Anonym bruker Skrevet 3. november 2011 #28 Skrevet 3. november 2011 Bichon Frisé??? Off for ei gneldrebikkje. Vil ikke jeg anbefale hverfall.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #29 Skrevet 4. november 2011 Jeg slenger meg også med på staffordshire Har en selv, å han skaffet jeg pga gemyttet. Men vil anbefale "uerfarne" hunde eiere å ta kurs uansett hvem rase valget faller på. Tror de fleste hunder blir gode familiehunder med erfarne eiere. Feilen ligger sjeldent hos hunden men hos eieren. De gir bestandig signaler om de trives i en situasjon eller ikke, å det er vår jobb som hunde eier å lære å tyde dette språket Lykke til på hundejakten PS STB blir ikke kalt for nannydog uten god grunn
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #30 Skrevet 4. november 2011 Vil bare nevne at golden retriver ligger høyt oppe på listen over hunder som biter.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #31 Skrevet 4. november 2011 http://hundebitt.no Gå inn på biteepisoder. Her ser du hva som skjer når folk som ikke vet hva de driver med, skaffer dominante raser som rottweiler og schæfer. Har ingenting imot rasene, men de er for populære for sitt eget ve og vel.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #32 Skrevet 4. november 2011 jeg tror ikke golden er så bra fam.hunder. labrador derimot:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #33 Skrevet 4. november 2011 Golden er en ekstemt bra familiehund. Grunnen til at den har vært så høyt oppe på lista over hunder som biter er at den ikke alltid blir respektert fordi den har et veldig vennlig utseende. Når folk setter den i fra seg utenfor butikken (det er som regel der bitingen skjer) så kommer folk og skal kose med den, den prøver å trekke seg unna, men koserne gir seg ikke. DA biter den som en ren forsvarsmekanisme. Vår har aldri bitt og jenta vår kan gjøre hva hun vil med han. De ligger å koser seg masse på gulvet i sammen. Jenta vår er under året. Hunden sier i fra når han vil slappe av og da er det viktig at den får fred. Man skal aldri la hunder og små barn være alene for man har aldri en garanti for hva som kan skje uansett rase. 05.18 mener GR ikke er så bra familiehunder men derimot labrador er... De to rasene er utrolig like!! Av de 3 mest kjente Retrieverne så er golden og labrador mest like mens flatcodet er litt mer vill, men alikevel en fantastisk hund ) Mine kilder er venninna mi som er veterinær
ellen-propellen Skrevet 4. november 2011 #34 Skrevet 4. november 2011 Bulldog er anbefalt som familiehund. Rolige,krever ikke mye mosjon, bjeffer lite, elsker barn,elsker bilturer osv. Les rasebetegnelsen på hunder du lurer på. Enmannshund og jakthunder bør man ikke velge med små barn i hus mener nå jeg:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #35 Skrevet 4. november 2011 Jeg er superfornøyd med boxer, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen om at boxeren er nervøs osv som nevnt over her. Vi har en boxer tispe på 2 år, vi fikk hun da minste jenta vår var 2 år og vi har virkelig fått drømmehunden...hun er superglad i barna, elsker både store og små, alltid blid, rolig (foruten at halen hennes går litt hardt innimellom), hun er lydig og grei, aldri gitt oss en sur mine, selv ikke når barna kledde hun ut, dro hun i halen eller la seg oppå henne når hun sov. Hun er ikke nervøs, det eneste hun er redd for er hestene, vi løper med hun, har hun med på topptur i fjellet,går med kløv, lar hun trekke meg i sele på vinteren med langrennsski,er med på skytebanen, er med på jobb, ligger i bur, tar buss og t bane de få gangene vi er inni i Oslo, hun takler barnebursdager med hele 3 klasser med både gutter og jenter, hun er veldig leken- men vet også når leken er over. Kommer godt overens med nabobikkjene, og bjeffer aldri. Oppdragelse og oppvekst har alt å si for hva slags hund du får, men for meg og de venninnene jeg har som har boxer så er dette den perfekte familiehunden..
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #36 Skrevet 4. november 2011 Har også alltid lurt på hvorfor boxer blir så oppskrytt med sitt lag med barn. De fleste hunder liker barn. Men det er dermed ikke sagt at det er ideelt. For eksempel da alle barna som ønsket seg dalmatinere etter filmen 101 Dalmatinere. Dalmatinere passer ikke sammen med småbarn. Jeg vet om en "kjempesnill" boxer som slengte rundt på en baby så den fikk kraniebrudd. Ikke bra!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #37 Skrevet 4. november 2011 Kjære vene! Du kan da ikke dømme en hel rase utfra 1 hund? Jeg kjenner ikke til boxere og det tar jeg som en positiv ting. Har du ikke hørt mye dritt, finnes det sannsynligvis ikke heller! Når det gjelder golden retriver som biter utenfor butikk, dere er klar over at det er forbudt å sette hunden utenfor butikken? Ellers mener jeg at de fleste hunder bør takle at fremmende kommer tett på, uten å bite!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #38 Skrevet 4. november 2011 Boxere er aktive hunder, og fine familiehunder såfremt at familien er aktiv, og gir den det den trenger. Da kan den være helt perfekt. Men for familier som ikke er like aktive utendørs, er den neppe den perfekte hunden. Heller ikke Flatcoated Retriever. Som familiehund ville jeg satset på en hund som ikke krevde så mye, en med lite aktivitetsnivå. For en vet jo at det er mye å gjøre i en familie med små barn, og trening av hund er ikke alltid førstepri. En skal også huske at valper og unghunder er noe helt annet enn en rolig voksen hund. En uregjerlig unghund som krever mye stimuli, kan fint bli en rolig voksen hund, men det krever endel før man kommer dit.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #39 Skrevet 4. november 2011 Vi har en bihon havanais, og er ekstremt fornøyd med rasen. Hun er utrolig glad i barn, røyter ikke noenting ( det er en allergivennlig hund) Du bestemmer selv hvor mye mosjon den trenger:), bjeffer så og si aldri. Dette med bjeffing mener jeg kommer helt ann på hva eieren tilater. Vi har vært veldig nøye med akkurat dette og har fått en hund som ikke bjeffer, men vet om andre som har en slik som beffer heletiden. Men det er fodi de syns det er ok. Men jeg får ikke rost denne rasen nok:) Ofte på bilder ser man den som lang håret, men vi skal ikke stille ut så derfor er vår hund korthåret og trenger mindre pelsstell:) Og vi syns de ser mye finere uten det lange håret:) Lykke til med hundevalget:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #40 Skrevet 4. november 2011 Eurasier er en veldig fin familiehund som ikke nødvendigvis krever veldig med mental stimulans. Det er også en rase som kan passe førstegangseiere med barn. Fin familiehund! Men den som alle andre raser, krever jo turer, stell, trening. Ingen hund kommer ferdig formet, men det vet sikkert HI selv:) Eurasier ville jeg anbefale HI å titte på.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #41 Skrevet 4. november 2011 Hei, vil bare si en ting om den side hundebitt.no.... Grunnen til at Rottweilere er så høyt oppe på listene og mye i media er at hver gang det skjer noe med en rottweiler blir rasen nevnt, mens er det en golden, eller enn hvilken som helst rase blir det bare skrevet "familiens hund eller naboens hund" Ingen rase så da kan de ikke bruke det. Alle hunder kan være farlige!! Uansett rase, og alle raser kan være verdens beste familie hund. Det er vi som eiere som lager hunden. Og jeg har hatt rottweiler og kjenner mange som har det og ingen av de hundene er noe agresive. Men jeg kjenner og mange som har små bikkjer som blir løftet opp i alle sitvasjoner og DE er kjempe agresive..
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #42 Skrevet 4. november 2011 Alle hunderaser passer altså IKKE for alle. Bare så det er sagt. Selv om eiere former hundene sine, bør man ikke være så egoistisk at man skaffer seg en hund bare fordi den er søt eller noen man kjenner har en "snill" utgave av rasen. Syns det er skremmende at folk anbefaler raser som rottweilere og boxere som familiehunder!!!!! Dette er BRUKSHUNDER som nr 1. De skal i TILLEGG til dette inneha egenskaper som bl.a. familiehunder, men dette er altså egenskaper som kommer nedover på lista. Golden er i utgangspuktet en jakthund som har blitt rene zombien der den går rundt stakkars. Hvorfor ikke være ærlig med seg selv i hva man vet man orker og gidder når det kommer til hundehold. Dersom man vet at det å bruke en hund et par timer HVER DAG ikke kan gjennomføres, hvorfor da ikke skaffe en hund under selskapsraser? Hvis man ikke skal jakte, hvorfor kjøpe en setter?? Det er andre hunder som man kan jogge eller sykle med. Det finnes ikke en "snill og grei hund som er glad i barn og er lettlært". Det finnes flere raser som er avlet frem kun for å være selskap og kosehunder. Men snill og grei, glad i barn og slike ting kommer fra trening i tillegg til valg av riktig rase.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #43 Skrevet 4. november 2011 Trådene beste innlegg 11.56! Helt enig.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #44 Skrevet 4. november 2011 Er vel ingen som har sagt at alle raser passer alle?? Men alle raser kan være snille. Man må bare finne en som passer til seg og sin familie. Nå er vel strengt tatt Norsk Elghund, Settere, Bordie Collie osv mye mer brukshund enn boxer og rottis. Klart man må være realistisk med hva man kommer til å orke å gidde, også når den første "forelskelesen" har lagt seg. Egentlig er sånne hvilken hund skal jeg kjøpe tråder helt håpløst for ingen kan velge det for de enn dem selv. Og det er alltid noen som vil være uenig. De som synes store hunder er skummle og de som synes små hunder er gneldre bikkjer.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #45 Skrevet 4. november 2011 jeg har hatt sjefer hund. og det anbefales ikke. altfor krevende, og den er stor samt bjeffer mye. vi planlegger hund om noen år. og det blir en golden rettriver. dem skal være lette og ha. samt snille mot barna. vi har nå 3 katter så kan ikke ha hund nå. blir for mye for oss.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #46 Skrevet 4. november 2011 det er jo ganske selfølgelig at golden ligger høyt oppe på lista over biting.. 1. det er egentlig jakthunder. 2. mange familier har dem.. 3. de ser vendlige ut, å hvis folk ikke respekterer de, blir det biting.. hvis det står en golden og en dobberman utfor butikken.. å noen barn vil kose me hunden, går de til den hvite søte som er bare sååå snill ut..
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #47 Skrevet 4. november 2011 hva er det med at folk tror at rottweilere er drapshunder egentlig?? de er egentlig gjeterhunder, vakthunder og bærehunder.. i 1910 ble de tyske politihunder. Det er ikke bitehunder.. de er ikke avlet opp til kamp eller noe slik! men er veldig ening med at det ikke er en 1gangshund.. den krever mye hjernetrim.. å en bestemt hånd, ikke en hard hånd. men folk som allerede har hund, og ønsker en hund nr 2 er det en flott hund å skaffe seg! her er norsk rottweilerklubb sin beskrivelse: Adferd/temperament Vennlig og fredelig lynne, barnekjær, meget hengiven, oppmerksom, lærevillig og arbeidsglad. Selvsikker, nervefast og uforferdet. Den reagerer med stor oppmerksomhet ovenfor omverdenen. Kilde: http://www.rottweiler.no/rasestandard/
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #48 Skrevet 4. november 2011 Synes man må tenke litt over hva slag krefter dyret er i besttelse av. Hunderaser visse menn i belastede miljøe skaffer seg. Som Pitbull, Rotteeilere, Boxere og en del raser i samme gaten. Selvfølgelig finnes det mange innenfor disse rasene som er verdens snilleste. Men det er ikke lenge siden en Rotweiler drepte et lite barn i USA. Den var en rolig familiegund som aldri hadde vært i feil hender. Man skal aldri stole 100% på at en hund er snill mot små barn. For barn er barn. Og da må man se på hva hunden er laget av. Er det hunder med enorm vekt, kropsbygger figur med vepseliv og sterk brystkasse, store kvever og sterke føtter bygd for, jakt, fart og kamp så hadde jeg ALDRI latt mine små barn bo med noe slikt. Av den grunn at du har ikke full kontroll hva barna gjør til enhver tid. Ja det finnes gneldrebikkjer og. Men hva hund man velger kan avgjøre om det blir drap eller plaster. Noen i byggefeltet her har en ulvehund. Den river av hodet på katter som passerer. Det er faen meg sjukt. Og de har barn. Burde ikke vært lov. Helt greit at din svære hund med rovdyrtrekk er snill. Men jeg hadde ikke latt noen med en slik hund passe barne mine.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #49 Skrevet 4. november 2011 Det er ikke vanlig oppførsel av en ulvehund 13:17. Vanligvis er de lite aggressive og meget rolige
Anonym bruker Skrevet 4. november 2011 #50 Skrevet 4. november 2011 13:17, har du egentlig personlig kjennskap om hundehold? hørst ikke slik ut.. høres jo ut som om alle store hunder er farlige i dine øyne.. alle hunder er somregel avlet opp til noe, enten det er jakt, jetehund eller bærehund, vakthun eller kamp.. de fleste små hunder er mest agresive.. men når en stor hund først "slår til" gjør han sansyneligvis større skade. men uasett om de er store eller små skal ikke hunder bite, små hunder kan også gjøre stor skade, spes. på barn http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=193346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå