Alexia Skrevet 1. november 2011 #1 Del Skrevet 1. november 2011 Hej dere. Jag har nettopp blitt operert pga svangerskap utenfor livmoren då dem fjerna den ena eggledern min. Sitter her noen dager efter och føler meg så forvirrad och tom. Inte fikk jag noen ordentlig forklaring for hva slags operation jag har fått, varken før eller etter. Eller hvorfor det skedde. Men utan baby og utan den ena eggledern sitter jeg iallafall. Jag har problemer med att takle det som skedd, og vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Borde man inte få noen slags uppfølging då man kan få svar på alla spørsmål og hvordan det ser ut i framtiden? Og sån att dom checkar att allt ser bra ut efter operationen? Efter att først ha fått besked om att jag inte har nån baby i magen - till att jag har fått spontan abort pga urinveisinfektion - till att jag kanske har svangerskap utenfor livmoren - till att nej du har INTE utanfor livmoren ta dom tabletterna så blir allt bra - till svåra smärtor en vecka senare som gjorde att jag hamnade på legevakten - till att bli sent till ullevål där dom säger. Du har svangerskap utanför livmoren och eggledern din har bristet og du bløder innvendig og må in på operasjon NÅ! Efter allt det så känner jag mig inte så sikker på att det är över nu. Jag sitter och väntar på nästa besked sen när vi försöker bli gravid igen. Nej du kan inte få barn mer. Eller nej sorry vi glömde instrument i magen din under förra operationen eller hva som helst. Jag vet inte ens om stygnena ska tas ut av en lege eller om den kommer av seg selv. Hade en drittsekk till lege som jag måtte krångle med for att få information om min andre eggleder dagen efter operasjonen. Han mente att det var vansklig och inte viktigt att finne ut samma dag om den var bra. Fordi han måtte snakke med legen som hade gjort operasjonen. Sen når jag snakkade med sjukskøterskan så fann hun ut den for meg på 10 minuter. Hun skjønte att det var viktig for meg å vite att jag forsatt har mulighet å få barn. Jag hade gjerne hørt om andre som har lignende erfaringer om tiden etter og hvordan det har gått for dere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143741691-nettopp-mista-babyn-pga-svangerskap-utenfor-livmoren/
SolsidenOppNed Skrevet 1. november 2011 #2 Del Skrevet 1. november 2011 Hei kjære deg, jeg føler sånn med deg, og har vært igjennom en lignende situasjon selv i mai i år. Fryktelig å først tro en er gravid, til ikke, og for så å allikevel være det men på feil sted.. Mitt første råd er å snakke med en lege, jeg regner med at du har en fastlege du kan kontakte? Han kan lese i jornalen din for å se resultatene av operasjonen samt følge deg opp med spørsmål du har. Jeg fikk beskjed om å vente med å prøve på nytt etter 3 mnd pga av at jeg fikk cellegift først før operasjonen (en metode de prøver for å stoppe utviklingen og at kroppen ordner opp selv) men andre jeg har hørt om har fått beskjed om å vente en syklus iallefall. Jeg fikk vite at med en fungerende eggleder var jeg nå ca 65% fruktbar. Dvs at den gjenstående eggstokken tar over noen av syklusene avogtil. Stingene dine detter ut etterhvert selv, hos meg tok det ca 3 uker før alle var borte. De i navlen tok lengst tid for meg. Men er det noen som ikke detter ut får du en lege til å fjerne de for deg. Hos meg har det gått bra til nå, jeg er meg selv igjen jeg, men etter 6 mnd etter EXuen er vi fremdeles ikke blitt gravide igjen.. Så en må nok smøre seg med tolmodighet ja. Det er viktig for deg nå å lytte på kroppen din, og gråt eller vær sint om du vil det. Jeg føler sånn med deg, husker veldig godt følelsene du sitter med nå. Eneste jeg kan si er at det blir bedre om noen uker, jeg lover. :-) Lykke til videre, og ta kontakt med fastlege for å få svarene av en som kan tolke alle papirene dine. Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143741691-nettopp-mista-babyn-pga-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-143742166
4skatter Skrevet 1. november 2011 #3 Del Skrevet 1. november 2011 Det var leit å høre... Med mitt barn nummer to, hadde jeg samme symptomer, endte opp etter mye mas fra min side på legevakten, kjørt til sykehuset der det ble bekreftet at den ene egglederen hadde sprukket og jeg hadde stor blødning i buken... Ble hasteoperert... men babyen lå i livmoren utrolig nok! Det var en cyste som hadde sprukket. Ble operert, "du kan kanskje ikke få flere barn...", men lille spiren overlevde alt, og er i dag nesten 5 år. Et tøft svangerskap! Og tre måneder etter at min baby nummer to ble født, og jeg ikke kan få flere pga mangler en eggleder, ble jeg gravid med en liten en som er i dag 3 år... og har nettopp vært gravid igjen, med en eggleder, men denne gangen gikk det galt.... Så ikke gi opp håpet! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143741691-nettopp-mista-babyn-pga-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-143742550
Novembernurkimagen<3 Skrevet 2. november 2011 #4 Del Skrevet 2. november 2011 Hei, vondt å lese, jeg sender deg en god klem. Skjønner godt din uro og håper du ikke møter mer uhell på lenge nå. Jeg håper at du har fått svar om din andre eggleder og at dine utsikter til å få barn er like gode som før. Kan du be om å få prate med fastlege eller jordmor på helsestasjonen om hva som har skjedd? Jeg synes du skal stå på for å få de svarene du trenger for å føle deg tryggere på at du fysisk er trygg og hva som er prognosen videre. Selv har jeg bestilt privat ultralyd for å se til at livmora mi nå er tom og fin etter to utskrapninger etter min MA fordi de ikke gjorde en god nok jobb ved første inngrep og ikke undersøkte i ettertid tross mine symptomer på at livmor ikke var tom. Veldig slitsomt å måtte ta stilling til og uroe seg for slike ting når man er tappa for krefter og veldig lei seg. Jeg håper at det går bra med deg, vær snill med deg selv Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143741691-nettopp-mista-babyn-pga-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-143746458
Alexia Skrevet 16. november 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 16. november 2011 Tusen tack dere for fina og informationsrika svar, det hjelper veldig. Jag har bynt å komme tillbake till det normale livet. Med en datter fra før på snart 2 år så er trøsten stor og hon håller meg sysselsatt Jag har tenkt att gå till fastlegen min og høre om videre behandling av saken. Har lust att prøve på nytt efter en syklus men har ikke tenkt å stresse med det. Tror att stress bara kommer till å gøre det vanskligere for kroppen. Men det er fint att høre om gode fruktbare diagnoser og bevis med bare en eggleder. Så jag har nu full tro på att jag kan få till å bli gravid på nytt. Kanske till julegave? Håper att allt går bra for dere videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143741691-nettopp-mista-babyn-pga-svangerskap-utenfor-livmoren/#findComment-143792191
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå