Gå til innhold

Flere som sliter med å gi flaske? sukk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille er 16 uker på torsdag og straks 4 mnd gammel. Har prøvd så og si alle tåteflasker inkl. forskjellige tåteflasketuter, men nekter fortsatt.

Samboer har prøvd også flere ganger uten hell, og har til og med prøvd å vente til han blir skikkelig sulten. Det fører bare til at han blir kjempe sint og vanskelig å roe igjen.

Jeg begynner å bli lei av å være konstant tilgjengelig...og trenger sårt litt avlastning på natten.

Den siste uken har han begynt å våkne mye oftere på natten, og det kan kun gå 2 timer mellom hver amming...da selv om jeg har gitt begge bryst.

Nå tenkte jeg å begynne så smått med smaksprøver for å venne han til fast føde....kanskje det kan hjelpe litt.

Finnes det flere triks i boka for hvordan han kan lære seg å ta flaske?

Han liker ikke MME enda heller....

SUKK!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har du også forsøkt ulike huller i smokkene? nr 1følger alltid med,men man må kjøpe str 2 og 3 etterhvert som barnet trenger større hull.

Skrevet

hei på deg:)

dette kunne jeg skrevet selv.. hehe hhadde det akkurat som deg!! lille tulla her nektet flaske... og jeg holdt på å bli gal av å ikke kunne være borte mer enn en time maks.... vi kjøpte tommy tipee flasken! den funket!!!!!! men det var først når jeg var helt ute av huset at det gikk.. jeg hadde ikke tenkt på at hun ikke ville ta flaske når jeg var i samme hus..... så endelig gikk det :) hehe.....

Da var hun 5 mnd gammel... nå er hun 6,5 mnd og hun tar flasken selv nå og drikker vann når vi er ute på tur :) hun får alltid lov til å leke med flasken med litt vann i... og plutselig så sutter hun på den:)

Kanskje det vil hjelpe for dere også?..... vi brukte den med minst hull sånn at hun kunne leke med den uten at det rant ut for mye.... på den måten skjønte hun litt selv at hun kunne sutte og få ut vann av den.

når jeg er ute av huset så tar hun den med mm som jeg har pumpet.. det er godt!

Men dessverre så nekter hun å ta den på natten for da er jo jeg her heheh men om jeg sov borte hadde det kanskje gått? :)

vi begynte foressten med fast føde når hun var 4,5 mnd.. litt gradvis, men hun kom fort opp i full porsjon... dette hjalp veldig på søvnen!

Masse lykke til, vet hvor slitsomt det kan være når de ikke tar flaske.. eller smokk! Mange kan legge barnet sitt og bare dytte inn en smokk... det har vi aldri kunnet og dte er slitsomt, men har gått kjempebra fordet!! :)

Skrevet

Jeg vil anbefale dr. Browns flaskene. Smokkene på disse er myke og skal minne om mors bryst. Disse er hvertfall mi tulle veldig glad i :)

Skrevet

og Tommee Tippee flaskene er en av de du har prøvd?? :)

Skrevet

Har dere prøvd å gi melka med kopp, enten slik det beskrives i Ammehjelpens artikkel om koppmating (http://ammehjelpen.no/artikkel/97/Koppmating) eller med vanlig tutkopp (kanskje litt tidlig, men verdt et forsøk - prøv en tutkopp uten ventil, eller ta av ventilen (ventilen er typisk en gummidings som gjør koppen lekkasjesikker, dvs det kommer kun væske om man suger. Det kan være vanskelig å skjønne, kan man si :)).

Ellers kan det være økedager (http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn), og generelt er det vanlig å spise hyppigere om kvelden enn om dagen, se http://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Så små babyer har ofte ikke HELT peiling på dag og natt, så natta kan godt være kveld i ungens hode.

Har du prøvd å amme hyppigere på dagtid og på kvelden før du legger deg?

Skrevet

Mi lille tulle på 3 mnd har også slitt litt med å ta flaske og som de over her så prøvde vi Tommy Tippii flaska. Begynte med tut nr 1 og det gikk faktisk ned litt! Så gikk d bedre og bedre for hver gang. Slitsomt å ikke kunne finne på ting uten babyen. Jeg var faktisk ute med venninner for første gang på lørdag og det var såååå deilig! Håper dere finner noe som virker for dere snart! :)

Skrevet

Det finnes tutkopper som de små kan bruke allerede fra 4 mnd. Apoteket har:) Det er jo en kode å knekke det også, men det er jo en helt annen måte å få i seg drikke på, noe som kan hjelpe.

(Tenker da på at smokken på flaska er så lik puppen at han nekter av den grunn. "Hva? Dette er jo helt feil!" med flasken og "Hva? Dette var noe nytt, det må jeg prøve!" med tutkoppen;) Verdt et forsøk!)

Fortsetter du å prøve flaske kan du få noen andre til å gi, med deg ute av huset. Og så kan du jo prøve å fylle flasken med litt sukkervann/vann/MME m/malt (gir søtsmak) evt smøre noe godt på smokken.

Har full forståelse for følelsen av å bli "fengslet" av ammingen. Min eldste tok ikke flaske før hun var 7 mnd - huff og huff!

Fryktet at min 3mnd-gamle gutt hadde sluttet å godta flaske da jeg prøvde her forleden, men en litt intens prøving dagen etter gjorde at han tok den igjen. Hadde da gått 6 timer siden forrige skikkelige måltid, så han var ganske sulten. I tillegg varmet jeg opp melken til litt varmere enn det som kommer ut av puppen, og da tok han og sugde det i seg som om han aldri hadde gjort noe annet;)

Bruker Dr.Brown-flaske.

Håper du får det til snart!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...