zassy☆ Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Tror jenta mi reagerer når jeg spiser noe hun ikke tåler så bra så har prøvd å gå litt bevisst inn for å finne ut av dette. Enkelte dager er hun så rolig og har ikke mageknip i det hele tatt, dette er oftest de dagene jeg ikke har spist middag merker jeg..(bare brødskiver) Jeg har kuttet ut melk og en del melkeprodukter for mener hun reagerer på det. Spiser ikke typiske ting som kål, erter sjokolade, kaffe, brus osv. Men nå synes jeg det er veldig vanskelig å vite hva jeg kan spise, føler jeg spiser veldig ensidig og nesten ikke grønnsaker og frukt, blitt helt redd for å spise noenting! Unner meg i blant ting jeg har lyst på men som hun ikke tåler på kvelden når jeg vet det er maange timer til neste amming, men er usikker på om dette kanskje ikke er så lurt som jeg tror? Det "forsvinner" kanskje ikke ut av kroppen så raskt? Uff begynner å bli ganske lei av å spise det samme hele tiden. Hvor vanlig er det egentlig at de reagerer på det man spiser? og kan det være hun ville vært urolig uansett? Flere som tenker på dette?
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Jeg har opplevd det samme som deg. Og da jeg kuttet ut mat som ga meg luft i magen, jeg hadde matintoleranse eller allergi for (= melkeprodukter, cola light, hvetemel, sukker) da fikk jeg en drømmebaby. Har blogget om det her: http://gladerebarn.blogg.no/1314610192_nr_baby_grter_uten_at.html Bruker du probiotika? Melkesyrebakterier som finnes i biola, bare mye sterkere dose? Det er svært bra å ta både for deg og din babys fordøyelse! Jeg bruker Udos Choice sitt merke, men de har flere med bra kvalitet på helsekosten. Jeg har brukt probiotika under hele graviditeten og ammeperioden til min baby. Det finnes masse litteratur om probiotika til baby. Dette er den nyeste jeg har lest. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/10/27/probiotics-for-newborn-babies.aspx Håper du finner ut av det!
Bondejenta Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Då mi lille jente, som no er 2 år, var baby hadde eg det sameleis. Ho skreik og var uroleg kvar einaste kveld i 6 mnd... heldt på å bli gal. Eg åt til slutt KUN brødskive med leverpostei, fordi eg trudde ho reagerte på ALT eg åt. Til slutt åt eg kva so helst, sidan ho skreik likevel. Det eg trur kan vere lurt er å vere litt måtehalden med ting som du sjølv får ekstra luft av. Det kan hjerteknuseren din også reagere på. Elles alt med måtehold No har eg forresten ei ny lita jente på 8 veker, og ho er av og til uroleg og andre dager heilt superroleg. Mitt eige matinntak kan ha vore heilt likt begge dagane. I går åt eg taco, noko som resulterte i litt uroleg natt, men no søv ho godt Ha ein strålande dag, og lykke til vidare!
lillenims Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 De fleste ferdigmiddager (enten de er helt ferdige eller du lager posesaus, altså) inneholder løk og smaksforsterker (MSG). Løk er det mange som reagerer på, og bla. mannen min blir veeeeldig rask og luftig i magen av MSG, så det kan sikkert påvirke melka også. Har du prøvd å finne ut om det blir bedre om du lager absolutt ALL mat selv i noen dager? Du trenger natuyrligvis ikke fiske fisken og skyte kjøttet selv, men bruk rene råvarer, ikke halvfabrikata eller kjøpepålegg, og unngå det du tror hun reagerer på. Deretter introduserer du en og en ting. Reaksjoner kommer vanligvis ganske raskt, dvs i løpet av noen få timer. Du bør egentlig ikke drive "eliminasjonskosthold" uten kyndig veiledning, fordi det vil være individuelt hvor fort du får mangel på enkelte næringsstoffer. Vitamin/mineraltilskudd kan erstatte noe, men siden slike piller er ment å brukes i tillegg til et visst vanlig kosthold vil de sjelden gi full erstatning for det du ikke spiser, iallfall ikke i de dosene som står på boksen (og du skal ikke ta større doser, spesielt ikke av multivitminpiller, fordi du risikerer for høye doser av noen av vitaminene). Tine har en serie med laktosefrie produkter, har du prøvd disse? Iallfall melk, fløte og naturell yoghurt der. Om du prøver disse og barnet ikke reagerer i løpet av noen timer har du eliminert melkeproteinallergi/intoleranse som problem. Laktose gjenstår fremdeles, det tester du med vanlig melk eller brunost (brunost inneholder MYE laktose). Kommer det en reaksjon da, kan det være at barnet reagerer på laktose, og da kan du holde deg unna det en stund til. Du kan også prøve deg litt frem med mat med lite laktose i, blant annet vanlig hvitost er det lite laktose i. Tine har en liste på http://www.tine.no/ernaring/allergi-og-intoleranse/8783.cms?kostrad-ved-laktoseintoleranse De andre tingene du nevner er det tildels vanlig at gir problemer med luft hos både voksne og barn, så det kan være greit å holde seg litt unna det, og så innføre igjen gradvis. Generelt vil det varierer veldig hvor lang tid det tar før stoffene barnet reagerer på er ute av kroppen, det varierer rett og slett med hva det er reaksjon på. Som oftest kommer reaksjonen ganske raskt, etter kasnkje 0.5-2 timer, så du vil fort finne ut AT det reagerer. Derimot kan det ta opptil en uke eller to (melkeprotein) for en del stoffer å være helt ute av kroppen. Derfor kan det ta tid å finne ut akkurat hva barnet reagerer på, særlig om det ikke kommer noen ny reaksjon når du prøver noe igjen Som du antyder, det kan godt hende hun ville ha vært urolig uansett. Hvor gammel er hun og hvordan urolig er hun? Fullammer du eller gir du innimellom noe MME som hun kan ha hatt reaksjoner på? Hjelper det å feks bære henne (gjerne i sjal/sele), gi masse kos osv?
Mamma i lykkerus Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Her reagerer gullet på alt som er normalt å reagere på... Sterk mat, koffein, kål, erter, blomkål, løk osv osv... Så jeg har bestemt meg for å kutte ut ALT nå, for så å prøve ting litt etterhvert. Mest for å få noen rolige netter nå i starten. Og det funker, virkelig! Åh, så deilig det har vært å ha en vidunderunge i noen dager nå! :) Jeg har også begynt å drikke fennikel-te, som hjelper mot luft i magen. Kan også gir avkjølt til baby med te-skje. Kjøpes på helsekosten! Veldig godt med litt honning oppi! Lykke til!
Mamma i lykkerus Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Jeg må slenge meg på www.gladerebarn.blogg.no, akkurat det som har skjedd her og!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Jeg tror det er veldig mange myter ute og går om akkurat dette, og at babyen ofte kan ha vondt i magen uavhengig av hva mor spiser (fordi den har umodne tarmer i starten, fordi den svelger luft under amming osv). Å begynne å kutte ut alt av grønnsaker anbefales for eksempel ikke, for da går man glipp av viktige vitaminer og mineraler. Ammeguru Gro Nylander sier at som regel er det ikke mors kosthold som er årsaken til babyens magevondt, men hvis baby virker veldig plaget kan man f.eks prøve å kutte alt av melkeprodukter i en ukes tid for å se om det gir effekt, siden det er den tingen som oftest kan skape luft hos den lille. Synes denne artikkelen er fin, Avliver myter om morsmelk Ammende kan spise stort sett hva man vil. Drikke er imidlertid en annen skål. http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece
zassy☆ Skrevet 3. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2011 lillenims så kjekt med et så langt og informasjonsrikt svar Kan prøve meg på å spise litt enkelt en stund ja, med rene råvarer, er stort sett det jeg gjør egentlig allerede. Reaksjoner kommer raskt ja, det har jeg merket, men visste ikke at stoffene kan være i kroppen i 1-2 uker! oi, der fikk jeg noe å tenke på..da hjelper det ikke at jeg spiser "forbudte ting" på kvelden 7 timer før neste amming nei.. Føles som et kjempearbeid å finne ut av hva hun reagerer på da og et utrolig kjedelig kosthold.. :/ Hun er 3 mnd (men er 5 uker for tidlig født). Hun er urolig ved at hun skriker og virker som hun har magevondt, må bysses og bæres. Merker godt forskjell på dager der jeg spiser veldig ensidig at hun er myye roligere. altså ikke skriker noe særlig, skrikingen er da såpass at det tar en del tid før jeg får roet henne, og ofte kommer det ut luft den ene eller andre veien underveis. Hun er generelt mer utilpass og det skal lite til før hun gråter på de urolige dagene. Jeg fullammer. Det hjelper å bære og å gi kos ja, men må ofte bære hele dagene i blant, slitsomt til tider! Takk for svar:)
lillenims Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 Så vidt jeg vet er proteiner det som kan være lengst i kroppen. For ammebarn vil dette stort sett si kumelkproteiner, men det kan være andre ting også. Laktose (melkesukker) vil oftest gi kraftigere reaksjon dess høyere mengde man får i seg, derfor er prim og brunost fint å teste med. Reaksjonen her kommer nok relativt kjapt, og jeg tror ikke det pleier "henge igjen" så lenge. Reaksjoner på bla. kål og løk, og bønner også, tror jeg, kommer av at det frigjøres svovelforbindelser i tarmen, og disse kan gi reaksjon. Når du ikke fiser lenger er det borte Så om du spiser kål eller løk vil det ikke gi reaksjon i dagesvis, mens melkeproteinreaksjon kan henge igjen lenge. Laktoseintoleranse er ikke spesielt vanlig hos spedbarn - laktose er det samme uansett om det finnes i kumelk eller i morsmelk, og det er sannsynlig at gener for sterk intoleranse av laktose ville ha blitt utryddet ganske tidlig... Laktoseintoleranse hos voksne skyldes manglende evne til å spalte laktosen, enzymet som gjør det mangler rett og slett, og dette er en vanligere defekt i Asia enn i Nord-Europa. Hos småbarn (under 3-4 år) finnes dette hos så godt som samtlige (også i Asia). MEN småbarn kan også reagere på laktose, det skjer om de får for mye av den på en gang. Dermed KAN laktoseinnholdet bli "for høyt" om du spiser masse brunost, og også om melkeproduksjonen er svært høy slik at barnet blir mett før det kommer til den fete ettermelka. Mye som kan innvirke her, altså, og mye å tenke på. Jeg ville prøvd ut en og en ting om gangen, og tenkt enkelt - sannsynligvis har barnet ditt "bare" sensitiv mage (det kan bla. skyldes at hun er født litt for tidlig), så sannsynligvis kan du spise det meste av grønnsaker (ikke kål, løk, erter og bønner) og frukt, kjøtt og fisk, ris og potet. Melkeprodukter er jo lurt å spise (fordi det gir mange næringsstoffer enkelt), begynn med de med minst laktose og dropp vanlig melk og brunost. Hold deg unna kaffe, te (koffein), brus, sjokolade og søtsaker. Du blir supersunn ;-) Ellers kan det hjelpe med fenikkelte, både til deg selv og noen få teskjeer i døgnet til jenta di. Fås kjøpt på helsekost. (Ammete inneholder også fenikkel, så om du har det kan du prøve. Vær obs på at noen ammeteer inneholder peppermynte (det kjenner du på lukta, det er ikke en anonym urt uansett mengde), og en del mener det nedsetter melkeproduksjonen.)
lillenims Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 I grunnen enig med Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Men noen barn reagerer helt klart på et eller annet, så helt bør det ikke avfeies. Om man merker forskjell på barnet avhengig av hva man har spist så er det et tegn - men veldig mange merker faktisk ingen forskjell selv om de kutter ut "alt" i mange dager, og da er det ikke sannsynlig at det er noe i maten barnet reagerer på. En del er nok litt for sensitive i forhold til barnets gråt og uro... Det er også et par ting som gjør at sannsynligheten øker for at det er noe med maten: det ene er dersom det er mye allergi i mors eller fars familie. Da er det økt sannsynlighet for at barnet også er allergisk mot et eller annet. Som regel hjelper det ikke å holde seg unna matvarene for å utvikle allergien (eller unngå den), men når den først ER der så er den der, og da må man holde seg unna det. I tillegg er nyfødte og premature spesielt sensitive i magen. Selv om tarmen utvikles/modnes idet den utsettes for melk så vil nok ikke tarmen hos et barn som er født lenge før termin være like moden som tarmen til et barn født til/etter termin like lenge etter fødselen, så da vil barnet kanskje reagere sterkere og lengre når magen først får noe den reagerer på.
zassy☆ Skrevet 5. november 2011 Forfatter #11 Skrevet 5. november 2011 Takk for svar lillenims, får prøve å være flink, har allerede droppet vanlig melk, men kanskje jeg kan prøve å drikke biola for å få i meg noe melkeprodukt. Det som er vanskeligst er å holde seg unna godis.. Men hvis jeg prøver å spise normalt igjen og ikke blir hysterisk på hva jeg skal holde meg unna så blir jeg kanskje mettere også og dette søtsuget forsvinner igjen. Kanskje jeg skal teste ut fennikelte ja Men litt spennende det du skriver om for mye formelk, for jeg har noen ganger tenkt på at det virker som hun får mer vondt i magen når hun spiser av begge puppene, mens når hun nøyer seg med en så virker hun mer tilfreds, men det er jo mange ganger det ikke er nok. Har da tenkt på at kanskje hun får mageknip av å drikke formelk + fet melk av den ene puppen og så formelk av den andre igjen, at det kan bli tull i magen hennes? Men må jo nesten la henne spise seg mett også, og mange ganger tømmer hun begge to så tør ikke pumpe ut noe heller da jeg er redd jeg ikke skal ha nok til henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå