Gå til innhold

sove for seg selv - dagtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi vært bortreist et par uker og strever med å finne gode rutiner igjen, jenta vår har blitt godt vant til å sovne i armene våre og våkner med en gang vi prøver å legge henne ned i seng/bag/på sofa. Til slutt blir det viktigere at hun får sove når hun blir så overtrøtt at vi lar henne sove på oss igjen..Hvordan snu dette? Hun er snart 3 måneder.. har hun behov for ekstra nærkontakt eller er dette bare en dårlig vane? På natta er det null problem å legge henne, av og til litt ekstra trøsting ved leggetid, men stort sett går det greit å legge henne når hun er trøtt og hun sovner av seg selv. På dagen er dette umulig :/ Tips? Føler jeg går å bærer henne dagen lang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange tips, du får bare øve litt dag for dag kanskje?

Babyene våre er jo relativt jevngamle, og vi sliter med det samme. For noen uker siden følte jeg at vi var inne i en god stim, men da vi begynte å legge ham tidligere på kvelden ble alt forstyrret...

Vi har å prøvd å ha rutiner på ham i to uker, dvs at nå er det mamma som bestemmer litt ang leggetid, før har han vært helt selvregulert. Det som skjedde da vi begynte å legge ham mellom 20 og 21, var at han ikke lenger klarte å sovne selv på kveldstid, noe han klarte da vi la ham 22-23. Det har vi nå jobbet med i to uker, og for første gang i dag sovnet han før 19.30, i sprinkelsengen, uten byssing og grining:) Kun litt sutring et par ganger når han mistet tutten. Så det har hjulpet difor oss å øve med ham på det ene leggetidspunktet over noen ukers tid.

På dagsovingene har jeg nå bysset/trillet når han har trengt det, da vi fant ut at det lureste er å jobbe med et leggetidspunkt om gangen. Etterhvert som han nå forhåpentligvis fortsetter og sovne av seg selv på kvelden, vil jeg begynne å jobbe litt med dagsovingene.

Dette ble mest om vår hverdag, og kanskje ikke så mange tips, men tror det er relativt vanlig at så små babyer har problemer med å sovne selv:)

Hvordan er forresten deres rutiner? Jeg har fått ham inn i en fin rutine synes jeg: Står opp 7/8 - formiddagslur fra 9/10-12/13 - ettermiddagstur fra 14/15-16/17 - kveldsstell og natta 18.30/19. Jeg synes det er litt tidlig med kveldsstell allerede 18.30, men etter at vi stilte klokken har det blitt sånn... Vil prøve å jobbe med å få ham til å holde ut til 19, da er det lettere å få tid til å gjøre noe på ettermiddagene også.

Skrevet

Hei. Ja våre er ganske jevngamle har jeg skjønt, jenta vår blir 3 mnd om en uke, enn gutten din? :) Får kanskje bare øve ja..blir så usikker på hva som kan forventes av så små, leser jo noen steder at det ikke er vits i å "lære" dem noe før de er større, men.

Våre rutiner er ganske kaos, hehe, det eneste som er likt hver dag er at hun legger seg ca kl 21, da sover hun til kl 04, nettopp begynt å sove så lenge uten mat, det er helt fantastisk! og så sover hun igjen til ca 08, etter dette står vi opp når vi vil egentlig..enten da kl 8 eller 9-10-enkelte ganger 11.. :P men som regel rundt kl 09 :) Kommer jo an på når vi står opp i forhold til når hun legger seg igjen, men første lur på dagen pleier å være ganske raskt..våken toppen en time etter vi sto opp. da sover hun som regel bare rundt en halvtime. Kan være mer hvis vi går tur med vogn eller hun får sove på oss..slik fortsetter det hele dagen, små lurer her og der dagen gjennom, sover ganske mye på gode dager.

Hun har endelig begynt å like å bade! kryss i taket, hehe, så nå tenker vi å prøve å ta kveldsstellet til lik tid hver dag med bading (iallefall annenhver dag), hun er veldig trøtt på kvelden så kunne lagt henne tidligere, men synes det er så deilig at hun sover så lenge fra 21 så har henne heller oppe til da. Så da blir kveldsstellet ikke før kl 20 ca. Sover din gjennom hele natta eller? Jeg burde vel begynne å stå opp til lik tid hver dag, da blir det kanskje noen faste rutiner ut av sovingen på dagtid også..tror mye kan løse seg da av legging, når hun blir vant til at da og da er det sovetid, for hun er jo veldig vant til natta nå :)

Har fått høre av andre at "hun blir godt vant" osv fordi vi har bært henne såpass mye, men tenker litt at hun er jo så lita enda, vil at hun skal være trygg og få trøst og kos når hun vil..men er jo også obs på at jeg vil at hun skal kunne sove alene og leke alene osv,men tror liksom det skal gå seg til etterhvert med alderen..ikke så lett å vite når jeg er førstegangs men, ikke så kjekt å høre at andre mener vi gjør noe "feil" iallefall :/

Morsomt å høre fra deg når vi har unger som er såpass like i alder :) Litt gøy å høre hva andre tenker og gjør!

Skrevet

Ja, jeg synes også det er vanskelig å vite om man gjør det "rette"... Gutten min er egentlig en sove-gris, og det er deilig at han sover såpass lenge i strekk på dagtid som 2-3 timer. Det er også veldig greit for meg å vite ca når han skal ha dagduppene sine fra dag til dag, jeg liker godt rutiner:) I starten ble alt vanskeligere, følte det var en uke med mye gråt og byssing i forbindelse med leggingene, så da lurte jeg på om jeg gjorde alt galt, men så ble ting lettere igjen:)

Gutten min har til nå fått mat ca 23 (har gitt ham når jeg har lagt meg selv) - 4 - 7/8. Og dette synes jeg har vært supert! Men nå de siste dagene har det hendt oftere at han krever mat 23-2-5-7/8... Og det er utrolig mye mer slitsomt! Lurer på om han plutselig trenger mer mat, eller hva det er. Hadde håpet å få tilbake den gode rutinen med bare en nattamming midt på natten...

Gutten min er forresten 3 mndr i dag<3 Gleder meg til kontroll på helsestasjonen i dag for å se hvor mye han har vokst! Og så er jeg spent på vaksinene...

Skrevet

Gratulerer med dagen, hehe :) Er veldig spent på vaksinene jeg også, skal dit neste uke, får håpe de merker lite til dem og ikke blir syke.

Liker rutiner jeg også, håper det går seg til her også etterhvert på dagene, får prøve å huske at jenta mi er født litt for tidlig så kanskje det ordner seg etter noen uker :) Det er veldig slitsomt å mate så ofte ja, ammet hver tredje time hele døgnet i begynnelsen jeg også, slitsomt. Har du prøvd å gi oftere mat på kvelden? Tror det er derfor min har begynt å sove lenger på natta, fra kl 17-18 så spiser hun ganske ofte til hun legger seg. Må si fra hvordan det gikk på helsestasjonen, morsomt å høre hvor stor han har blitt også :) Og om det var fælt å ta sprøytene :P

I dag fikk jeg forresten lagt henne ned en gang i bagen iallefall, men det var etter hun hadde sovnet da..sov ca 45 minutter så det er ikke så verst til å være henne ;) får ta små steg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...