Gå til innhold

Dere med barn på ca 1 år- leker de med dukker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lilleloppa er 13 mnd og har i noen måneder nå vært veldig interessert i storesøsters dukker og dukkevogn. Hun kooser med dukkene tett inntil kinnet sitt, og blir SÅ glad hver gang hun finner en dukke blant alle lekene:) Hun liker også å ta dem med på tur i dukkevogna, og å legge dem i dukkesengen - brer over dynen og ordner med pute;)

Synes det er ganske morsomt å se på, og husker at storesøster ikke var noe særlig interessert i dukker før hun ble nærmere 2 år gammel. Da hun var på lilleloppas alder var det mer bil og ball og andre leker som var poppis, så jeg lurte litt på hvordan det er med 1-åringene deres i forhold til dette? =)

Skrevet

hehe så søt hun er og flink, bre over teppe og greier, kanskje det er en jenteting.

Lillemann oppdaget dukke først i forrige uke på helsestasjonen. Han ante fred og ingen fare der han rotet i lekekassen og plutselig holder han en BABY i armen!! (altså en dukke :) skulle hatt video av det, han ble SÅ forskrekket og slapp dukken ned på gulvet og måtte komme bort til meg for å forsikre seg at alt var ok. Men så tok nysgjerrigheten over og han syntes dukke ikke var så skummelt alikevel.

Så ergo har vi funnet frem en dukke og han leker med den, kjører den rundt på bilen sin, slenger den hit og dit, men så veldig omsorgsfull er han ikke med dukken, den får gjennomgå :)

Skrevet

Gutten likte godt å trille med dukke i dokketrilla hos besteforeldrene da han var ca 16 mnd, før den tid var han lite eksponert for dokker...

Jenta fikk sine første to dokker litt før hun fylte ett år, interessen viste seg straks, rundt ettårsdagen fikk hun ei litt større dokke, og nå (14 mnd) har hun tre dokker som hun fyller favnen med (helst alle samtidig...) flere ganger om dagen. Sier de har bæsjet, har en klut hun tørker de i baken med, legger teppe oppå de, klemmer de osv. Så ja, stor interesse ja:) Og på en helt annen måte enn gutten, og det til tross for (eller kanskje på grunn av?) heller lite dukker og andre "jenteleker" tilgjengelig.... Ja, hun får dukke- og flere dukkeklær i julegave;) Dette må jo selvsagt følges opp! Er dukker og bøker det går mest i nå om dagen...:)

Skrevet

Jenta mi begynte å interessere seg for dukker da hun var ca ett år. Da hun var 15mnd ble hun storesøster og da tok dukkeinteressen helt av! Hun er nå 17mnd og skifter bleie, bader, triller i vogn og ammer dukken sin :P Hun ser på det jeg gjør med lillesøster og gjør det samme med dukken sin :)

Skrevet

gutten min på 16 mnd er livredd dukker og utstillingsdukker. Men han eeeelsker biler, både lekebiler og store biler. Jeg kjøpte ei dukke til han for et par mndr siden, men han blir sint om jeg tar den fram og da må jeg bare legge den bort!

Skrevet

Hei:)

Tror disse småsøskene er veldig flink til å observere eldre søsken, og herme/ta etter leken deres.

Det ser jeg på min lillegutt. Han leker mye mer avansert enn jeg husker storebroren gjorde. Lillebror er en "stalker", og gir ALDRI storebror fred. Skal være der han er og leke med det han leker. Han er snart 14 mnd, og storebror blir straks 3 år.

Men her går det hovedsaklig i biler og tog. Ingen dukker i huset;)

God helg!

Skrevet

Ja, jeg tror du er inne på noe der, Høne Pøne! Her er også lillesøster mye mer avansert i leken sin enn det eldste var på samme alder, for hun skal jo kopiere og gjøre AKKURAT det samme som storesøster gjør, hele tiden! Vi har et sånt lekehus med små figurer fra Little People, og igår overrasket hun meg litt da hun lekte så fint med de små figurene- opp trappene, nedover sklia- klatre opp i treet, inn i huset osv, side om side med storesøstern som gjorde akkurat det samme;)

Dette med dukkene begynte for fullt da hun var 10-11 mnd gammel, så jeg ble litt overrasket over at det startet så tidlig (hun løper f.eks alltid bort til dukkekroken når vi henter storesøster i barnehagen, og begynner å ordne med dukkene i dukkesenga osv). Og da hun fikk sin egen dukke i 1-årspresang ble hun kjempestolt, det var kjærlighet ved første blikk kan man si;) Hun prøver også å kle på dem dukkeklær, men det klarer hun ikke enda, så da kommer hun bort til meg og skal ha hjelp istedet (legger buksa oppå beina, men klarer ikke å få dem gjennom)

God helg til dere også=)

Skrevet

Så morsomt! Jeg ser liksom for meg den lille kroppen som ordner dukken sin :)

Lillerusken ble nettopp et år for bare en uke siden, og det er litt morsomt at du tar opp akkurat det med dukker, for hun fikk en liten dukke/bamse-sak til bursdagen (en veldig merkelig sak, men den har noe dukkete over seg), og samme dag begynte hun og bære rundt på den i "babystilling" over skulderen (sånn som jeg har båret på henne tusenvis av ganger), og sånn som du beskriver tar legger hun kinnet dens inntil kinnet sitt og koser. Da jeg fant frem en dukke jeg heklet til henne for noen mnd siden (da var den ikke noe interessant), fikk den samme behandlig. Men kosingen og bæringen er bare interessant i et minutt eller så av ganger, da, og så er det tilbake til byggeklosser og bøker.

Det var forøvrig nesten akkurat på ettårsdagen at hun selv begynte å komme til oss for spontanklemming under lek (vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare det). Hun kan leke for seg selv, så kommer hun plutselig løpende og kaster seg i armene våre (mine eller pappaen sine), for en klem også løper hun avgårde for å leke videre. Sånn apropos at de blir store så fort...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...