Gå til innhold

tips og råd for nattavvenning?...

Anbefalte innlegg

Skrevet

vår tulle på snart 7 mnd skal snart avvennes med pupp på natten. Dette velger jeg å gjøre fordi det første måltidet hun spiser på natt bare er kos og hun sovner etter kort tid... og fordi hun snart skal legges på eget rom pluss at hun nå spiser mye fast føde på dagtid...

Tenker å starte nattavvenning om en måneds tid, så da ønsker jeg å forberede meg litt:)

Har dere tips og råd til hvordan avvenne?

hva fungerte for dere?

hvor lang tid tok det før de var avvent? ( liker ikke å bruke ordet avvent hehe)

Bør jeg sove i et annet rom de første dagene osv?---- pappa her i huset skal snart ha pappaperm i en ukes tid så kanskje det hadde vært bra å starte da?---

Ha en flott dag alle sammen!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt jeg :)

Skrevet

Det er for tidlig for oss enda, men jeg var akkurat å hørte på en søvnekspert.

Hun mente det var fint å avvenne i 6-7 mndrs alder, så det passer jo bra!

Hun anbefalte å gjøre det på en helg, og da med mammaen på annet rom. Dvs at pappa tar seg av hele avvenningen.

Skrevet

ja det var det jeg tenkte :) hehe da tar vi det en helg tenker jeg-.. så får jeg sove på sofaen de nettene.... med ørepropper:) huff.... neida, det skal nok ikke bli så ille, vi har god tid så vi tar det i vpårt tempo vi.... bedre det enn å føle at man mååå bli ferdig iløpet av en helg.. det blir stress for liten og stor:)

Skrevet

Ja ikke sant?

Hun sa til og med at mange nesten blir skuffet over hvor enkelt det er. Og det gir jo håp :)

Skrevet

jøss ja det hørtes jo veeeeldig lovende ut! :)

Det blir jo en ny epoke på en måte når man ikke ammer om natten... grugleder meg nesten, for jeg synes amming er så kos, men samtidig trenger både jeg og lille litt lengre søvnperioder! og hun er godt stelt så hun sulter ikke for å si det sånn:)

huff, plutselig er disse små ikke så små lenger... .:(

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Vet jo at din snuppe ikke vil ta flaske, ellers er jo flaske med mindre og mindre mme pulver et alternativ til skriking og gråting. Men vet at dere har prøvd!! ;) Så lykke til, og håper det går raskt!

Her er gutten dessverre tilbake til mønsteret med å våkne 6-8 ganger per natt, men det er kun 1-2 ggr han vil ha mat da. De andre gangene har han tippet over på magen og skriker fordi han ikke kommer seg tilbake :P hehe

Skrevet

Madolyn:) jaa vi har slitt med flaske hehe, men hun tar den litt når hun får sitte med den selv nå da, men bare med vann i:)

Det hørtes lurt ut med mindre og mindre melk.... Jeg må le litt for det at han tipper på magen, det gjorde tulla vår også mye den perioden det var populært å rulle liksom:) så kjenner til det problemet ;) Har du sånn nattpose på om natten?

det hjalp oss, etter at den kom på sluttet hun å rulle seg på magen og hun sov roligere...... kan jo være det hjelper dere?

6-8 ganger per natt er jo mange ganger stakkars deg!! Får håpe at det er en fase og at det roer seg igjen! ikke gi opp :) hehe

Skrevet

Hun nevnte det med å gi mer og mer utblandet morsmelk, men bare at dette er en amerikansk metode vi ikke bruker i Norge. Men hun sa ikke hvorfor...

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Vi prøvde nattpose en kort periode når han var ca 3 mnd gammel, da han alltid sparket av seg dyna og våknet av det. Men han ble faktisk bare mer våken og irritert av soveposen den gang.. Men ja, da prøver vi igjen nå :) Takk for tips!

Ja han er helt håpløs; han ruller til han ligger på tvers i sprinkelsenga, og så tipper han seg over på magen og skaller panna i sprinklene :P Heelt håpløs, hehe! Men det verste er at det tar 10-15 minutter for ham å sovne igjen, så det blir minst 2 timer våkentid for oss hver natt :P For han ligger og klager og roper, og setter seg gjerne fast et par ganger på rad, så jeg klarer ikke å slappe av nok til å sovne igjen før jeg vet han har sovnet liksom... Men sovepose vil jo løse litt problemer, for det jeg venter mest på er jo å få på ham dyna igjen. Den kan vi nemlig aldri ta på ham før han sover tungt.

Er jo særdeles få ting som funker på Muffin, men skal definitivt prøve med sovepose igjen :)

MEN -

anbefaler deg å legge bebisen på eget rom så fort som mulig. Her la vi Muffin på eget rom når han ble 4 mnd, selv om han fremdeles var v¨åken 6-8 ganger hver natt, og jeg ammet minst 4 ganger per natt. Oppvåkningene ble kraftig redusert når han kom inn på eget rom! Og da trur jeg det kan være mye lettere for deg å nattavvenne, om snuppa di allerede sover bedre og ikke er vant til å ha deg så nær hele natta.

Hadde definitivt prøvd eget rom i 2 uker før jeg starta nattavvenninga, da det KAN spare dere for mye gråt ;) Stadige innlegg her om babyer som sover mye bedre når de kommer på eget rom :)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

PS: jeg syntes synd på Muffin når han skulle på eget rom, men det var jo jeg som lå våken med øret klistret inn i babycallen hele natta, mens han sov myye bedre ;D Men det var godt å ha et koselig innredet barnerom, slik at jeg følte jeg la ham på en fin plass :)

Og jeg kvapp, og kvepper fremdeles til, av hver eneste lyd Muffin lager på natta, så jeg har sikkert vekket ham mange ganger selv på natta mens vi delte rom.

Skrevet

Man glemmer jo så fort, så jeg husker ikke helt hva vi gjorde med storebror annet enn at han flyttet til eget rom da han var 6 mnd og at pappan roet han når han ikke skulle ha pupp.

Det vi har gjort med lillebror, er at vi i utgangspunktet har byttet på å ligge på gjesterommet og den andre har ligget på rommet vårt med lillebror. Dette fordi han har vært så utrolig mye våken på natt. Først, ved 3 mnd alder lå jeg der frem til første amming i 3-4-tiden, så gikk jeg inn på vårt soverom. Men så begynte han å våkne i 1-2-tiden, så jeg pumpet meg og sambo tok første amming og jeg de andre. Etter hvert ble det imidlertid uholdbart med så mye amminger, og han trenger det jo ikke lenger. Så en periode nå har sambo ligget sammen med lillebror og kun gitt vann når han våkner. Dette har forskjøvet 1. amming til 4-5-tiden, dog med noe uro.

For 3 netter siden begynte vi imidlertid med at jeg lå på gjesterommet hele natten og sambo ga vann. Det gikk sånn ok, en del skriking før jeg ga pupp i 6-tida. Nå i natt lå han som sagt på eget rom og da skrek han skikkelig kun 2 ganger hvor sambo roet han greit, den 3. gangen kl 6 gikk jeg inn og ammet. Så det er jo en forbedring! Blir spennende i natt!

Problemet med lillebror er at han ligger og småsutrer og skriker litt innimellom uten at det er behov for noe trøst, eller han er ikke alltid helt våken. Derfor er det mye bedre å ha han på eget rom. I tillegg våkner han ikke av sambo som snur seg brått i senga :-)

Og ja, jeg har en samboer som er veldig grei til å stille opp på natt for å avlaste meg :-)

(jeg har måttet stå opp samtidig med han og gå hjemme med en baby som sutret hele dagen, i tillegg til en krevende og sjalu storebror, så godt å ha fått sovet litt. Han har til nå sovet kun 3x30 min på dagtid også.. Heldigvis begynner lillebror å bli blidere og storebror å bli mindre sjalu nå!).

Skrevet

Madolyn: jeg skal ta dine ord til handling og legge henne på eget rom først!! sånn at hun blir trygg og god der, pluss at som du sier KAN det jo hende den første ammingen utgår av seg selv da hun kanskje sover bedre der inne :) takk for tips!!!

Jeg håper nattpose fungerer igjen nå da! har et vennepar som tok den i bruk igjen pga samme som deg og det fungerte for de faktisk, så skal krysse fingrene for deg :)

Heldig mamma til to gutter: håper at det går enda bedre inatt da!! det hadde jo vært supert!:) ikke bare bare med to barn heller, synes dere er flinke!! og det er jo gull verdt med en snill samboer :) herlig å høre!!!!

Skrevet

Hei madolyn:)

Det jeg har gjort er å gjøre sengen trangere med et teppe rundt kantene. Da får han ikke rullet helt rundt, havner sidelengs og stanger heller ikke:) jeg har bare festet den tynne beskyttelsesgreia på innsiden så han ikke få tak i teppet:)

Da blir det litt trangere med myke kanter og lunt og godt:)

Skrevet

Madolyn: Med storebror hadde vi samme problemet. Han snudde seg med en gang jeg la han ned og ville ikke roe seg. Så la vi han i pose som man fester til madrassen. Det rev i hjertet mitt å legge han slik og følte jeg var fæl som bandt han fast. Men han roet seg med en gang og sov mye bedre med den posen enn uten. Han likte faktisk posen og ble glad når vi fant den frem på kvelden :-)

I natt var lillebror våken 3 ganger før jeg ammet han kl 06.30 (siste gang våken kl 04.30.) Han roet seg greit da pappan puttet smokk og ga vann.. Satser på at det blir enda færre oppvåkninger etter hvert! :-)

Skrevet

Jeg vill også lagt babyen på eget rom så fort som mulig, som nevnt over her.. kanskje det er alt som skal til vettu! =)

da vår lille gutt ble lagt på eget rom (4 mnd), våkna han en gang om natta.. vi begynte å gi vann på flaske, mens babyen fortsatt lå i senga si.. sugde litt, og sovna tvert! det var pappan som tok seg av det, slik at han ikke skulle kjenne lukta av meg/mat. og vips, etter noen få netter, sov han heeeele natta gjennom!

Skrevet

Wow, det var inspirerende! Når ammet du siste gang på kvelden da? Jeg vekker den lille ca 23, men fikk nå høre at man egentlig ikke skal vekke babyer...

Sov din helt fra han la seg (19? og til neste morgen?)

Fullammet du på dette tidsp eller hadde du begynt med fast føde?

Takknemlig for svar :)

Skrevet

det hørtes jo bare helt fantastisk ut! og veldig inspirerende ja!! her blir det eget rom på lillemor til helgen, så sant hun ikke er verre.. hun har blitt syk og er så tett i nesen og feber så det er vel en dårlig start på eget rom isåfall:) men så snart hun er frisk er dte inn på eget fint rom:)

hun er jo snart 7 mnd så tror hun er klar for å være "alene" om natten :) hehe

Skrevet

Jo takk for det! har jo vært heldig med lillegutt, er så snill på alle måter:) Vi begynte med velling og litt smaksprøver på det samme tidspunktet. fikk velling (senere grøt selvfølgelig) på ettermiddagen sånn i halv 6,6 tida, og "påfyll" av mm/mme (begynte å få lite melk da..) inne på soverommet kl 19 når han la seg. da sov han til rundt 8 dagen etter. har samme rutine enda, han er snart 7 mnd, og det er helt herlig altså! (bank i bordet for at det fortsetter sånn!!)

det skal jo egentlig ikke være nødvendig å vekke babyen for at han skal få mat, han våkner når han er sulten. skal jo lære seg å sove hele natta uten mat så:)

Skrevet

ja det er ikke så verst altså, takk for det!:) go bedring til lillemor og lykke til!! =)

Skrevet

Hm.. Jeg er litt usikker på hva jeg skal tro, men i følge samboer har ikke lillebror vært våken mellom kl 22 og 06.15 i natt...?!?

Han skrudde av babycallen ila natten pga mye forstyrrelser, og vi har ikke soverom vegg i vegg med lillebror, men i nærheten i samme etasje. Jeg er bare redd for at samboer ikke har hørt han skrike.. Men han har vært på do ila natten og da sov han ihvertfall.. Jeg sover normalt med ørepropper fordi jeg er så var for lyd, men usikker på om jeg tør det dersom pappan ikke skrur av babycall.. Forferdelig dersom han har skreket og ingen har hørt han!!!

Pappan våknet av at han skrek litt kl 06.15 og da gikk jeg inn og ammet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...