Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan dere opplevde ''skadene'' i undelivet etter fødselen?

Jeg var max uheldig, ble klippet + revnet ned til endetarmen (grad3a) + fikk en dyp vaginalrift som legen kalte for et krater høyt oppe i skjeden.

Så jeg ble sydd på operasjonsstuen og fikk mange sting.

Nå er det bare ett par uker etter fødsel så ting begynner heldigvis og gro og kjennes litt bedre ut. Men - helt fra fødselen merker jeg at musklene i underlivet er nesten helt borte. Klarer knipe litt sammen hvis jeg ligger, så jeg må nok trene mye knipeøvelser.

Hvordan var deres muskler etter fødsel? Var du redd for å ''tisse på deg'' fordi du ikke hadde helt kontroll? Jeg har ikke hatt noen uhell enda, men det er det jeg er redd for. Håper det bli bedre etterhvert. Noen med erfaringer?? Blir veldig takknemlig for svar. Føler meg alene med dette...

Fortsetter under...

Skrevet

Så leit å høre at du fikk så stor skade etter fødselen!

Jeg var heldig og hadde bare 2 rifter fremover i de indre kjønnsleppene og en liten rift i inngangen til skjeden. Men det jeg vil si, er at til tross for det, hadde jeg nærmest ingen kontroll over vannlatingen etter fødselen og i flere uker etterpå var jeg redd for at det skulle skje uhell. Så det er nok helt normalt, men det er sikkert ekstra viktig for deg å trene knipeøvelser, og du skal kanskje til en etterkontroll når det får gått litt tid?

Kanskje det hadde vært en ide å få henvisning til en fysioterapeut som spesialiserer seg på fødselsskader og inkontinens hos kvinner? Så får du hjelp til skikkelig opptrening?

Det jeg skriver ovenfor gjelder min første fødsel, da andre endte med hastesnitt.

Lykke til i barseltiden og med gjenopptrening!

Skrevet

Gratulerer med baby!! :D

Ang. knipingen/lekkasje etter fødsel, så tror jeg HELT sikkert at du ikke er alene om det! hehe.. jeg har ikke vært særlig flink å knipe, og nå litt over 10mnd etter fødsel kan jeg fortsatt lekke (veldig sjelden da, men f.eks ved å hoppe på trampoline:S), men det blir bare bedre og bedre, med litt kniping så kan man nok bli helt/nesten helt normal igjen.

Det at du foreløpig ikke har lekki ved hosting/nysing er et godt tegn, bare to uker etter fødsel! Så det går nok bra skal du se!!

Lykke til videre som mor, og kos deg i barseltiden :)

Skrevet

Ja jeg fikk individuell time med fysio mens jeg var på barsel med informasjon om opptrening av bekkenbunn etter fødsel. Der og da følte jeg at jeg ikke hadde noen muskelkontroll - så følte meg ganske ødelagt. Men den siste uken merker jeg at det kommer mer og mer tilbake. Så jeg trenger vel bare litt mer tid på å la alt gro, ift til de som bare får ''vanlige''rifter. Har ikke tenkt å ha sex enda hvertfall... hehe.. vil vente til etter jeg har vært hos legen på 6ukers kontrollen, slik at legen kan se at alt er grodd innvendig også...

Skrevet

Apropo å bli sjekket av lege, så blir man sjekket på 6ukers kontroll, du får en egen time hos legen (tror du må bestille time selv), så fram til det så tror jeg du bare kan begynne forsiktig med knipeøvelser, tror at alt fram til da kan være "normalt", altså ang sting, blødninger, lekkasjer etc!

Skrevet

Du er ikke alene om bekymringer rundt underlivet etter fødsel! :-) Det er sikkert og visst.

Nå var jeg ikke så uheldig som deg, men hadde ruptur grad 1. Fikk et par vaginalrifter pga. røsking med forskjellige vakuum-kopper (som glapp flere ganger) og sydde 3-4 sting utvendig. Hvorav 2 sting løsnet og falt av allerede dagen etter fødselen. Men de gjorde ikke noe med det.

Jeg var ikke noe flink med knipeøvelser da jeg kom hjem. Hadde nok med alt mulig annet, som bekymringer rundt amming osv. Satt ikke ordentlig i gang med knipeøvelser før etter 4 uker eller noe. Men hadde et par urinlekkasjer den første tiden og fant ut at det var ikke så gøy, så her måtte det knipes, ja!

Er blitt veldig flink med knipeøvelser etter det og har ikke hatt noen uhell siden den aller første tiden etter fødsel. Ting bedret seg også betraktelig etter at jeg begynte å trene, sånn cirka 7-8 uker etter fødsel. Så nå har jeg full kontroll på alt! ;-)

Fikk ikke somlet meg til å ta en ordentlig gynekologisk undersøkelse før nå denne uken, ca. 3 måneder etter fødsel. Men fikk beskjed om at alt var grodd helt fint, utvendig og innvendig. Selv om ting og tang ikke ser helt eksakt likedan ut som det det gjorde der nede før fødsel. Men gynekologen sa at slike arr tar opptil 6 måneder før de er "ferdig" og man kan vurdere noe sluttresultat. Knipeøvelsene hadde gitt resultater, men jeg kunne bli enda bedre, mente hun. Og så hadde jeg glemt at jeg må ta knipeøvelser der bak også. Jeg har bare tatt øvelser foran og overhodet ikke tenkt på muskelen bak! ;-) (Men har heller ikke hatt noen problemer eller uhell der, heldigvis.)

Men altså; knip, knip, knip! Både foran og bak! Og gi det hele tid. Så blir det nok bra til slutt.

Lykke til! :-)

Annonse

Skrevet

Du er ikke alene:o)

Jeg revna skikkelig pga styrtfødsel. Grad 3. Sydde i over en time etterpå og de måtte sy i flere lag. Gikk veldig bra å gå på do etterpå og sånn. Hadde grua meg til det:P Men jeg slet en del med nedpress lenge etterpå. Kunne ikke gå lenge av gangen for da kjentes det ut som hele understellet skulle falle av. He he.... Men det gikk seg til etterhvert. Det er nå 41/2 mnd siden fødsel og jeg tror jeg har blitt tilnærmet normal;o)

Lykke til fremover og knip masse!

Skrevet

Jeg revnet så og si ingenting, men hadde svært svekket muskulatur. De første 14 dager etter fødsel følte jeg at jeg hadde null kontroll. Rakk heldigvis toalettet hver gang, men måtte løpe når jeg kjente jeg måtte på do - både en og nr to. Klarte heller ikke holde på luft :/ Jeg kneip og kneip. Du vil merke en gradvis bedring. Fortsett å knipe hver dag:)

Ei jeg kjenner - som tok keisersnitt - opplevde også svekket muskulatur. Så det er svangerskapsrelatert - og alle(?) opplever å være svekket. Jeg var helt uforberedt på hvor dårlig det kom til å stå til - og var veldig bekymret for om det kom til å rette seg. Men det gjorde det altså:)

Skrevet

Heihei!ja er skikkelig kjipt å revne, fikk rift 3b jeg, full operasjon og narkose! Har prøvd å knipe masse og vil nå kalle mg tilnærmet normal der nede heldigvis, ikke noe lekkasjer eller annet tull!! Mn stinga min verka som fy i ukene etter fødsel så gikk dette også over ca 6 uker etter fødselen!! Så her ser det iallefall ut til å ha gått fint;) mn du kan få ettersamtale hos jordmor dersom du trenger det, jeg skal på oppfølging på sykehuset 6 mnd etter fødsel, kanskje du også har fått tilbud om dette? Mini er nå 4 mnd;) det jeg bare vil si er at dette går nok helt fint!! Og husk å KNIP;) hihi det hjelper;)

Skrevet

Hei!

JEg hadde samme rifter som deg, og opplevde i laaang tid at jeg følte at jeg måtte tisse hele tiden. Var ikke så veldig behagelig, men med mange knipeøvelser og sånn, føler jeg at ting har normalisert seg. Det tok bare 11mnd! hehe... Men knip mye og tren deg opp igjen med en gang. Det er verdt d!

Jenta mi ble dradd ut med rå makt uten rier, bedøvelse osv.. Det måtte jo bare bli rifter og styr:(

Så om jeg tør å føde normalt en gang til vil jo vise seg..

Skrevet

Jeg hadde grad 3b etter første fødsel. Kunne ikke engang kjenne musklene mine de første dagene og hadde dessuten store smerter i ukevis. Hadde litt stressinkontinens, dvs lekker litt når man f.eks. nyser eller hoster), men jeg gjorde knipeøvelser til den store gullmedalje så det har blitt helt bra igjen. Du må bare begynne med det og det vil bli lettere etterhvert. Det er ennå tidlig. Legen sa til meg at det kunne ta lang tid før alt ble bra igjen, men at rundt 6 mnd etter ville de fleste være omtrent som før.

Skrevet

Tusen takk alle sammen for slike betryggende innlegg. Kjenner jeg har litt mer positivt håp nå om at alt skal bli bra =)

Men jeg lurer på - hvordan ble sexlivet deres etter slike store rirfter? Kjenner jeg gruer meg litt til det også - med undelivet fullt av sting, hehe.

Skrevet

Fikk dyp vaginalrift og noen andre rifter. Har aldri lekket, men slet lenge med nedpress og har enda smerter ved fysisk anstrengelse. Kan ikke trene eller anstrenge meg pga. fare for nedsynk i livmor. Det er 6 mnd siden fødselen, ble henvist først til fysio, men siden dette ikke har fungert tilstrekkelig, så skal jeg til sykehuset i morgen for utredning.

Bare husk å få skikkelig kontroll over urinblæren FØR du begynner å trene eller anstrenge kroppen din hardt.

Jeg min dott, la ut på joggetur tre uker etter fødselen, og det skulle jeg ikke ha gjort for å si det sånn:)

Vi ventet seks uker med sex, og jeg angrer veldig på at jeg forhastet meg sånn. Følte ikke på det tidspunktet at jeg hadde fått tilbake kontrollen i musklaturen, og for å si det på godt nord-norsk: Det va som å stikke ei pinne i en ti-liters-bøtte å røre rundt!!

Ble helt hysterisk og veldig deprimert, og jeg var sikker på at nå var jeg og vårt samliv fullstendig ødelagt!! Heldigvis rettet dette seg opp med masse kniping og tålmodighet, og jeg er tilnærmet normalt idag:)

Vent til du føler deg komfortabel og klar så går det fint:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...