Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har erfaring...

Hatt diaré i 1 uke. Tipper 5-6 bæsjebleier om dagen, litt ulikt hvor tyntflytende den er. Allmenntilstanden er bra og hun har ikke vondt noe sted. Lurer bare på hva jeg bør gi av mat/drikke? Hun har hittil fått melk + vann blandet m eplejuice. Drikker bra! Men eplejuice er kanskje ikke så smart?

Hvor lenge kan dette vare, eller når bør man oppsøke lege?

Takk:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

vi sleit mye med det samme problemet en periode.. å det er jo ikke noe problem så lenge man får i seg mye veske.. men utrolig kjedelig er det.. etter at min sønn hadde hatt diare i ca 2 uker.. blei løsningen ett døgn uten noe mat.. kun drikke.. legen så jeg skulle gi eplenektar (ikke juice), så blande det med farris (eller bris, den er det mindre bobler i).. det gikk fint.. selv om jeg trodde aaaldri at han kom til å klare seg uten mat ett døgn, siden han hadde så god appetitt.. men fylte på flaska så fort sutringa kom.. så gikk det greit :) bare vær forsiktig etterpå med hva man gir av mat.. er greit å begynne med noe man veit binder :) LYKKE TIL!

Skrevet

Eplenektar er utvanna juice (med sukker), så det går fint an å bruke eplejuice som vannes ut dersom det er det man har. Farris/bris inneholder salt som binder vann og opprettholder saltbalansen i kroppen.

HI: Ammer du eller er det MME du gir? Amming skal man bare fortsette med uansett hvordan syk barnet er. MME er jeg ikke sikker på, ville spurt lege. Vanlig kumelk er iallfall ikke anbefalt når man har diare eller spysjuke, fordi det ofte er irriterende for magen (og lager slim, som er kjipt når man spyr). MME er basert på kumelk, så det er kanskje nærmere kumelk i "oppførsel". Samtidig må jo barnet få næring også. Det kan godt hende at et døgn med eplejuice/nektar med farris kan hjelpe, dog.

Blåbærsaft (ikke syltetøy/mos, fordi det inneholder fiber) virker stoppende iallfall. Det kan også hende at små mengder Biola (melk eller yoghurt) kan hjelpe. iallfall om ungen ikke virker syk. Tarmfloraen kan rett og slett være i ulage, og da kan biola hjelpe. (Også andre melkeslag med denne typen bakterier, og helsekost har også tabletter med sunne bakterier.)

Fant denne siden med generelle råd, det er sikkert mye der du kan prøve å gi mini: http://www.lommelegen.no/321799/matraad-naar-du-har-diar%E9

Merk at ALT dette gjelder KUN dersom du har en ellers frisk og rask unge som "bare" har tyntflytende bæsj. Om han virker dehydrert (klyp han forsiktig i låret, om hudfolden blir stående er det tegn på dehydrering) eller veldig slapp så bør du kontakte lege. Han bør også ha gode tissebleier, men det kan være vanskelig å oppdage om det er veldig tynn bæsj i alle bleiene.

Skrevet

For å bli kvitt diaréen kan det være lurt å la magen hennes få hvile seg litt, dvs droppe melk og mat. Viktig med nok væske, og bris/ eplejuiceblanding er bra som de over her nevner- eventuelt litt svak saft (følg med på tissebleiene hennes!) Yoghurt er også greit å gi ved diaré, men ikke kjeks eller annen fast føde. Hvis ikke dette gjør at diaréen stopper innen et døgn ville jeg kanskje tatt kontakt med lege, selv om 5-6 bleier om dagen ikke er urovekkende mye så er det sikkert greit med en sjekk for sikkerhets skyld=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...