Gå til innhold

Jeg vil bli sosialantropolog, men motarbeides av ALLE.

Anbefalte innlegg

Setter virkelig pris på alle svarene her inne! Flott å se det fra flere synspunkter :)

Jeg er enig i at man skal følge drømmen sin. Og at man skal først og fremst fokusere på hva man vil, og ikke hva andre vil. Samtidig er jeg enig i at man selvfølgelig skal ta hensyn til hva den andre parten synes.

Jeg ønsker å studere noe jeg brenner for, men ønsker selvfølgelig ikke at økonomien skal kjøres i grøften. Det er vanskelig å få noen garanti for at det skal gå bra. Det kommer til at man bare må ta sjansen!

Så.. tør jeg? Eller ei? :)

Fortsetter under...

Her må jeg si at jeg støtter deg fullt ut, hi! Dersom samfunnet ikke har behov for en bestemt utdanning så begrenser de mulighetene for å ta den.

Hilsen meg som snaaart har bachelorgrad i sosiologi og master i ped.

Annonse

Gå for den utdannelsen du synes er riktig for deg!

Samtidig; det er UTROLIG snodig å planlegge en mastergrad i sosant og deretter aspirantkurs i UD (!!) uten å engang ha BEGYNT på bachelor. Greit med planer altså, men du har ikke engang begynt på studiet og vet ennå ikke noe om dette faktisk er noe for deg!

Kan med stor sikkerthet si deg at du IKKE kommer inn på aspirantkurset med en master i sosant. Med mindre du snakker et eller annet eksotisk språk (helst arabisk eller japansk) i tillegg til engelsk (selvfølgelig) og fransk eller spansk. Og du har tilleggsutdanning innen jus, org, statsvit. ++.

Ikke for å drepe drømmen din, men det er greit å ha en dæsj realisme med seg når man staker ut veien!

Og en jobb ved en ambassade har ingenting med sosant å gjøre........

Å vurdere statsvitenskap, ja......

Sorry, men du kommer nok fortsatt ikke inn på aspirantkurset med sosant: ) Anbefaller deg å sjekke ut de siste års kandidater og se hva slags bakgrunn de har!

Selv synes jeg sosant er et utrolig interessant fag. Men tradisjonelt er sosant lite forenelig med et "normalt" familieliv Nå er det noen år siden jeg studerte, men de som da tok hovedfag dro jo bl.a på feltarbeid over en lengre periode. I tillegg er jo troadisjonelt sosialantropologisk arbeid forbundet med langvarig feltarbeid andre steder i verden. Det er kanskje derfor ALLE rundt deg er så negative. Det er jo ikke så særlig forenelig å reise rundt store deler av året mens samboer og evt. abrn sitter igjen hjemme.

Når det er sagt, så kan man selvfølgelig jobbe innenfor mange forskjellige felt med en sosialantropologisk utdanning. Men da jobber man gjerne ikke direkte med det man er utdannet til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...