Gå til innhold

Hormoner! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har en sønn på snart syv uker som både jeg og samboer er totalt forelsket i. De tre-fire første ukene hadde vi det supert og parforholdet var veldig sterkt som det også har vært i svangerskapet. Om hormonene gjorde noe med meg i denne tiden så var det å øke forelskelsen. Følte meg nyforelsket igjen. Men nå de siste ukene har jeg forandret meg til en irritert bitch ovenfor den fantastiske kjæresten min. Det er akkurat som at jeg har en sterk pms som har satt seg fast. Stakkar, han kan ikke spørre hvordan vi har det hjemme en gang før jeg blir irritert. Føler plutselig at slike spørsmål er kontrollerende og utrolig irriterene. Og når han leker eller gjør noe med den lille gutten kommer det over meg at han gjør alt feil og jeg har absolutt ingen toleranse med han.

Og min kjære er egentlig virkelig super, han er en utrolig god far som har brydd seg og vært kjærlig mot meg hele tiden og jeg ser jo han strutter av pappakjærlighet.

så.... altså... hvordan få en bedre hormonbalanse i meg selv, jeg er helt på jordet om dagen og det er så trist. Er skikkelig dust mot samboer, men klarer ikke å stryre irritasjonen...

råd? please! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner til situasjonen.... Akupunktur kan hjelpe. Ellers mye frisk luft og sjokolade :)

Skrevet

Jeg kjenner meg så absolutt igjen!! Hormonene gjør meg helt ubalansert. En liten bitchy kontrollfreak kommer fram i meg hvis jeg føler mannen gjør noe "feil"

Jeg har forklart til han i mer balanserte øyeblikk at dette er en fase, og det er det jeg prøver å tenke selv også. Det går over etter hvert som ammingen er mer stabil, og når ammingene blir færre. Og så er det jo ikke bare hormoner, men det er lite søvn, totalt endra livssituasjon, det at du gir omsorg døgnet rundt og mange andre faktorer som gjør at du ikke har overskudd til å være superfornøyd med typen hele tiden...;)

Håper det roer seg, det har det IKKE gjort her, men jeg har heldigvis en forståelsesfull mann!;)

Hormonzilla-hilsen fra meg:)

Skrevet

Du har ikke begynt med hormonell prevensjon nylig? Jeg ble slik av både Cerazette og hormonspiral, så måtte kutte det ut. Ble et skikkelig hormontroll..

Skrevet

Takk for svar, godt å høre at man ikke er alene om dette. Jeg har også et veldig åpent forhold til min samboer, så har forklart han det og vi snakker en del om det. Men det gjør det liksom ikke bedre. Har ikke lyst til å behandle han dårlig og at det er ok fordi jeg kan skylde på hormoner. Men nå har jeg bestilt akupunktur, har hatt gode resultater med det tidligere (med andre ting).

Og nei, har ikke begynt med noe prevensjon igjen enda. Skal på "6-ukers" kontroll rett over helgen, så tenker snakke om hva jeg skal begynne på da. Så hehe, kanskje det blir enda verre da... :)

Ha en fin hormonell dag! Her kommer snart samboer hjem, så jeg skal virkelig forsøke å la irritasjonen sitte litt lenger inne nå...

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen og 10 mnd etter fødsel kan jeg fortsatt være slik, det vil si bare før mensen. Har aldri vært plaget med pms før, men nå våkner jeg opp skikkelig amper hver morgen noen dager før mensen, og det går ut over min stakkar samboer. Og jeg flyr i flint for den minste lille ting. Kjenner meg ikke selv igjen. Vet ikke hva jeg kan gjøre med pms'n min, men nå må jeg advare han hvis jeg våkner sånn og si at han ikke bør si noe annet enn det som er nødvendig. For jeg kan bli fornærmet for den minste lille tullekommentar. Jeg fatter det ikke, det er akkurat som om jeg ikke klarer å kontrollere meg selv og det er bare han jeg blir irritert på. Kan også irritere meg ekstra over barna, men klarer å holde meg heldigvis.

Men du er jo fortsatt i barsel på en måte. Den varer jo frem til ca. 8 uker etter fødsel.

En ting jeg har lært, SØVN må være førsteprioritet. Selv om du kanskje ikke føler deg trøtt, så prøv å hvil ved hvert ledig øyeblikk og kanskje sovner du også. Altså min oppfattelse av tilværelsen kan snu totalt hvis jeg bare for sove godt i noen timer.

Også er det vesentlig med frisk luft og sosial omgang med andre enn mannen din. Treff andre mødre og trill tur.

Sjokolade demper også aggresjonen. Prøvde å spise sjokolade når jeg ble amper og det ble faktisk bedre.

Hvis det ikke går over, så vil jeg ha dratt til legen og bare sjekke at stoffskiftet er som det skal :) Det kan forandres etter en fødsel og påvirke humør og sinnstilstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...