LilleSpire<3 Skrevet 1. november 2011 #1 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg har fått vannkopper og er 5 uker på vei! :S Bør jeg bekymre meg? Dra til legen? Noen som har litt erfaringer og kan fortelle meg litt?? :S Æsj, sååå kjipt å få det nå, når jeg er voksen! Etter at min mor har dradd meg hit å dit i min barndom for at jeg sku bli smitta.. men, neida, ikke før NÅ! når jeg akkurat har blitt gravid......... :/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143742587-hjeelp-jeg-har-f%C3%A5tt-vannkopper/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mizoo Skrevet 1. november 2011 #2 Del Skrevet 1. november 2011 Heisann Når det gjelder vannkopper bør du kontakte legen. Leste nettopp en repotasje om noen som fikk vannkopper, da va det ei som ikke hadde fått den behandlingen for vannkopper slik at det ikke skulle gå ut over barnet i starten av svangerskapet, det gjorde at barnet ble født for tidlig og der barnet fikk plager etter fødsel.( ikke for å skremme ) Så jeg ville absolut kontakte legen å hørt med han/henne om behandling Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143742587-hjeelp-jeg-har-f%C3%A5tt-vannkopper/#findComment-143742822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oskarsen Skrevet 1. november 2011 #3 Del Skrevet 1. november 2011 Hei! Jeg er selv gravid og redd for å få vannkopper, da jeg selv ikke har hatt det, og vet lite om det, men har hørt at det ikke skal være bra. Sjekket litt ut og det skrives forskjellige ting på nett (se nedenfor). Du burde unasett hvilke svar du får her inne ringe legen din, sånn at du får en profesjonell tilbakemelding og ikke hører kun på hva vi her inne "har hørt" eller antar eller osv... Bra med hjelpene og støttende ord, men benytt helsetjenesten ved sykdom+graviditet... Når det er sagt fant jeg dette på lommelegen: "Vannkopper er i utgangspunktet ikke veldig skadelig for verken mor eller foster, fosterskader er svært sjelden. Imidlertid kan mor bli kraftig syk av vannkopper, noen får en lungebetennelse av vannkoppeviruset. Derfor er det selvfølgelig en fordel å slippe å bli smittet. Hvis datteren din har fått vannkopper nå er det nok for sent å gjøre noe i forhold til smitte, man er som regel mest smittsom mot slutten av inkubasjonsperioden (den perioden som går mellom smitteoverføring og utbrudd av sykdommen). Dessuten er du heldigvis helt på slutten av den perioden hvor mesteparten av fosterutviklingen foregår. Jeg har snakket med gynekolog og mikrobiolog om dette og de mener også at vannkopper vanligvis er en harmløs infeksjon i svangerskapet, man har tilog med opplevd å se barn bli født med vannkopper uten at dette har gitt varig skade. Hvis du ikke har hatt din første svangerskapskontroll foreslår jeg at du kontakter legen din og at dere tar en samtale rundt dette." Fant også dette: "Vannkopper kan - spesielt hos gravide - være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten i sjeldne tilfeller (ca. 2%) medføre alvorlige fosterskader." Så ring legen din i morgen og finn ut hva du skal gjøre er mitt råd nå sm du har det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143742587-hjeelp-jeg-har-f%C3%A5tt-vannkopper/#findComment-143742826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSpire<3 Skrevet 1. november 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 1. november 2011 Takk for svar! Jeg jobber i barnehage, så jeg er svært utsatt for smitte og barnesykdommer som er ute å går. Ikke går det ann å unngå det heller. Vet en del om de fleste barnesykdommer også, men det å få vannkopper, og i tillegg være gravid har jeg aldri vært borti, eller tenkt på før! Har tenkt å kontakte legen i morgen, men synes det er greit å høre om andre sine erfaringer også Har lest en del på nettet, men det står veldig forskjellig fra hver enkelt side jeg leser på, så setter pris på litt fakta Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143742587-hjeelp-jeg-har-f%C3%A5tt-vannkopper/#findComment-143742876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 2. november 2011 #5 Del Skrevet 2. november 2011 Hei! Jeg fikk vannkopper i forrige svangerskap. Da var jeg i uke 27. Legen min ringte rundt og konfererte med riksen, ahus og ullevål. Og jeg hadde ekstra oppfølging hos gynekolog m ultralyder. Men fikk ikke noe behandling. Jeg fikk beskjed om at siden jeg var såpass langt på vei var babyen mest sannsynligvis utenfor fare siden alle organer er ferdig utviklet. Jeg var uansett engstelig resten av svangerskapet... mest for hørsel og blindhet på gutten min. Ikke for å skremme deg, men var visst det som var de vanligste fosterskadene i forbindelse med vannkoppinfeksjon i svangerskapet. Egentlig bør alle jenter som ikke har hatt vannkopper som barn la seg vaksinere før de planlegger å bli gravide. Det anbefalte i allefall legene jeg var i kontakt med. (Takk for litt sen info. liksom) Ta kontakt med legen din, mulig du skal ha noen form for behandling! Og forbered deg på å bli skikkelig dårlig! Det ble i allfall jeg...Borte fra jobb i en mnd med høy feber, kvise-lignende byller over hele kroppen inkludert i munnen, nesa, nedentil og i hodebunnen. Og så fikk jeg brennkopper også. Var ikke godt altså! Nå følte jeg meg litt dust her, men var virkelig skikkelig kjipt. For å være litt positiv til slutt, så endte det bra :-) Fikk en flott og frisk gutt en uke før ul-termin! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143742587-hjeelp-jeg-har-f%C3%A5tt-vannkopper/#findComment-143743965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSpire<3 Skrevet 2. november 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 2. november 2011 Ja, det er det jeg har fått med meg at risikoen for å skade fosteret avtar etter uke 20.. Det med vaksinering av akkurat Vannkopper er slikt som man tenker LITE over før man blir gravid Og etter så er det jo for sent... Har legetime kl 3 i dag, så da får vi se va han sier.. Spent.. Foreløbig er formen bra, men hadde feber i går.. håper jeg slipper å bli så veldig dårlig!! :s :S Har også fått nedentil, og i hodebunnen, å de er de verste synes jeg! Får håpe det ender like bra som med deg Takk for ærlig svar! Jeg liker det! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143742587-hjeelp-jeg-har-f%C3%A5tt-vannkopper/#findComment-143744995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSpire<3 Skrevet 2. november 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 2. november 2011 Var med legen i dag, og jeg er sykmeldt i 2 uker. Svangerskapet mitt vil bli behandlet om et risikosvangerskap, hvertfall i begyndelsen av svangerskapet, så jeg har fått ny time igjen om 1 uke Fikk også ultralyd i dag, så vi klarte så vidt å skimte embyroet, men det var litt vanskelig å se siden det er litt tidlig enda Glad jeg får så god oppfølging! Blir jeg dårligere skal jeg kontakte legen, og i verste tilfelle blir jeg innlagt på sykehus. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143742587-hjeelp-jeg-har-f%C3%A5tt-vannkopper/#findComment-143746559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oskarsen Skrevet 3. november 2011 #8 Del Skrevet 3. november 2011 Så godt å høre at du blir fulgt opp! Jeg tok kontakt med lege selv etter at jeg skrev forrige innlegget på denne tråden. Begynte å tenke så mye på det... Jeg tok en blodprøve i dag for å se om jeg likevel har fått i meg stoffer som gjør at jeg er imun, selv om jeg ikke har hatt vannkopputbrudd. Dette som jeg fikk vite i dag gjelder jo ikke deg, men andre som evnt lurer på dette med vannkopper. For jeg fikk snakke med en barnelege som jobber på det legesenteret jeg går, i forbindelse med at jeg hadde tatt blodprøven. Han hadde sjekket etter jeg ringte inn i går og det viser seg at den nyeste internasjonale forskningen anbefaler vaksinering mot vannkopper dersom man likevel er gravid, men ikke har hatt/fått vannkopper. Det gjelder (spesielt?) dersom man er utsatt for å bli smittet, som at man har barn i barnehage (husker ikke helt formuleringen hans, for jeg skjønte med en gang at jeg er i den faresonen pga sønnen min). Mange steder står det nemlig (og som jeg trodde) at man ikke skal vaksineres dersom man er gravid. En del er jo i mot vaksinering generelt, men dette er ihvertfall de nyeste anbefalingene. Så nå venter jeg på prøvesvarene og skal ta det deretter. Skal på tidlig UL på Riksen neste uke ettersom jeg blir fulgt opp pga andre ting, og da sa han at jeg kunne også sjekke med deres rutiner også. Jeg synes det er rart at man ikke får høre mer om vannkopper ettersom det gir et risikosvangerskap. Man vet jo om folat osv mener jeg.. Ønsker deg masse lykke til videre i svangerskapet :-) Jeg har troa på at dette skal gå bra! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143742587-hjeelp-jeg-har-f%C3%A5tt-vannkopper/#findComment-143748354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå