Gå til innhold

Da er jeg tilbake :) Og har noen spørsmål...

Anbefalte innlegg

Fikk en liten gutt ved planlagt keisersnitt for 5 dager siden, fra før har jeg ei på 2 år som også var flaskebarn.

Har litt oppstartsproblemer denne gangen da han fikk diare på sykehuset og gikk ned i vekt. Jeg gav ham Hipp, som vi brukte med nr 1. Hun ene jordmoren mente han ikke tålte hipp, så han fikk nan hypoallergen (vi boikotter nestle, så skrekk og gru for oss dette!). Men jeg er usikker på om det hele var et engangstilfelle, så tenkte å prøve ut Hipp en gang til, etter neste veiing på helsestasjonen, for å se. Noen som har greie på dette med allergi? Om hva slags symptomer de da får?

I tillegg har vi fått et ordentelig sovedyr, så får ikke i ham så ofte mat. Han spiser 100 ml 3 ganger i døgnet... husker ikke helt hvordan vi regnet ut hvor mye han bør spise? Noen som vet hva en baby på 5 dager og 3600 gram bør få i seg?

Fortsetter under...

Hei og gratulerer med nr 2!

En grei tommelfingerregel de 6 første ukene er at babyen skal spise mellom 12 - 15 % av kroppsvekten sin i døgnet. En baby som veier 3600g skal da spise 430 - 540 ml i døgnet. Vær obs på at dette kun er en tommelfingerregel. Det viktige er at barnet trives og legger på seg! Synes alikevel at 3 måltider i døgnet høres veldig sjeldent ut. Det "vanlige" er 7-8 måltider i døgnet de første ukene... Regner med dere følges opp på helsestasjonen rundt dette, med hyppig veiing?

Er det Nan HA1 han får? Denne er lettere fordøyelig enn vanlig mme, da melkeproteinene er enda mer spaltet i denne. Men den er altså basert på melk, og er derfor ikke for melkeallergikere. Så hvis det går bra å bruke denne hadde jeg ikke misstenkt melkeallergi. Etterhvert som fordøyelsessystemet blir mer utviklet så kan det godt henne at han kan tåle Hipp igjen. Men jeg ville vel gitt ham en god mnd på Nan HA1 før jeg prøvde å bytte.

Laget du til mme selv på sykehuset, eller fikk du det ferdig laget der? Vet du om de laget opp store posjoner på forhånd, eller om de laget ferske måltider hver gang? Diare kan jo være et tegn på bakterier i erstatningen, og ikke nødvendigvis at han ikke tålte Hipp...

Takk for svar fyldig blomstre :) Da fortsetter vi en stund til på nan før vi igjen kan boikotte hehe. Håper han vil tåle hipp eller semper etterhvert...

Jeg laget selv til mme på sykehuset etterhvert, men de gjorde det for meg de to første dagene sieen jeg var sengeliggende etter ks. Jeg tror de gjorde det på riktig måte, iallefall de jeg snakket med. Men en vet jo aldri, med så mange ansatte så er det godt mulig at der er en og annen som ikke er helt oppdatert... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...