Gå til innhold

Barseltid med svigermor!?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

HJELP! Jeg går ikke overens med svigermor! Jeg er andregangs fødende, og med erfaring fra forrige barseltid gruer jeg meg virkelig til denne gang. Min svigermor var svært flink til å kritisere utseende mitt og mine ferdigheter forrige gang. Forrige fødsel var det heldigvis forbudt med besøk på barsel på sykehuset pga svineinfluensaen. Den dagen vi kom hjem med dattera vår var hun 4 dager gammel og vi fikk umiddelbart besøk av besteforeldrene. Og det er i seg selv koselig, men forrige gang rappet svigermor gjerne babyen fra meg og mannen og ville ikke gi slipp på babyen til og med når hun skrek etter pupp og vi sa ifra at hun er sulten og skal spise nå. I tiden etterpå snakket hun om eksene til mannen min, og skulle ha meg og dattera vår til å hilse på hun ene eksen 3 uker etter fødsel. Det kom stadige små kommentarer om at "haha Maja (dattera vår), det klarer ikke mamma! Nei DET klarer ikke mamma!" og diverse andre utsagn. Hun er atpåtil veldig voldsom og masete og stinker overdrevent parfyme, som rett og slett har fått meg til å brekke meg (som ikke gravid!!) 6 uker etter fødsel var vi på besøk var vi hos svigers en dag og jeg viste mannen at jeg var misfornøyd med at ikke formen min hadde blitt mindre etter 6 uker, uten å si mer enn et par ord. Svigermor fikk selvfølgelig det med seg og kommenterte: "Ja, men du har da alltid vært litt stor du da Cecilie!" Jeg vil ikke akkurat kalle str. 36-38 stor, mer normal!!!! Svigermor har visst alltid vært litt stor, men herlighet jeg er ikke en person som bryr meg om sånnt og trenger å fortelle henne at hun er stor. Jeg syntes ikke at det er noe galt i å være stor om man er det. Etter dette har eksene blitt dratt opp flere ganger også i forbindelse med bryllupet til mannen og meg og flere upassende sårende kommentarer blir stadig sagt. For eksempel om at det er leit at jeg har litt kviser i ansiktet pga hormonforandringen nå i svangerskapet. Hun syntes litt kviser er så stygt har hun nemmelig sagt. Og kommenterer og baksnakker alltid alle andre om utseende deres. Det er gjennomskuelig at hun sliter med sin egen selvtillit når hun stadig vekk kommer med upassende kommentarer. Men mitt spørsmål er om det er andre som har det slik og eventuelt om det finnes noen tips til å takle det?

Fortsetter under...

Fy fader så kjipt! Dere er begge voksne og du må snakke med henne, gjerne sammen med mannen, din for å få henne til å forstå at hun faktisk mobber deg. Eksene har ikke noe i deres forhold å gjøre, sælig ikke fra hennes side.

Jeg hadde prøvd å sette et ultimatum, enten så slutter hun å kommentere deg, din væremåte og utseende negativt, eller så er hun ikke velkommen.

Jeg har en venninne som hadde en lignende situasjon. Mannen hennes bakkade henne opp og etter en lang pause fra hverandre har det blitt betydelig bedre.

Jeg har også kviser nå, skulle aldri falle min svigermor inn å si noe om det. For noe tull!

Snakk med mannen din og stå på, du trenger ikke å ta dette. Ikke engang fra svigermor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...