Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Oppdaget her om dagen på jobb at mange teller dager til lønningsdagen, fordi de alltid er tom for penger når det nærmer seg ny lønn. Ble litt overrasket, for det var både godt voksne folk i 50-årene, småbarnsforeldre og single som hadde det sånn. Jeg hadde blitt veldig stresset dersom jeg ble tom for penger hver mnd. Og jeg tjener ikke flust, men har forbruk deretter.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Går ofte tom på lønnskontoen, men har masse penger på sparekonto og sparer fast hver mnd. Overfører aldri penger fra sparekonto til lønnskonto for å holde meg selv i ørene, men de siste dagene før lønn spiser vi det vi har og teller dager;)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Går sjeldent tom, men ikke alltid det like mye igjen,nei...
lille-my-april Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Synes du virker fornuftig Det er bra! Her er kontoen langt i fra tom hver måned, men nå tjener både jeg og mannen godt med penger, i tillegg til at vi har leieinntekter. Vi har det nok bedre enn de fleste tror jeg. Men vi hører også hele tiden om folk som er tomme på konto hver måned, og også her er det godt voksne så vel som yngre. Der i mot ser det ut til at alle disse folka har råd til å røyke som en svamp og til å gå ut på fest nesten hver helg! Noen vokser aldri opp, og kommer alltid til å ha tom konto hver månedsslutt...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 Nei jeg er aldri tom for penger. Hender jeg har dårlig råd på slutten, men det er fordi jeg setter av noen tusen på sparekonto med en gang jeg får lønn. Har altså en buffer. Skjønner at for eksempel enslige med barn må bruke hver krone av lønnen og da har lite igjen før neste lønn, men har ikke så mye sympati med uøkonomiske folk som forbruker uten å tenke på at det blir tomt.
Stina <3 Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Vi er så heldig at jeg og mannen får lønn med 2 ukers mellomrom, så vi går aldri tom for penger. Har ett normalt forbruk.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #8 Skrevet 2. november 2011 Førle det ofte tomt lenge før ja. Men det var fordi ting ikke gikk etter planen, og vi hadde plutselig en inntekt mindre enn regnet. Nå derimot har vi lært at ting ALDRI går som det skal, og vi har blitt flinke med budsjett på mat/husholdning, og har god oversikt over faste utgifter. Jeg ser ofte en sammenheng på tidlig tømt konto og null budsjett. Jeg har vært der selv, og pengene flyr fort når man er på butkken hver dag. Vi sparer minimum 8000 kr i mnd på å føre middagslister og budsjett!!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #9 Skrevet 2. november 2011 Nei, tror aldri jeg har gått tom... Men nå er jeg ingen storforbruker av penger heller da:)
MrsMilla Skrevet 2. november 2011 #10 Skrevet 2. november 2011 ja den blir temmelig tom fort ja... Men nå skal sies at det gjelder kontoen med "ukelønna" mi på. Har en lønningskonto som lever sitt eget liv, der det allerede ligger riktig beløp til alle regningene som kommer, og en matkonto med eget budsjett - så når jeg er blakk så er det kun sminke-kino-klær-restaurant-budsjettet som er tomt. Når lønna kommer, ser jeg over alle regninger som kommer i kort og lang tidshorisont, samt legger av litt til sparing, samt fast beløp på en konto som heter mat og bensin. Resterende er "ukelønna". så om jeg er blakk, så er det jo faktisk ikke krise, men det blir ikke tur til frisøren kanskje.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #11 Skrevet 2. november 2011 Nei, det er ytterst sjeldent. Men skulle de skje at lønnskontoen blir tom har jeg jo likevel penger da, har en bufferkonto, har noen tusenlapper liggende i en skuff hjemme i tilfelle krisesituasjoner og har selvfølgelig en sparekonto.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #12 Skrevet 2. november 2011 Ja, det blir tomt hver måned.. Men det er også meningen. Jeg har kun den summen som er satt av hver måned på kortkonto. Overfører 25.000 på lønningsdag som går til alt mulig annet. Der er det aldri i nærheten av lite penger.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #13 Skrevet 2. november 2011 Alltid. Men pga dum gjeld, som jeg heldigvis snart er ferdig med..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #14 Skrevet 2. november 2011 Samme her, vi sparer hver mnd, og tar ikke fra sparepengene om det er litt lite før neste lønn. Sparer ca 10 000 pr mnd, men av og til bruker vi også de pengene til innkjøp av f.eks møbler, ferie eller annet.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #15 Skrevet 2. november 2011 Nei. Kan egentlig aldri huske at jeg har gått tom på lønnskontoen min noensinne.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #16 Skrevet 2. november 2011 Det høres lurt ut med budsjett, men må innrømme at vi ikke har noen systematikk for det. Men tror det egentlig kommer av at både mannen og meg ikke bruker penger "bare fordi man har dem på konto", altså er vi naturlig litt økonomiske. Så vi overfører til sparekonto når beløpet på lønnskonto blir tilstrekkelig stort, altså ingen fast overføring. Allikevel klarer vi å spare jevnt og trutt. Men dersom vi hadde hatt mer tendens til å unne oss ting, så ville nok vi også hatt fast trekk for sparing. hi
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #17 Skrevet 2. november 2011 har ikke hatt tom konto siden jeg var 14 - og nei jeg har ikke rike foreldre....
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #18 Skrevet 2. november 2011 Nei, vi har aldri vært helt tomme for penger. Vi har begge vært studentforeldre uten tilleggsjobb i 1 år og heller ikke da gikk vi tom. Vi har alltid prioritert sparing - så vi har alltid hatt en bufferkonto som vi kan støtte oss til. Jeg er veldig forsiktig med penger - må alltid ha minst 30 000 kr (helst mye mer) for å føle at vi ikke er helt blakke. Nå er mannen ferdig utdannet og ute i jobb - så nå føler vi at vi lever i "luksus", selv om jeg fortsatt er student og han har en normalbetalt jobb ;- ) Vi pleier å spare 8000 kr i månden, det er ca det jeg får i stipend - så lever vi på de 20 000 kr mannen tjener. Vi trenger rett og slett ikke så mye penger for å få hjulene til å gå rundt... Så har vi akkurat kjøpt oss egen bolig også - og da er det ihvertfall betryggende å vite at vi har ekstra penger i banken om noe skulle skje.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #19 Skrevet 2. november 2011 alltid tom,siste uka er beinhard....
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #20 Skrevet 2. november 2011 Rett før utbetaling av OS er jeg det... men jeg får tre utbetalinger på ca 1500 (gjennomsnitt) i mellom. Setter av 4000,- på to kontoer, 2000,- i "backup" hver måned, og 2000 til fast sparing
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #21 Skrevet 2. november 2011 Har vært det en gang strømregningen kom uventet;) Men det ordnet seg. Etter det har vi alltid satt av litt ekstra til de utgiftene vi vet at kommer. Det var ikke moro å overføre penger fra snuppa sin konto, det er i hvert fall helt sikkert, selv om vi satte barnetrygden inn der. Nå får vi den inn på egen konto som er bufferkontoen vår. Med 3 barn og nesten 3000 i mnd blir det fort litt buffer;)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #22 Skrevet 2. november 2011 Alltid tom, siste 10 dager før lønning er dramatiske Er alene om omsorg og inntekt i familien, jobber fulltid som lærer, men får bare 18000 utbetalt i måneden, og leia er på 10000... Så da trenger en ikke være astrofysiker for å skjønne at dette er tøft
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #23 Skrevet 2. november 2011 Kommer ann på hvem konto du mener, ja min lønnskonto kan godt være tom, men regningskontoen og sparekontoen er det masse på. Setter over hvis det er abselutt noe vi må ha, hvis ikke så venter vi til lønna kommer inn!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #24 Skrevet 2. november 2011 Som ufør med utbet 11000kr pr mnd så har jeg ikke mulighet til noen buffer og er absolutt blakk rett før ny utbetaling.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #25 Skrevet 2. november 2011 Ja, vår konto har vært veldig tom i det siste:( Men det bedrer seg forhåpentligvis fra sommeren av. Gjort noen dumme valg som vi bare må gjøre opp for. Vi har noen grep vi kan gjøre for at det skal bli bedre, men først og fremst vil jeg bare bli ferdig med smålån uten å involvere huset, da vi har kun 60% belåningsgrad på huset vårt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå