anettepette85 Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Har en liten gutt på to uker,og for noen dager siden sa det pang og jeg lå med over 39 i feber i 2 dager. Fikk penicillin av legen da jeg har fått infeksjon i ene brystet. Dagen etter fikk jeg tette melkeganger i andre brystet. Har massert,håndmelket,pumpet,varme bad,brukt varmeputer,får ikke løsnet det,og må tilbake til legen igjen. Er på randen til å gi opp amming da det er mer bekymrende og stressende enn kos. Jeg må massere opp kuler i det infiserte brystet flere ganger pr dag. Skal møte helsesøster til fredagen,men syns nesten det er vemmelig å si at jeg ikke ønsker å amme mer,da det er et enormt fokus på det nå,og man nærmest blir uglesett om man gjør barnet sitt til et flaskebarn. Det er sårt på kropp og sjel,og det har vært mange fortvilende tårer. Jeg ønsket jo å amme i et års tid,men ikke på denne måten. Har fra fødselen hatt vansker med amming,og når jeg pumper nå får jeg ut 10-20 ml mm totalt :/ Flere som har opplevd lignende? Lurer også på om Hipp mme fortsatt selges,og evnt hvor? Jeg må gi lillegutt nan nå for at han skal få i seg nok mat,men redd han blir veldig hard i magen. Har ikke hatt avføring på over to dager.. ng var noe jeg ville gjøre iallefall frem til gutten min var 1 år.
Tauriel Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Ang. hard mage på unge som får mme, ha litt malt i melken, da løsner det nok
Matrosen og Meg:) Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Hei:) Jeg hadde ikke noe problemer med ammingen, som jeg ser du har sliti veldig med, men når gutten var rundt 8 uker så hadde jeg rett og slett ikke nok melk til han, prøvde å øke produksjonen ved å pumpe etter hvert måltid, men ingen effekt. Da han var 10 uker kastet jeg inn håndkle og sluttet å amme på dagen og begynte med mme. Amming i dem to ukene var et mareritt, jeg måtte gi mme etter hvert måltid for at han skulle bli mett, han survet masse, og jeg var helt utslitt. Jeg har ikke angret et sekund. Han elsker flaska og koser seg skikkelig når han får den. Han sutrer aldri lenger, er blid og fornøyd hele tiden, og hele tilverelsen her hjemme har vært en drøm siden. Jeg har ikke snakket med helsesøster enda, og som noen sa til med da jeg også sa at jeg nesten var redd for å si det til helsesøster. husk at det er ditt barn, det er du som bestemmer og det er viktig at du også har det bra. å mate barnet ditt skal være kos, og siden det ikke er det nå som jeg forstår ut i fra det du skriver, så synes jeg du med god samvittighet kan gi barnet ditt flaske. til slutt vil jeg bare si at gutten min ble veldig hard i magen av nan, hadde ikke avføring på 4 dager. Vi har byttet til collett. nå bæsjer han to ganger om dagen, uten noe problem. og vi trenger ikke å bruke malt:) kjempe masse lykke til:) og husk at det er viktig at du også skal ha det bra:)
Billie Jean Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Forstår frustrasjonen og har vært gjennom flere runder med betennelser og sprekker/sår selv. Hvis du vil fortsette å amme kan du prøve syntocinonspray, den får igang utdrivningsrefleksen og gjør at melka kommer fortere. Den kan jo da også hjelpe å få tømt kulene. Eller kan total tømming av brystet gjennom et døgn hjelpe på det som kan høres ut som en overproduksjon av melk som igjen fører til kuler. Og hvis du velger å kutte ut amming er det DITT valg, og du skal ikke behøve å få en moralpreken hverken av helsesøster eller andre. Hvis ikke du har det bra,hjelper det ikke mye om babyen får morsmelk, det viktigste for babyen er at den får ha en stabil og god mamma som ikke er fortvilet og stressa pga amming som ikke funker. Håper du finner ut hva som er det beste for DEG, for det er DET som er det beste for babyen din;)
lillenims Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Huff, dette var en trist historie! Jeg er ammehjelper, og aller først vil jeg si at det er du som må bestemme om du vil amme, ikke jeg, barnefar, mor eller svigermor, helsesøster eller tilfeldige brukere på alskens forum. Å gi opp amminga vil kanskje føles som et nederlag, så det er lurt å prøve det du orker av tips og triks - men det viktigste er at du får gitt barnet ditt mat, dernest at du selv har det ok! Om det betyr at du skal slutte å amme, vel, da slutter du å amme. Da har du per definisjon tatt det beste valget for deg og barnet ditt. Som ammehjelper vil jeg likevel komme med noen ammetips. Har du blitt BEDRE etter penicillinen? Det er ikke unormalt at det er ømt/vondt og noe kuler en peiode (et par uker, gjerne) etter en brystbetennelse, men det skal bli bedre dag for dag. Ble det tatt bakterieprøve av melka før du fikk penicillin? Dersom det ikke ble det, må du insistere på det når du drar dit igjen. Ta med melkeprøve, gjerne en som er tatt så lenge som mulig etter forrige amming/pumping. Du kan lese mer om brystbetennelse her: http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt Har du forsøkt andre ammestillinger enn "den vanlige"? Det hjelper ofte om barnets hake er i retning kulene, vær kreativ for å få til det. Se http://www.ammehjelpen.no/video for eksempler. Uansett kan det gi mer effektiv tømming av brystet om barnet ligger annerledes, uansett retningen på haka. Pumping fungerer ikke for alle, men ofte hjelper det å bytte pumpe. Kanskje du har en venninne du kunne lånt pumpe av noen dager, for å se om den fungerer bedre for deg? Du kan også forsøke håndmelking, se http://ammehjelpen.no/artikkel/91/Handmelking Uansett er mengden du får ut ved pumping ikke en sikker indikasjon på hvor mye melk du har, de fleste babyer får ut mye mer enn pumpa. Om du kun har pumpet rett etter amming er det heller ikke uvanlig å få ut bare 10-20 ml. Hipp selges så vidt jeg vet iallfall på Rema1000, de har iallfall hipp2 på små kartonger. Det er mulig du burde prøve Nan HA som du får på apoteket, der er proteinene spaltet og melka er lettere å fordøye. Det er dyrere, men som regel bytter man til vanlig mme etter noen uker. Bruk gjerne kopp (se http://ammehjelpen.no/koppmating), eller langsom flaskemating, http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating Jeg er altså ammehjelper (ammehjelpen.no), og du må bare sende meg epost (se adresse på profilen min) om du heller vil det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå