bedt på en ferietur som vi har veldig lyst til å dra på. Kusina mi bor i USA og har bedt oss over i jula. Vi har penger til flybillettene, men ikke så mye til lommepenger. Vi får bo gratis.

Ville dere tatt ut det lille dere hadde på BSU kontoen og brukt til lommepenger? Det blir ikke trukket noe av det for jeg har ikke spart så mye hvert år at det har gitt noe ekstra skatt tilbake...

Skrevet

Du har altså spart disse 9000 i år? Med mindre du har gjort det så får du i prinsippet ikke tatt ut disse pengene, med mindre det er til formålet å pusse opp en bolig dere allerede eier, og slik jeg forstår det eier dere ingen bolig? Da tror jeg nok ikke at banken smiler og gir de gladelig tilbake.

Du siser jo selv at dere ønsker å spare snart, og kjøpe dere bolig når mannen din får ny jobb, men hvorfor i all verden sparer dere ikke grensen på BSU? Det er jo en helt super sparemåte med gode renter + skattefradrag, jeg tenker egentlig at man er lite lur hvis man da heller setter pengene på en annen konto. De skal jo uansett ikke røres, men brukes til nettopp - ja, sparing.

Hadde valgt å beholde min BSU så lenge som mulig, til og med hvis jeg hadde sluppet å bruke den i boligkjøp.

Så jeg synes du er lite smart, men egentlig spørs det vel om du uansett får tatt ut pengene. Og egentlig er det vel ikke videre smart å reise på ferietur hvis man egentlig ikke har råd?

Skrevet

Er det ikke sånn at om du først tar ut de pengene kan du ikke begynne å spare på nytt i BSU igjen?

Og personlig ville jeg ikke gjort det. Sparepenge til hus er sparepenger til hus.

Skrevet

Nei - det ville jeg ikke gjort!

BSU kontoen din har gullkantede fordeler...

Dessuten har du godkjent visse vilkår for hva du kan bruke BSU pengene dine på - og du vil ikke en gang få lov til å ta de ut til det bruket du tenker på. Du må dokumentere hva pengene går til...

Spar videre der du...

Har selv akkurat blitt ferdig med min BSU tid - hadde ikke helt oversikten på hvor mye det hadde blitt der. Ble gledelig overrasket når jeg fant ut at jeg nå sitter med over 100.000 rene penger vi kan betale ned på huslånet med ;-)

LOVE IT

Skrevet

Med en så liten buffer som dere har ville jeg ikke brukt mange tusen på en reise, uansett hvilken konto pengene står på. 40.000,- er knapt nok penger til de offentlige avgiftene når dere skal bygge. Selv med kausjonist kan banken kreve egenkapital og at dere har vist at dere kan spare noe.

Skrevet

Tar du ut disse pengene vil du for det første ikke få spare i BSU igjen.

I tillegg må du betale tilbake i underkant av 2000,- du har fått i skattefordeler. Det med mindre pengene er satt inn på BSU kontoen iår.

Jeg hadde heler tatt penger et annet sted ifra, eller droppet det..

Skrevet

hadde ikke tatt ut pengene... hadde faktisk heller tatt penger fra en annen sparekonto og satt dem inn i bsu... du får ikke startet en ny bsu konto ellers, noe som er dumt fordi hvis du tar med skattetrekker på (4000) får du nermest 36% rente (selvfølgelig for kun det året og ikke hele summen :P)

har også planer om å beholde bsu selv etter vi har kjøpt fordi rentene på bsu er mye større enn på lånet så det lønner seg ikke å nedbetale med dem med en gang heller.

tenkte hvis vi ikke får brukt bsu kan man faktisk også overføre det til andre personer...

men det virker jo ikke som om du er intresert i å spare noe særlig på denne kontoen så hvis du ikke har planer om det så er jo det ikke noe vits i å bare ha 9000 der, men tenk deg om kanskje du finner ut at det er noe for deg senere

Skrevet

ps er 21 og har 50 000 + renter stående der nå... de siste 20 000 du setter inn kan du jo også ta ut og inn så mye du bare orker... tar noen ganger penger derifra selv, men bare setter tilbake... penger låser seg vel ved nyttår så vidt jeg vet.

men nei, har dere så lite oppspart ellers og mannen din har NESTEN sikret bra betalt jobb hadde jeg ikke dratt på ferie

Skrevet

Når jeg skulle tømme kontoen for penger ved fylte 34 år, måtte jeg dokumentere at det skulle til hus (satte de inn på huslånet). Hvis jeg ikke gjorde dette, og bare brukt sparepengene på vanlig måte, hadde jeg måttet betale alle skattekronene jeg hadde fått i årenes løp tilbake igjen.

Tror faktisk ikke du får lov til å ta de ut med mindre du har satt dem inn i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...