Gå til innhold

Barnehagelevering har blitt et mareritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen på litt over 2 år har alltid trivdes i barnehagen, men nå er det et mareritt å levere han. Det begynner egentlig allerede når han står opp med mye grining og han nekter å ta på seg bleie og nekter å kle seg.

Da går jeg inn med han i senga og sier om du ikke vil kle deg så kan du heller ikke stå opp, så da må du legge deg. Så etter en stund så går det sånn noenlunde greit å kle han.

Men så vil han ikke i bilen og når vi kommer i barnehagen vil han ikke ut av bilen. Hyler og skriker og sparker og slår. Så jeg ender med å levere en hylende og skrikende gutt i barnehagen. Jeg prøver å roe han ned så godt jeg kan, men funker dårlig. Og når vi skal hjem er det ofte samme leksa igjen, for da vil han ikke hjem.

Det er stort sett værst når jeg leverer. Går for det meste greit de morgenene pappaen leverer.

Han ble storebror for 2 mnd siden, så det kan jo ha noe med saken å gjøre. Andre som opplever tilsvarende? Noen som har brukt noen vellyket metode for å få bukt med det?

Blir jo utslitt for resten av dagen av å starte dagen sånn hver dag jeg skal levere. Og han blir også naturligvis veldig sliten. Og jeg gruer meg for hver levering og henting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tippe at d er en reaksjon på å bli storebror! Kanskje han synes det er litt kjedelig at babyen får lov å være sammen med deg hele dagen. Kanskje han rett og slett er litt sint på deg for at babyen er kommet og han ikke er alene lenger?

Jeg tror d bare er en fase, forhåpentligvis går det seg litt mer til etterhvert. Kanskje du kan prøve å forklare at når han var baby så var han også hjemme med deg hele dagen? Så er jo 2årsalderen den store trassalderen....

Masse lykke til! :)

Skrevet

Ja er nok en reaksjon på å bli storebror. Når pappan leverer går det stort sett greit. Men når jeg leverer er det full baluba. Igår brukte jeg også en halvtime på å få han med meg hjem fra barnehagen. Alt gikk bra til vi skulle ta på jakka. Da var det akkurat som han kom på at hei jeg er jo sinna på deg jo og så var showet igang igjen.

Men som du sier så er det nok en fase. Han har forhåpentligvis ikke tenkt å fortsette med dette til han er i ungdomskolealder, hehe.

Skrevet

Vi sliter med litt av det samme. Bortsett fra at hun tar det ut på natten. Våkner kl 4 hver natt og hyler og skriker. Er skikkelig pappadalt for tiden og tåler ikke synet av meg....sukk....ble også storesøster for 2 mnd siden så jeg håper at det går seg til snart. Er faktisk mer oppe med henne om natten enn babyen.

Gleder meg til bedre tider!

Skrevet

Jeg tror at mye av løsningen på disse problemene kan finnes ved en enkel undersøkelse av hva utviklingspsykologene sier om babyers og småbarns primære behov. Så kan dere fylle på med litt forskning om kvalitet i barnehagene, og forskning på hva som er kvalitet i barnehager, og hvordan det står til på den fronten. NTNU har litt info her.

Hvorfor gjør dere dette når dere likevel er hjemme med baby?

Skrevet

Hei. Jeg er enbarnsmor og har ikke opplevd det personlig. Men, jeg har opplevd det på jobb. Er lærer og har opplevd småbarn som nett er blitt storesøsken opplever stor overgang med småsøsken og noen reagerte ved å blir utagerende. Det er slitsomt, men,det går over, gi dem tid, oppmerksomhet og bekreftelse på at de er likeverd med sine småsøsken :-)

Skrevet

Hei

Har det ganske likt her, bortsett fra at min ikke er blitt storebror enda, men skal bli det om en mnd... Det er heller ikke bhg leveringen som har blitt umulig, men alt annet. Vil ikke kle på/av seg, vil ikke spise, når vi er ute setter han seg ned midt på fortauet og nekter å gå videre osv osv.. Han er 2 + 8. lurer veldig på hvordan dette skal gå når lillesøster kommer til verden!?

Skrevet

Dersom det går greiere at pappa'n leverer, så ville jeg latt ham levere en periode (og hente om det er mulig). Da slipper det å bli så negativt for alle involverte. Da kan du beholde en positiv holdning til det hele og det smitter over på barnet. Det går over! Når det bedrer seg, så tar du bare over igjen :-)

Skrevet

Pappaen leverer noen dager også prøver jeg noen dager innimellom. Planen er jo at jeg stort sett skal levere, sånn at han kan få litt kortere dager i bhg. Heldigvis jobber iaf pappaen rett ved barnehagen.

Vi har nå en del trøbbel utenom og ja. Type vil ikke kle seg, vil ikke kle av seg, vil ikke spise og generelt vil ikke. Vi prøver i alle fall å gi han så mye positiv oppmerksomhet vi kan og prøve å ikke gi oppmerksomhet ved utagerende oppførsel. Heller la han rase fra seg og så prate med han etterpå. For når det står på er det faktisk umulig å prate til han. Blir bare ennå mer sinna da.

Han sliter nok også med at han ikke kan sette ord på følelser ennå. Først de siste dagene har han begynt å bruke "lei seg" som begrep når noen eller han selv gråter. Går seg nok til, men blir nok litt tøffe tak fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...