Gå til innhold

Hvilken rase er en bra familiehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke så mange kriterier.. helst litt lettstelt pels, og kanskje ikke av de største rasene. Men en snill og grei hund, som er glad i barn, lettlært, krever middels mye mosjon..

Noen som kan anbefale noen raser?

Fortsetter under...

Skrevet

Alle raser er familiehunder så lenge man oppdrar hund og familie med fornuft =)

Skrevet

Har hatt 2 beagler, og vært fornøyd. Veldig snille hunder (men røyter litt), aldri knurret på noen av barna til tross for røff behandling av tre stk ettåringer, toåringer osv..

Skrevet

Dersom du ikke er redd for litt størrelse anbefaler jeg boxer. Vår ligger bare langstrakt på gulvet mens barna klatrer og river han i ørene. Han nyter det rett og slett, men han er vant til barn fra han var valp da. Veldig lydig, selv om boxeren er kjent for å være valp hele livet.

Ellers synes jeg shetland sheepdog er en nydelig rase, men den krever litt for å ikke bli en nervøs gneldrebikkje da. Men om du klarer det så er de en rase som barre ligger rolig og avslappet innendørs, men liker å mosjonere ute. Minus er mye røyting.

Dvergpinscher liker jeg også veldig godt, ikke mye røyting og en liten lettstelt hund. Krever likevel en del mosjon. Aldeles herlig personlighet i de små..

Skrevet

vi har en golden retriver, og en rotweiler, begge er fantastiske familihunder, snill som fy!

men golden var vel en tanke mer lettlærd, han tok alt veldig fort, å ble fort stuerein, rotweilern jobba vi litt mer med.. men ikke la deg skremme av utsendet til hunden, han er sååå goo! <3

men vil nokk kanksje anbefale golden retriver, hvis dere ikke har hadd hund før, det var vår første hund! :)

Annonse

Skrevet

Vi har engelsk cocker spaniel =) Kjempe fin hund, blitt et skikkelig familiemedlem =) Er glad i barn og er med på lek.. Hun er kjempe glad i mosjon men det gjør ikke noe om det er noen dager vi ikke får gått så mye.. Men det er mye pelsstell med denne rasen =/.. Lykke til med valg av hund =)

Skrevet

Retrievere er vel generelt flotte familiehunder..

Både golden r, labrador r og flat coated r...

De er glade i mennesker, og liker å leke... Og det spørs jo hvor aktive dere er.. en flat krever mer trim enn en golden...

Og så spørs det jo litt på strl på hunden.. hva har dere plass til/ønsker dere?

Mange småhunder er nette og tar liten plass, men de bjeffer og er mer "hissige" enn de eldre..

De litt større hundene er roligere, greier å slappe av og har ikke samme behovet for å hevde seg, bjeffe, bite etc...

De hundene jeg har blitt bitt av har vært småhunder.. (chi hua hua og pekingnesere)..

De store er ofte bedre med unger, men om de virkelig store og sterke hundene først slår til, så gjør de mye mer skade.

Det er VIKTIG å lese seg myyye opp på hund før en velger... IKKE velg av utseende eller bare etter hva andre har. Det som passer for en familie, er ikke alltid det som passer for en annen familie.. Man bør ikke ha en Boarder Collie i en blokk f.eks..

Noen hunder krever "veldig tydelige ledere" (at eier er "alfahund" og setter hunden på plass), mens andre tar innstrukser og beskjeder fra flere familiemedlemmer..

Les dere godt opp, snakk med erfarne hundefolk + + +

Skrevet

keeshound :)

nyyydelig gemytt,lettlært, ikke gneldrete, perfekt str.

ulemepen er endel børsting, har sinnsykt lang pels, men røyter ikke

Skrevet

Vi har Golden Retriever og han er kjempesnill mot alt og alle.

Skrevet

Vil også slå et slag for Boxer, fantastiske familiehunder! Aktive, glade, full av moro og snill som dagen er lang:-)

Nå er det kanskje ikke en rase som er for helt nybegynnere, de krever litt stram lenke de første årene, men jobber du hardt fra starten av kan jeg knapt tenke meg noen bedre hund for en barnefamilie, de er viden kjent for å være svært barnekjære. Kanskje ikke for de med baby, de er litt klumsete og tunge, så kan fort skje at de dulter borti eller tråkker på den lille.

Skal absolutt ha ny Boxer når barna er større, savner gamlegutt veldig(døde av alderdom for 2 år sida)

Skrevet

I vår familie går det i golden og boxere !! We love them :))

Skrevet

vi har blandingsrase vi <3 blanda med 5 raser, hu er utrolig søt og snill mot alle også barn :D hu er vår perfekte familiehund hehe skikkelig gatemix <3<3<3

Annonse

Skrevet

Cavalier King Charles Spaniel. Finere barnehunder får du lete lenge etter. Dem er jo kjent for sitt gode barnelynne, Ikke gneldrer de, bjeffer eller er hissige. Dem røyter litt da, og har litt pels, men den er ganske lett å stelle likevel.

Skrevet

Berner Sennen, de er som regel veldig glad i barn, rolige selv om de blir litt sent voksne, passe store men ikke svære, liker å være ute, gå på tur osv men kan også ta en dag eller to i sofaen uten problemer. Jeg har hatt berner siden jeg var 7 år, nå har jeg to og baby kommer i januar. Måtte kjøpe ny og større bil, men men :) Hundene elsker alle unger som kommer på besøk, og lar de gå på tur med dem, sitte ligge og alt det andre. Etter kanskje 5 timer med sitt, dekk og ligg tusler de bare å legger seg, før det er på'an igjen etter 1 times pause. Supertålmodige! Men som alle andre raser, sørg for å kjøpe av seriøs oppdretter!!! Sjekk raseklubbers avlsråd og Norsk Kennelklubb...

Skrevet

Jeg tror også det har mye med oppdragelsen av dem. Men noen hunder er vel i utgangspunktet bedre egnet enn andre.

Da vil jeg foreslå alle typer retrievere, alle typer spanieler, og kanskje også St. Bernhards hund, eller Newfondlandshund.. (De to siste er jo temmelig store da :-P Men allikevel er de kjent for å ha et tålmodig og rolig gemytt, og de er glade i barn.)

Skrevet

Reagerer på at både Boxer og Rotweiler er nevnt.

Greit at dere har fin opplevelse med deres.

Men skaffer man seg Rotweiler når man har barn er man lite smart.

Og Boxer er en utrolig slitsom rase. Har god kjennskap til rasen og ville ikke skaffet meg det når man har barn.

Skrevet

Vi har en staffordshire bull terrier. Utrolig flott rase. Stor hund i liten pakke, og veldig glad i både mennesker og barn. Hunden går under kallenavnet "nannydog" fordi den er så familievennlig. Krever middels med mosjon og er ikke noen gneldrebikkje sånn som mange andre raser.

Skrevet

Det er jo alt etter hva man gjør det til selv, 10:54...

Hvis man lærer dem riktig opp, kan de absolutt bli gode familiehunder..

De er meget lærenemme..

... Men den safeste rasen er nok retrievere.

Skrevet

Man kan ikke dømme utfra rase. Vi har en siberian husky, som er fantastisk. Likevel må en ikke gå utfra at ALLE hunder i en rase er lik. Jeg får ofte spørsmål fra "kloke" hundeeiere som lurer på om jeg er klar over hva jeg har slags beist. Det er utrolig mye fordommer ute og går.

Først og fremst er det deres innsats som eiere, som avgjør hvordan hunden blir. Jeg treffer ett stort antall golden retrivere, med store atferdsproblemer, nettopp fordi disse blir anbefalt/overavlet. Dette er aktive hunder, som bør brukes!

Har dere ikke hatt hund før, så velg en rase som ikke er kjent for å være dominant, gå på valpe og sosialiseringskurs og ikke minst LES! Husk at alle hunder har behov for aktivitet og hjernetrim!

Skrevet

Noen av de største rasene er også noen av de mest stabile hundene, regelrett utrolige med barn.(siden du skriver kanskje, så KAN det jo hende du ville ha en stor hund likevel!)

Skotsk hjortehund, for eksempel.

Hvis barna er 4-5 år eller større er Rhodesian Ridgeback en fantastisk rase (de kan være litt uryddige og velte ting og barn, så det er greit om barna står stødig før man får en inn i huset)

Ellers er selvfølgelig Golden og Labrador trygge raser.

Skrevet

Jeg reagerer også på at f.eks boxer blir anbefalt her, man anbefaler ikke denne type hunder som familiehund til eiere uten erfaring!

Mine tips: cocker spaniel, bichon frise, shetland sheepdog... eller labrador, golden retriver hvis dere vil ha litt større hunder. Husk å kjøpe valp fra en seriøs kennel som er registrert.

Skrevet

engelsk staffordshire bullterrier!! ingen over og ingen under

Skrevet

Jeg har vokst opp med venner som har hatt mange boxere.

Utrolig herlige og lekne.

Men IKKE en hund jeg ville anbefalt en barnefamilie.

De er lekne og valpete ja. Men har et sterkt konkurranseinstinkt, kan lett bli fornermet og nervøs og kan bli sjalu.

Så jeg mener boxere er egnet for voksne eller familier med barn fra 8 år og opp. Som har hundertfaring.

Skrevet

Flatcoated retrievere <3

Tror ikke de blir slitne av ungemas noensinne... Har 5 barn, og hunden elsker å være sammen med de. Selv om det kan bli litt mye iblant, så er hunden alltid fornøyd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...