A_K Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Jenta mi har begynt å låse munnen når hun skal få grøt. Spiser havregrøt på morgenen og risgrøt med banan på kvelden. Hjelper litt å lure inn med litt Fruktpure. Har dere noen tips? Alternativer jeg kan gi henne? Hun er straks 6 mnd gammel og ganske stor jente, over 9 kg.
cerababy Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Akkurat samme skjedde med snuppa her. Jeg byttet ut lunsj grøten med brødskive og sånn 6mnd yoghurt, det funket veldig bra for oss. Begynte med bittesmå brød biter med litt smør. Var nok rett og slett bare lei av grøt:-)
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Jeg foreslår avocado eller grønnsaker. For tips kan du lese her: http://gladerebarn.blogg.no/1317912184_kongen_av_barnemat_av.html'>http://gladerebarn.blogg.no/1317912184_kongen_av_barnemat_av.html http://gladerebarn.blogg.no/
mammantilguttensin Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Noen i barselgruppa blandet grøt med morsmelk i starten for å venne babyen til smaken. Funket kjempebra.
A_K Skrevet 3. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2011 Takk forsvar. Kan man gi brød til en baby uten tenner da?
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Her spiste Muffin også grøt morgen og kveld, og plutselig nektet han grøten. Knep munnen igjen, snudde seg vekk og gråt. Så han var rett og slett lei! Vi byttet ut det ene måltidet (frokosten) med brødbiter m/masse leverpostei eller makrell i tomat (etter samråd med barnelegen, for å få i gutten nok jern). Han bruker lang tid på dette, og jeg gir ham rikelig med vann etter hver andre munnfull slik at ikke brødet blir klistret fast oppi ganen hans. Fungerer veldig bra her, men Muffin er en diger plugg på 6 mnd og 10 kg, med 5 tenner og fikk grøt fra han var 4 mnd, så kan neppe anbefales til alle. Spiser ca 1/3 brødskive u/skorpe (+ mme) til frokost. På kvelden gav vi i en tre dagers periode jernholdig grøt på glass, som han elsker, men som inneholder mest yoghurt og frukt og derfor ikke er spesielt mettende. Deretter var det noen dager med 50 % most banan, og 50 % grøtpulver utblandet med mme i stedenfor vann. Så begynte vi å blande 4 mnd pulvergrøt med 6 mnd pulvergrøt, og ulike merker (Hipp/Småfolk/Nestle). Og nå spiser han igjen 1,5 porsjon grøt hver kveld med stor glede Vi varierer mellom Nestle og Småfolk sine 6 mnd grøter.
cerababy Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Ja, det går fint å gi brød selvom hun ikke har tenner. Tygger og smatter og ordner, ikke noe problem;-)
Busy_bee Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Vil også foreslå at du prøver med brødskive. Det beste er at brødet er litt tørt slik at det smuldrer lett. Costamummy har en god oppskrift på bloggen sin om du vil bake selv. Her liker mini det brødet kjempegodt. Bruker her leverpostei, prim, makrell i tomat, banan, avokado eller annen most frukt og evt. smoothie posene fra Ella's Kitchen. De kan være praktiske når vi er ute. Mini her lot seg lure en stund dersom jeg hadde fruktmos oppå grøten på skjeen. Satt da med en smoothiepose og sprutet litt på toppen på hver skje. Tror han trodde han fikk smoothie en stund ihvertfall. Så gikk han lei av det også. Nå spiser han plutselig kun naturell grøt. Blir illsint om jeg blander i frukt. Så det er ofte bare variasjon som skal til. :-) Lykke til! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå