Gå til innhold

Må jeg sterilisere brystpumpen mellom hver pumping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pumper et par ganger for dagen.. Må jeg gjøre det mellom hver gang, eller holder det med en gang for dagen?

-grønn førstegangsmamma-

Skrevet

Slutt å lyg 20:16!!

Det holder at du vasker den i SKIKKELIG varmt vann og zalo mellom brukene. Men steriliser den på kvelden du, så den er grei til neste dags bruk!

Skrevet

Eh...hvem lyver nå, 20:09?

Ja, du må sterilisere pumpen mellom hvergang.

Skrevet

Jeg ville ha gjort det mellom hver gang - og helst tå tett inntil pumping som mulig... for å være å den sikre siden :)

Hilsen "hysterisk" førstegangsmamma :)

Skrevet

Hvor tett inntil pumpingen det er, spiller jo ingen rolle..

Poenget er ikke at pumpen skal være steril, da måtte jo en hatt sterile hansker for å ta i den!

Det som er vitsen, er å drepe eventuelle melkebakterier som kan være farlige for barnet

Skrevet

Du bør sterilisere den for hvert bruk, uansett hvor godt man vasker den, så kan det bli igjen noen melkerester, og der setter det seg bakterier veldig raskt.. Da er det tryggere å vaske og sterilisere for hver gang, enn å risikere bakterie bombe for ungen.

Skrevet

Eh, HI.... Jeg ville ringt ammehjelpen, eller hørt på helsestasjonen kanskje, for her var det mye synsing ifra folk... :/

Ammer ikke selv enda, men googlet litt for deg, og fant en side ang hygiene og flaskeforing/pumping. Her er et sitat :

"Må jeg sterilisere etter hver gang jeg har brukt flaske/pumpe?

Det holder ikke å bare vaske delene, eller skylle dem i varmt vann. Mens barnet er lite anbefales det å sterilisere alle deler av flasken etter hvert måltid.

Når barnet blir eldre kan du gå over til å sterilisere kun tuttene og vaske resten i oppvaskmaskin. Bruk aldri flasker og tutter uten å rengjøre de forsvarlig først!

En brystpumpe består av så mange deler og krinkler og kroker at vi anser det som tryggest å sterilisere denne etter hver gang den har vært i bruk, også når barnet blir større."

Lykke til! :)

Skrevet

ammehjelpen oppgir at pumpeutstyr kan steriliseres en gang pr dag, og kan vaskes mellom bruk. se selv på ammehjelpen.no

Skrevet

Jeg har hatt 2 flaskebarn og jeg VET at du skal sterilisere pumpa mellom hver gang. Det er ikke synsing, det er fakta.

Skrevet

Hei!

Ser du har fått litt forskjellige svar her.. Jeg har pumpa mye i mitt liv, og det jeg synes var tryggest, var å sette pumpa i kjøleskapet mellom hver bruk. Så steriliserte jeg den minst en gang i døgnet.

Skrevet

Jeg steriliserte en gang i døgnet og satt pumpa i kjøleskapet i mellomtiden her også.

Skrevet

Jeg steriliserte etter hver pumping. Rett i vasken og vasket og steriliserte etterpå. Gikk jo fort når en var i rutinene.

Skrevet

Bakterier STORTRIVES i den fett og sukkersammensetningen som det er i morsmelk. Ikke gi de sjansen til å formere seg men steriliser pumpa!

Skrevet

Skyll den i kaldt vann mellom hver gang (evt ha den i kjøleskap mellom hver gang), og én gang i døgnet så må den vaskes i mildt såpevann og kokes etterpå.

Skrevet

Herregud 20:09 er du gammel?? Hilsen 20:06

Skrevet

Jeg kokte utstyret mellom hver gang. Fort gjort, hvorfor ikke være på den sikre siden.. spesielt viktig hvis det er en liten baby.

Skrevet

Steiliser den du, da vet du med sikkerhet at den er helt ren (ikke steril)

ved neste gangs bruk.

Skrevet

Det jeg gjorde var å skylle pumpen først i kaldt og så i glovarmt vann og så la jeg den i kaldt vann til neste gangs bruk. Da skylte jeg den nok en gang og tørket av den. Jeg pumpet meg 7 ganger i døgnet og sterilisering mellom hver gang hadde vært for mye for meg (var veldig syk).

Det gikk fint ihvertfall for min pre- og dysmature unge.

MEN jeg er enig i at man skal være svært forsiktig med melkebakterier de er skikkelig skumle om de får kose seg i romtemperatur.

Skrevet

Jeg fullpumpet noen uker med det ene barnet mitt. Jeg kjøpte et ekstra sett av av de plastdelene til pumpa. Da gjorde det ikke noe om jeg ikke orket/fikk tid å sterilisere etter hver gang. Da brukte jeg bare det andre settet.

Tar forøvrig ikke mange minuttene å koke opp delene.

Skrevet

ja, det er et lite styr med denne pumpen. Jeg "fullpumpet" i perioder pga brystbetennelser osv. og jeg ville være på den sikre siden, så derfor steriliserte jeg mellom hver gang. Gikk raskt å koke opp. Samboer pleide ofte å gjøre det for meg. Grunnen til dette var todelt:

- ville ikke risikere at barnet fikk i seg bakterier (som stortrives i morsmelkrester)

- ville ikke bli infisert av bakterier selv, jeg hadde flere brystbetennelser og hadde STORT fokus på hygiene (som anbefalt ved infeksjoner).

til syvende og sist er det opp til deg hva du syns er praktisk og komfortabelt (psykisk og fysisk). En gang i døgnet er det jo mange som hevder er godt nok :)

Skrevet

Dere som bruker brystskjold, vasker og koker dere dem mellom hver gang? På sykehusene (som jo er bakteriebomber) så blir disse skylt i kaldt vann mellom hver amming, og så vaskes de i såpevann og kokes (eller legges i disse vaskemaskinene som går til nesten 100 grader).

Det blir jo samme greia med pumpeutstyr. Så lenge det skylles godt i kaldt vann (og gjerne oppbevares i kjøleskap) så holder det med sterilisering en gang i døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...