Gå til innhold

Hvilken rase er en bra familiehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner meg ikke på dere som fraråder boxer.

Jeg har ei boxer tispe, aldri hatt hund før og hun er rett og slett fantastisk!

Full av personlighet, men skjønner sin plass i flokken, og er helt fantastisk med barn! Tålmodig og rolig.

Løfter ikke en muskel når hun blir brukt som lekestativ :)

Men uansett hund krever det mye av eieren, du må ha grenser og være flink med dressuren!

Sjekk stam-tavlen til hunden om du kjøper rase, vær selektiv!

Skrevet

Vi kommer gå for en Staffordshire bull terrier til sommeren. Mannen min hadde rottweiler før vi møttes, og jeg hadde en cairnterrier så vi føler at staffe blir en god middelvei:-)

Perfekt for barna vår også

Skrevet

Jeg har hatt to schäfere og ingen av dem har vært spesiellt krevende. 3 turer om dagen på ca. 30 min. I helgene går man jo lengre turer fordi man selv også liker å ferdes i skog og mark. Børster ca 1 gang i uka, mat og drikke er jo ikke krevende og ordne med.

En av grunnene til at schäferen bjeffer er jo at det er en vakthund. Vår bjeffer kun om noen kommer inn i hagen vår og det er fordi han passer på. Helt greit det. Når døra går opp er han verdens lykkeligste.

Synes det blir så feil og si at en hunderase er sånn og sånn. Det blir det samme som å si at alle svensker er gjerrige, alle utenlandske menn voldtar osv, osv. Det er unntak innen alle raser.

Skrevet

Har vokst opp med flat coated retriver å syns selfølgelig dette er den perfekte hund.

Alle som har en hunderase vil skryte av sin hunderase. Derfor vil jeg annbefale deg å undersøke litt rundt de hunderasene du kunne tenke deg. Se på aktivitetsbehov, gemytt, stell osv osv. Er du uvant med hunder bør du styre unna dominante hunder. En manns hunder som shæfer vil jeg ikke annbefale til familie hund da de kommer til å ha en person som de fotfølger, men familie hunder som retrivere gjerne er like glad i alle i familien.

Ingen har noensinne bare kjøpt en snill hund. De har oppdratt en snill hund selv om noen raser selfølgelig er lettere å oppdra enn andre.

Derfor vil jeg annbefale kvalpekurs og hundklubb ukentlig hvis du ikke er svært vant med hunder fra før. Dette gir hunden sosial interaksjon med andre hunder samtidig som du lærer å trene den.

Ikke kjøp fra første oppdretter du ser annonse fra, men sjekk stamtavle på kullet. Slik at du får styrt unna de som har avlet på uegnede eksemplare av rasen( sykehunder eller nervøse hunder mener jeg da.)

Det er desverre sånn at enkelte hunder er så populære at folk avler på alt som er fordi de får solgt uansett. Norsk kennelklubb godkjenner kun hvalpekull der foreldrene er rasetypiske og uten sykdommer så annbefaler å sjekke at kullet er godkjent av dem.

Siden du spør etter familiehund anbefaler jeg også å etablere et fri hjørne får hunden. Der den altid får være i fred.

Uansett hvor barnekjær en hund er kan den bli slitten spesielt hvalper og ung hunder. Derfor er det greit at barna vet at hunden det ikke er lov å kose, mase, leke med hunden når den ligger i kurven sin

Skrevet

Vær så snill å ha ett realistisk syn på hor mye jobb du vil legge ned i hund!

Jeg er skremt av alle anbefalingene på enkelte raser. Mest fordi jeg opplever store problemer med nettopp disse når jeg er ute med min hund.

Problemet er ikke rasen, problemet er eierne. Ikke skaff dere mer hund enn dere kan takle. Velg utfra gemytt, ikke utseende!

Skrevet

og når man velger hvilken valp man vil ha fra flokken så er det best å velge den som er roligst eller mest underdandig. ikke den som er morsomst feks løper rundt å er baias. av erfaring dette altsa :)

Skrevet

Har aldri hørt at det ikke er lov å sette fra seg en hund utenfor en butikk...er dette en reell regel? Eller et personlig synspunkt? Jeg ser på meg selv som en relativt fornuftig hunde eier som har med en meter hundeposer på tur med min 4 bente venn for å unngå stygge blikk når stakkaren må sitt nødvendige. Å skal jeg ha et par ting i butikken tar jeg gladelig med meg han så han får en fin tur i samme slengen :) Men nå er det kanskje forskjell på å binde han rett i inngangsdøra og et godt stykke unna så ingen andre kunder ramler innom en våt hilsen på vei ut av butikken?

Skulle ikke ramle helt ut av temaet her, men må si jeg aldri har hørt noen regel om å sette fra seg hunden utenfor butikken?

Lykke til videre med hundeletingen, uansett hva valget faller på anbefaler jeg hundekurs til store og små for å håndtere det nye familiemedlemmet :) Det er veldig viktig å lære seg hundens språk for derav å få en trygg og god oppvekst for både hund og barn :)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Hundelovens paragraf 5:

"§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...