Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 1-åringen min sitter bakovervendt og skal sitte sånn så lenge setet passer (det går til 25 kg, regner da virkelig med at det skal passe til han er 4 år;). Hvilken vei sitter barnet ditt? Jeg har inntrykket av at de færreste småbarn sitter fremovervendt nå, det er sjeldent jeg ser et fremovervendt bilsete i den klassen nå for tiden. Folk har vel blitt såpass opplyste etterhvert...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Forovervent her pga plass... Kan dessverre ikke kreve at mamma skal kjøpe ny bil når hun er grei og kjører oss. I mine øyne er det bedre sikring en usikret på buss. I tillegg er det bykjøring og trenden her er å kjøre på hverandre bakfra. (Var faktisk trygg trafikk som sa det)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Jeg har to barn på snart 4,5 og 2 år, og begge sitter bakovervendt. Tenker de får sitte slik til de har fylt 5. Eldste veier 17 kilo nå. Vil anbefale AKTA GRACO BELOGIC. Det er bakovervendt og kan brukes til 25 kilo. Er veldig enkelt å montere, men må -som alle andre seter- stramme nøye fast. Tar ikke så voldsomt med plass i bilen, men det går selvsagt på bekostning av barnets beinplass. Men hva gjør vel det, barn sitter jo i stillinger voksne tror er ubehagelige, på huk og på gulvet halve dagen uansett! Er lang nok i ryggen for større barn.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Eldste på tre sitter forover nå. Bilturer har gått fra å være en kjempepåkjenning med grining og hyling og oppkast til å bli kosestunder for familien. Baby sef bakover.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #5 Skrevet 2. november 2011 To barn på 16 mnd og 4 år. Yngste sitter selvsagt bakovervendt og 4 åringen gjør også det fordi det er god plass og han trives slik.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #6 Skrevet 2. november 2011 3 barn; Nr1 er 6år, sitter i beltestol. Men satt bakovervendt til etter fylte 5år. Nr2 er 3 1/2år og sitter bakovervendt. H*n har god plass, og ingen planer om å snu med det første. Regner med h*n blir sittende bakovervendt til minst 5år. Nr3, er 3mnd og blir selvsagt sittende bakovervendt tilsvarende de 2 andre.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #7 Skrevet 2. november 2011 Nr 1 ble snudd da hun var 14 mnd. Var så bilsyk at hun kastet opp hele tiden. Ble mye bedre da vi snudde henne, men i en alder av 7 år så må vi fremdeles ta pauser (selv med reisesyketabletter) for at hun ikke skal kaste opp på lengre turer.. Nr satt bakovervendt til han var 2,5 år. Måtte da snu han grunnet plassmangel i bilen siden nr 3 gikk over til større bilstol (og ikke lenger babysete). Nr 3 er 1,5 år og sitter bakoverendt. Kommer til å sitte slik så lenge det er plass til han. Er ikke plass til bakovervednt bilstol bak førersetet, så dermed kan vi bare ha en slik stol i bilen.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #8 Skrevet 2. november 2011 Snart 5 sitter framover, han på 3 sitter bakover
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #9 Skrevet 2. november 2011 Sønnen på to og et halvt sitter forovervendt. Vet at bakovervendt er bedre, - men vi kom flyttende fra utlandet i vår og der vi bodde før var forovervendt standard. Prøv å snu en toåring som er vant til å sitte forovervendt...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #10 Skrevet 2. november 2011 3,5-åringen sitter forovervendt. 1,5-åringen sitter bakover, men ser at han begynner å få liten plass til bena. Vi har en romslig stasjonsvogn, forstår ikke at dere med normalt store barn får plass til å ha barna bakover så lenge. Vi måtte jo hatt buss eller ihvertfall 7-seter.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #11 Skrevet 2. november 2011 De kan sitte trangt med beina, gjør ikke noe om de sitter med bøyde bein. Det kan også hjelpe å justere setet slik at det blir bedre plass til beina, men det kan jo gå utover stolen foran.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #12 Skrevet 2. november 2011 Kan godt sitte med bøyde ben, men hjelper ikke det når setet bygger så mye at fører ikke får plass til beina sine. Passasjer foran kan godt sitte trangt, men fører må sitte slik han ønsker. Uten å måtte tenke på barnet/stolen. Og vi har prøvd alle seter de har på barnas hus, uten at noen passer bak førersetet vårt!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #13 Skrevet 2. november 2011 gutten på 3 år, sitter forovervendt, minstemann på 5mnd, sitter selfølgelig feil vei..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #14 Skrevet 2. november 2011 Baby sitter da i babysete. Disse er jo bakovervendte alle sammen. Største på 22 mnd sitter fremover og det har han gjort siden han sluttet mad babysete. Er ikke noe mer farlig å sitte den ene eller andre veien. Hva med påkjørsler bakfra? Dessuten er det mye mer sosialt for dem å kunne se de som sitter foran og ikke minst kunne se fremover i kjøreretningen. De slipper å ha knærne oppi ansiktet når de sitter i stolen. Prøv å sitt med rygge mot kjøreretningen selv og se hvordan formen blir etterhvert...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #15 Skrevet 2. november 2011 Barnet nærmer seg 4 år og sitter bakovervendt. Setet kan brukes bakover til 18 kg, så kan sitte bakover lenge ennå. Blir ikke snudd med det første.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #16 Skrevet 2. november 2011 Begge sitter bakovervendt! Minsten er 6 mnd, og størstemann er 2,5 år :-)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #17 Skrevet 2. november 2011 Til 09:56 Noen ganger lurer jeg på om folk er oppegående nok til å ha barn... Selvsagt er det mye tryggere å sitte bakovervendt for et barn på 22 mnd. Front mot front-kollisjoner er ekstremt mye kraftigere enn påkjørsler bakfra. Det å ha bena bøyd gjør ingenting. Dessuten finnes det flere seter hvor barn på 22 mnd ikke trenger å bøye bena selv om de sitter bakover. Vi har speil, så vi kan fortsatt se barna. Snakke med dem går selvsagt også bra. Fjernt å sitte på et nettforum å lesse av seg usannheter. Får du bedre samvittighet av det? Det å sette barnet framover så tidlig, bør man ha gode grunner for å gjøre. Ditt valg, men ikke kom å si at det er like sikkert, for det er det ikke. http://www.tryggtrafikk.no/Tryggest+bakovervendt.b7C_wJfWYe.ips http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Sikring_av_barn_1_-_4_ar/
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #18 Skrevet 2. november 2011 Eldste på 3 år sitter forovervendt i beltestol (stor gutt på 19 kg) minstejenten på 15 mnd sitter bakovervendt. Synst faktisk litt synd i 4 åringene deres som må sitte "alene" i bilen og ikke se noenting jeg :/.. Dessuten så er det faktisk oftest kollisjon bakfra, så hva som er mest sikkert kan no diskuteres..
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #19 Skrevet 2. november 2011 Det er nesten så jeg tror du skriver dette for å irritere på deg folk, men jeg svarer likevel. Vet ikke om du har noen gang har vært inne på tryggtrafikk.no? hvis du ikke har vært det, så anbefaler jeg deg å ta en titt. I en kollisjon er det først og fremst kreftene involvert som avgjør hvor store skadene blir. Kreftene avgjøres av farten bilene har i forhold til hverandre, ikke i forhold til veien eller andre ting rundt. To biler som kjører i 50km/t mot hverandre og kolliderer front mot front, kolliderer med farten 100km/t i forhold til hverandre. Hvis man står stille og blir påkjørt bakfra i 50km/t, så kolliderer bilene med en fart på 50km/t i forhold til hverandre. Så sannsynligheten for at en påkjørsel bakfra er like alvorlig som en påkjørsel front mot front er liten. Jeg har ikke noen linker til statistikk på det, men av dødsulykkene i Norge er det veldig få (om noen) som skyldes påkjørsel bakfra, så lenge de som sitter i bilen i det hele tatt er sikret. Og jeg vil heller at barna mine skal sitte med beina bøyd (noe jeg også har når jeg sitter i bilen) enn at de skal risikere å miste livet eller bli varig skadet fordi jeg ikke gidder å ha dem bakovervendt. Min eldste satt bakover til han var nesten 4år, da måtte yngste overta setet fordi han hadde vokst ut av babysetet og vi i bilen vi har nå ikke har plass til bakovervendt sete nr2 bak førersetet. Hvis vi hadde hatt barn som var tettere i alder hadde vi heller kjøpt ny bil enn å snu han før han nærmet seg 1år.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #20 Skrevet 2. november 2011 De ser jo mye om de sitter bakovervendt også. De kan feks se alle stedene vi har kjørt forbi og de kan se oss foreldrene i speilet og uansett er det jo bare bakhodene våre de ser om de sitter forovervendt også. Nå er det bare et av våre barn som fortsatt sitter bakover, men han kan faktisk se broren bedre nå enn om begge hadde sittet forovervendt. I den bakovervendte stolen vår sitter de også høyere enn i beltestol, som jeg syns er det eneste alternativet når de er over 15kg, så de har jo faktisk bedre oversikt bakovervendt.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #21 Skrevet 2. november 2011 Eldstemann flyttet vi forover da han var 2 år. Lillebror på 2,5 år sitter fortsatt bakover.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #22 Skrevet 2. november 2011 Jada.. de har sikker bedre oversikt når de sitter bakover:P. det er derfor ungen min og alle andre unger jeg kjenner lyste opp når de endelig fikk sitte fremovervendt. De kan se oss og de kan se ut og de føler at de er med!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #23 Skrevet 2. november 2011 Alle 3 forovervendt. Eldste er snart 6, de minste er 2.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #24 Skrevet 2. november 2011 Til 10:10 Hvorfor i alle dager selges det fremovervendte seter spør jeg? Høres nærmest ut som at det er sist på tida om man har barna sine i fremovervendte seter... Uff... Både babystolen og fremovervendte stolen er Recarostoler til flere tusen. Godkjente og merket er dem også, så tror ikke jeg har gjort noe galt her. Trygge godkjente stoler i bilen til blide fornøyde barn som kan følge med på mer en bare seteryggen og nakkestøtten til baksetet dem sitter fastmontert i.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #25 Skrevet 2. november 2011 Herregud, hvorfor bryr seg med ting andre gjør så lenge det er fullt lovlig?? Spyr av sånne folk som skriker høyt om hvor flinke og politisk korrekte de er samtidig som de dømmer andre nord og ned. Det er stort sett en grunn for at folk gjør som de gjør. Mistenker alltid at disse prektige menneskene har svin på skogen på andre områder enn det de hyler om. Hvorfor ellers skulle de være så sykelig opptatte av å fremheve hva de gjør "riktig"? Mine barn har sittet bakovervendt til de var ca 3,5 forresten. Men vi har en stor 7-seter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå