Gå til innhold

Fragmin og oppfølging

A-di

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går til vanlig på Marevan grunnet tidligere blodpropp, men nå ønsker jeg å bli gravid. Legen på sykehuset sier at jeg da må begynne med Fragminsprøyter allerede før svangeskap er påvist.

Dette et for såvidt greit, men jeg lurer på hva slags oppfølging jeg må ha i forbindelse med at jeg skal ta disse sprøytene. Ved Marevan måler man jo INR, men er det noe tilsvarende ved Fragmin?

Jeg fikk beskjed fra sykehuset at fastlegen min måtte styre behandlingen etter anti XA målinger. Noen som vet hva det betyr??

Fortsetter under...

Fragmin reguleres etter din kroppsvekt og anti-Xa målinger som måles ved blodprøve. Da holder de kontroll på hvor fortynnet blodet ditt blir. I begynnelsen av svangerskapene har jeg ikke målt anti-xa, kun blitt dosert utfra vekt, men fra ca halvveis har jeg målt omtrent hver 6 uke. Har da alltid hatt greie nivåer selv om jeg går på sterk dose fragmin, så jeg tipper kontrollen hadde vært hyppigere om verdiene var i grenseland.

Kommer nok ann på hvilken diagnose du har, men jeg har fått oppfølgingen min fra sykehuset, og ikke fastlegen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...