Gå til innhold

Da har jeg svelgt en ny kamel....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde håpet å slippe unna tytt på minsten, men i dag "fant" jeg ut at det roa han. Ellers har det vært pupper på vift, svette å bysse å bære i 6 uker. Jeg er for tytt kun ved soving, å ikke ellers. Det var ingen problem å la storebror på 3 slutte for 5 uker siden, tok 3 dager så var det glemt. Men nå lurer jeg på hvordan han vil reagere i morgen når han ser minien med tytt....

Jaja.... som overskriften sier, nok en kamel å svelge. For mine barn skulle aldri ha smokk :/

Hei hvor det går!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er så ille med smokk da?

Skjønte ikke helt dette jeg.... =/

Skrevet

Hehe... Den kamelen svelget jeg allerede da eldste var 1 dag gammel;) Så jeg må si du har klart å holde på prinsippet ditt lenge:) Og smokk er ikke så ille som jeg hadde innbilt meg i mitt hode! Hehe... Eldste, som var kjempeglad i smokken sin, sluttet å bruke den utenom soving da han var 1 år. Var superavhengig av den for å sove, men da han var 2 år sluttet han selv. Null problem! Litt gråt første kvelden, men han sovnet kjempefint og sov hele natta:) Så da lærte jeg at det faktisk ikke trenger å bli noe stort problem;) Men regner ikke med at mellombror og lillesøster blir like lett å få til å slutte;)

Tenker det er deilig å få litt fri fra puppevifting og byssing også?;)

Skrevet

Jeg hadde også en (utopisk) forestilling om at smokk skulle unngås, rett og slett fordi jeg synes altfor mange barn blir gående med den der dingsen i snasken hele dagen og at det dermed hemmer språkutvikling osv. Jeg så for meg at dette var en vane vi som foreldre påførte dem, uten at de ville savne noe hvis vi ikke instroduserte smokken i det hele tatt. Meeeeen - etter at jeg selv fungerte som smokk med puppene hengende ute nærmest konstant de første ukene, forsvant prinsippene mine som dugg for solen. Det var faktisk jeg som ganske iherdig jobbet for å få Loffen til å akseptere denne rare plastgreia som erstatning for nussen. Det gikk til slutt, og det må jeg si jeg er fornøyd med:-) Puppene mine fikk litt avlastning, og lillegutt sovner fint både med og uten smokk. Vi legger ham stort sett uten smokk, men gir ham den dersom han sliter med å få sove. Det funker for både Loffen og oss.

Så for min del ble dette med smokk en kamel som jeg slukte med den største glede! ;o)

Det sies for øvrig at suttebarn er lettere å roe, samt at smokkbruk er heldig i forhold til krybbedødrisiko (ikke spør meg hvorfor...). Så det er vel kanskje ikke det verste likevel.

Bon Appétit!

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Smokk er med på å forhindre krybbedød da smokkesugignen forhindrer tunga i å skli ned baki svelget, og da babyen ikke kommer inn i den aller dypeste søvnen mens de bruker smokk :)

Prøve i månedsvis å få gutten min til å bruke smokk da han hadde et ekstremt sugebehov; brukte over 400 kr på ulike merker som NUK, Tommee Tippee osv, slikon, latex, ulike størrelser osv, men han nektet plent. Så her var jeg døgnåpen buffèt i over 3 mnd, ellers bare skrek han. Kjempekoselig :P

Skrevet

Så heldig du er som har en baby som faktisk TAR smokk da! Eg prøver og prøver å få henne til å ta smokken eg, men ikkje tale om altså! Sukk. Synes du er heldig eg. ;)

Skrevet

Er ikke noe galt med å bruke smokk da:) Jeg jobbet faktisk litt med lillemor for å få henne til å ta smokken for jeg VILLE at hun skulle bruke smokk. Jeg er enig i at det er fælt å se (spesielt større) barn med smokk i munnen til enhver tid, men her bruker den kun når hun skal sove eller til trøst. Når andre (inkludert pappaen) prøvde å putte den i henne til enhver tid dro jeg den ut igjen og ga beskjed om at den kun var til soving og trøst. Så nå vil hun stort sett ikke ha den utenom:)

Jeg har passet mange barn gjennom årene, og har sett at de som bruker smokk roer seg mye lettere når ikke foreldrene er der fordi de har smokken som trøst.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel din eldste, som sluttet med smokk, er, men det går jo an å fokusere på at han er stor, så blir det kanskje litt stas at den lille babyen tar smokk, mens han er så stor at han har slutta:) Det kommer jo litt an på hvor gammel han er og hvor interessant han synes det er å være stor;)

Jeg hadde samme innstilling som deg ift det med smokk på min eldste. Men etter noen uker ga jeg etter og prøvde. Uten hell. Hun tok faktisk ikke smokk før hun var 7 mnd! Selv om hun hadde blitt såpass stor hadde hun mye nytte av smokken, men kun som "innsovningsmiddel". Vi ga henne smokk bare når hun skulle sove. Det samme gjør vi med lille mini, som til min store glede tok smokk 2-3 uker gammel etter å ha brukt meg som smokk og gått grasalt mye opp i vekt på kort tid;/

En liten downer med smokken er at han stadig må ha den putta inni igjen hvis han mister den, også om natta.

Nyt det at han tar smokk, og bestem deg for om han skal få den når han bare har lyst på eller om han skal få kun ved soving.

:)

Skrevet

Jeg syns ikke heller smokk er et problem. Mi datter hadde et ekstremt sugebehov. Hun var helt desperat. Fikk smokk allerede på sykehuset.

Det er veldig forskjell på en baby med sugebehov og en 3 åring som løper rundt på ICA med smokk i munnen så sikkelet renner;)

Skrevet

Jeg har vært sjeleglad for at begge mine barn har tatt smokk! Har aldri vært i tvil om at jeg ville introdusere smokk. Vi har hatt mye nytte av den også når barnet blir større. Blant annet fordi storebror HATER å kjøre bil, da hjelper det med smokk. Og så er han mye letter å roe.

Men nå nærmer storebror seg 2 år og han får nå bare smokken når han skal sove. Så jeg var spent på hvordan han ville reagere når babyen fikk smokk både dag og natt. Men det var kun én eller to ganger at han forsøkte å rappe veslas smokk, så skjønte han poenget. Og siden har det aldri vært noe problem. Når hun begynner å sutre løper han med en gang for å hente en smokk til henne! :-) Veldig søtt, og god hjelp for mor!

Vi kjøpte forresten smokk til vesla som ser ganske annerledes ut enn storebror sine, så det skulle være lett for ham å forstå forskjellen.

Skrevet

*kremt...* Skal si at storebror taklet tytt når han var 10mnd, da begynte han i bhg å ingen pupp å få da. Å grunnen til at det tok lang tid var fordi han brakk seg når han fikk den i munnen. Men han var veldig mye lettere å roe som baby enn han her nå. Så jeg ser jo at det er stor forskjell på guttene, å jeg vil egentlig rope ut HALLELUJA!!! Puppene mine får fred i mange stunder, å jeg begynte nesten å tro at det ikke rakk med melk sånn som vi holdt på. *bankibordet* Ikke minst til fordel for babyen som roer seg, istede for å være urolig i mange timer for han er så trøtt å suttete. :D

Takk for mange som "ser" min sak, å bekrefter at det aldri er så gale att det er godt for noe :P

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Jeg trur også at det er best med smokk i mange tilfeller. Her nektet gutten smokk plent, uansett hvilket merke eller størrelse vi fristet med. Han hang i puppen døgnet rundt så jeg nesten ble sprø, men om han ikke fikk puppe så var det bare gråting, så ble jo rett og slett å velge mellom pest eller kolera.. Og han gikk jo voldsomt opp i vekt pga all puppingen, så tarmene fikk jo aldri fred.

Har lest noe om skjevhet i tannstilling osv ved hyppig smokkbruk, men regner jo med at foreldre blir mer kritisk til smokkebruk jo eldre barna blir :)

Skrevet

...for ikke å snakke om at smokkene har endret seg og er mer tilpasset munnens anatomi (fortsettelse på Madolyns gode argumenter;).

Han som oppfant burde ha fått nobelprisen, den skaper hvertfall fred i huset vårt!

Sutt, sutt fra

Skrevet

Sutt er ett fantastisk hjelpemiddel for babyer! Men totalt unødvendig å ha tilgjengelig døgnet rundt når man er over baby stadiet. Jeg får helt grøssninger av store barn(2-3år og større) som løper rundt med sutt i munnen i tide og utide og forsøker å prate...

Bebisen på 2,5mnd og storesøster på 17mnd bruker begge sutt. Men storesøster bruker den kun når hun sover. Med en gang hun står opp av senga så legger hun den selv i hylla, det har vi gjort siden hun var 5-6mnd.

Sutt er er flott oppfinnelse- brukt med måte ;)

Skrevet

Jeg vil bare si velkommen i kamleklubben :-) Tror vi er ganske mange medlemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...